Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1036 ggr
lunakees
2016-09-28 09:05

Introducera katter med valp

Hejsan! 🙂 

Om drygt tre veckor får vi hem en liten valp och vi längtar så! ❤️ Dock finns det två otroligt mysiga, kärleksfulla och kontaktsökande ragdollmissar här hemma och under hela den här valp-köps-processen har det största orosmomentet varit: vad ska katterna tycka? Tänk om de blir kränkta? Kommer de bli deprimerade, sluta vilja umgås med oss och dra sig undan? Vad gör man då? 

Vad kan vi göra för att underlätta? Ge katterna extra uppmärksamhet i början? Ge de extra mycket godis? Har för mig att jag någon gång läst om en doftgrej som man kan ha hemma som ska lugna katter… Vad är det för något? 

Vi har givetvis ställen i lägenheten där hunden inte kommer kunna ta sig till dem. Vi har två katträd i vardagsrummet, en hög säng i sovrummet, en hall i hallen, bord i köket etc. så i varje rum kommer katterna kunna "fly". Vi har också beslutat att inte ha valpen i sängen för där sover katterna med oss varje natt. Det får vara deras ställe tycker vi. Hur gjorde ni när ni introducerade en valp till era katter? 

Annons:
Tjeja
2016-09-28 10:01
#1

Doftgrejen du tänker på är nog Feliway! Finns både som spray och som dosa man sätter i elkontakt i väggen för en mer långtids effekt. Googla på feliway får du se.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lunakees
2016-09-28 10:05
#2

#1 Tack! 🙂 Det var den jag tänkte på! Funkar den?

Tjeja
2016-09-28 12:23
#3

Jag har använt den till mina katter när de var nyinflyttade hos mig. Vet faktiskt inte om det gjorde någon skillnad eftersom jag inte haft dem hos mig innan så jag har inget "före/efter" att jämföra med. Men mina kissar acklimatiserade sig och "bodde in sig" direkt som om de alltid bott hos oss från första kvällen. Men då hade feliway redan suttit i väggen ett par veckor innan för att ha full effekt.

Sedan började min ena kisse att kissa på konstiga ställen i soffa, säng osv några veckor efter feliwayen var slut så tja.. det borde ju tala för att den fungerade från början i f s.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Em_
2016-09-28 15:16
#4

(Bakgrund: när jag träffade min kille hade han en ragdoll, jag hade hund och hundvalp. Lite senare skaffade han/vi en ragdoll till eftersom den första inte trivdes med att vara helt ensam på dagarna.)

Vi hade feliway när vi introducerade blyga ragdoll nr 2. Vi tror att det hjälpte eftersom hon gjorde stora framsteg dagarna efter vi satte i den, men det kan ha varit slumpen också.

När ragdoll nr 1 lärde känna hunden och dåvarande valpen verkade hon tycka att det var två dryga, ohyfsade idioter som kom och störde. Hon ville inte vara nära hundarna och satt helst och spanande där hundarna inte såg eller nådde henne. Vi försökte ordna så hon kunde ta sig mellan sina favoritplatser utan att behöva gå ner på golvet. På ett sätt drog hon sig undan, men hon var inte intresserad av mer kel och sånt när vi stängde in hundarna heller. Tror hon hade fullt upp med planera "olyckor" åt de 😛 

Nu har hon gjort det till sin livsuppgift att lära hundarna hur man beter sig i närvaro av kattprinsessor. Går så där, haha. Rätt som det är har hon en kall hundnos i rumpan i alla fall. Kränkt blir hon och hunden får en örfil. Å andra sidan, när hundarna är borta någon vecka blir hon rastlös och uttråkad. Så någonting verkar hon få ut av att ha hund, även om de nog aldrig blir bästisar.


lunakees
2016-09-28 22:04
#5

#3 Oj, då kanske den fungerade! Men kommer det bli dåligt när vi slutar ha feliwayen? 😕 Ska definitivt använda den i alla fall! 🙂

#4 Hahaha! Hur var ragdoll nr 1 mot er under den här tiden? Med drog sig undan, menar du mot er då? Är så orolig över att de ska bli kränkta och därav arga på oss och inte vilja mysa längre 😕 Slutade det sen och blev som vanligt? Hahah men åh det låter ju mysigt. Vad kul att hon i alla fall verkar få ut något av dem! Att hon liksom blir rastlös när de inte är där. Det visar ju definitivt på att de ger henne någonting.

Tjeja
2016-09-29 10:20
#6

#5 En kontaktflaska räcker i ca 4 veckor har jag för mig. Den jag hade satt ju i 2 veckor innan kissarna komm för att ha full effekt när de flyttade in så den räckte ju bara ett par veckor till då. Tror knappast att det blir dåligt för katterna efter utan snarare i så fall att effekten gick ur innan den kissen hade boat in sig ordentligt och kände sig helt trygg bara.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Em_
2016-09-29 16:24
#7

#5 Hon är inte så mycket knäkatt till att börja med, hon bestämmer när hon vill bli klappad. Kändes som hon hade fullt upp med att spana på hundarna och bearbeta situationen och inte så mycket tid för oss människor. Det tog några månader innan hon blev helt som vanligt igen. Det är ju svårt att veta hur det blir innan man provar, men jag tycker inte det är fel att försöka heller om man ser till att katten har några hundfria ställen att dra sig tillbaka på.


lunakees
2017-07-10 22:43
#8

#6 Jag gjorde så! Och det gick braaa :D Nu trivs de faktiskt bra ihop! Och katterna är minst lika mysiga. Så kul! 

#7 Mysigt ändå ju! Det blev så himla bra för oss, men precis som med er tog det någ några månader innan den ena blev helt bekväm i alla fall =) Men nu är allt preciiis som vanligt!

Upp till toppen
Annons: