Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1847 ggr
Tinkerball
2016-09-28 09:21

Jag orkar bara inte!

Jag måste ge bort min katt då mina föräldrars kattunge och han inte går ihop. Vi har försökt i 4 månader men han blir bara argare och tar ut det över alla andra katter i området och jag får inte längre ta i han(jag börjar också bli rädd för han).

Jag la ut annons och allt jag fick var hat från alla håll. Hat för att jag inte ger bort kattungen istället och behåller katten. Hat för att min katt är döv och jag låter den gå ute(han klarar sig fint?!??! jag förstår inte problemet?!?!?). Hat för att jag tydligen inte älskar min katt eller har försökt länge nog om det funkar.

Jag blir så frustrerad. Detta är ju inte mitt val, detta är mina föräldrars val och eftersom jag bor hos dom måste jag följa deras regler. Hade jag kunnat behålla han så hade jag ju såklart gjort det.

Jag grät mig inte till sömns för att jag vill ge bort han…

Annons:
Herveaux
2016-09-28 09:33
#1

Usch vad sorgligt! 😕

Kan du berätta vad det är ni har provat för att den äldre katten ska acceptera den lilla kattungen?
Har ni varit till vetten med den vuxna katten och kollat så han inte har ont någonstans tex?
Är det bara den äldre som är på den lille?
Har båda katterna tillgång till hela hemmet?
Finns det ställen där katterna kan komma upp från golvet och sitta och spana? Tex hyllor, klösmöbler m.m.
Hur många lådor har ni?

Livet som utekatt är fyllt av faror även för en katt med god hörsel, så om katten hör dåligt eller tom är döv så blir det ännu farligare för den att röra sig ute på egen tass.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Rhonda]
2016-09-28 09:35
#2

#0 Förba_________ människor som håller på så där! Vad är det med folk nu för tiden??  Var inte ledsen lilla vännen vi kan inte göra något åt sådana människor. Deras åsikt betyder ingenting. 

Hoppas det ordnar sig - stor kram från Rhonda

kalindas
2016-09-28 09:41
#3

Med tanke på att den äldre katten är döv och han även börjat reagera värre på både katter och människor, så låter det som att han inte mår bra.
En döv katt bör även hållas som innekatt och inte gå ut, utan om ni ska hitta ett nytt hem till honom så se till att han blir innekatt!
För flyttar han och blir utekatt igen på en annan plats och är döv, så kommer han nog riskera att råka väldigt illa ut väldigt snabbt!

Men det viktigaste nu är att ni åker till veterinären och kollar så det inte är nåt annat fel på honom. Kolla öronen, känn igenom kroppen och gör ett standardblodprov där ni kollar socker, infektion, lever och njurvärde. 
Efter det kan du hälsa dina föräldrar att då kan de fundera på att leta hem. 

Sen "ger" man inte bort katter om man inte vill uppmuntra till att sänka kattens status!

Så veterinärkoll först och sen sälja katten som innekatt!

/Elisa

Honestyisdead
2016-09-28 09:52
#4

Håller med övriga.  Man låter inte en döv katt vara ute. Då ber man verkligen om olycka, mer än andra.

Jag hade tagit katten till veterinär eftersom det uppenbart är något fel.

crins
2016-09-28 10:08
#5

Kolla med djurskyddet, där du bor! Ja vet att djurskyddet i bland kan "ta betalt" för att de tar hand om katten! Men å andra sidan, vet du att katten har en möjlighet att få det bra! Om aggrisiviteten beror på att denna katt, är en så kallad ensamkatt!! Då borde det inte vara svårt att placera om, katten!

micki78
2016-09-28 13:07
#6

Katten mår uppenbarligen inte bra! Katten kan vara sjuk, det kan även vara så att pga han dövhet så är det väldigt jobbigt för honom med en kattunge som han inte hör. Det kan vara så jobbigt för honom att han tar ut det på er i familjen. Kattungar är ju "överallt" tänk dig då en äldre döv katt, måste vara otroligt jobbigt för honom..

Att ha döva katter ute borde vara olagligt! Stackarn kan inte höra om det kommer en fara bakom honom eller en bil.. Vansinnigt! Och vad jag tycker om dina föräldrars val, är inget jag säger här. Synd att du inte kan göra något åt saken..

Annons:
burmamys
2016-09-28 13:30
#7

Vilken hemskt jobbig situation för dig TS. Jag tror som #6 att din katt reagerar aggressivt på kattungen just för att han inte hör när den kommer, och alltså blir överraskad och rädd. Så han reagerar aggressivt för att försvara sig och sätta den lilla på plats så den inte ska våga gå fram till honom. 

Förmodligen är det så han hanterat andra katter ute också, varit aggressiv mot dem så de inte ska våga närma sig honom. Det är väldigt otryggt för en döv katt att gå ute själv, han hör inte trafik, andra katter, hundar människor o.s.v. och kan lätt bli överraskad och råka ut för en olycka. Risken ökar också när han blir äldre och inte längre orkar vara lika alert som när han var ung.

En döv katt är extra beroende av att känna till varje vrå av sitt revir, och mår bra av extra tydliga rutiner, och att man tar ögonkontakt innan man närmar sig honom, så han kan känna sig trygg. Tänk på att synen och doftsinnet är superviktiga för din katt för att han ska veta vad han har omkring sig.

Det du kan göra är att försöka övertyga dina föräldrar om att behålla din katt och lämna tillbaka eller omplacera kattungen, genom att visa dem den här tråden t ex. 

Om du ändå tvingas omplacera honom (håller med dig om att det är orättvist men som du skriver så är det svårt för dig när du inte är myndig och får bestämma själv), se då till att omplacera honom som innekatt med tillgång till kattgård eller åtminstone balkong. 

Hoppas det löser sig!

Upp till toppen
Annons: