Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2388 ggr
[pelan]
2016-09-27 17:19

2500 SEK för en blandning

Tänkte skaffa en kattkompis till min katt, hittade en kattunge som skulle vara huskatt/angora, det ser inte ut Som en angora angora, den är inte vit och långhårig utan brungrå tabby. Katten är varken vaccinerad, Chippar, besiktad eller avmaskad. Det finns inget som stärker Att den är angora heller, Jag själv tycker att det är lite dyrt med take på att den inte är det, jag har inget problem Med att betala för en katt som kostar 3000 om den skulle vara vaccinerad, besiktad etc, det blir ju väldigt dyrt när man ska göra allt själv, men min fråga lyder är det mycket pengar? hur vet man att man får en Bra katt? Är i ett dilemma

Annons:
[[pimey]]
2016-09-27 17:32
#1

Oseriösa uppfödare drar upp priset på katterna med påstådda rasinslag. För det är just det de är hittepå raser. Katterna är 100% långhåriga huskatter efter föräldrar som är otestade innan parning. Du kan komma hem med en väldigt sjuk katt eller en som bär på något genetiskt. Spara hellre pengar och köp från en seriös uppfödare eller stödj ett katthem. Du kommer kort och gott bli lurad

Hanna
2016-09-27 17:33
#2

Det är en huskatt hur många eller få raser det än är i (förutom om den faktiskt är renrasig med stamtavla då såklart). Hade aldrig gett den summan för en katt som inte är vaccinerad eller någonting. Adoptera från ett katthem istället, alternativt en seriös uppfödare. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[[pimey]]
2016-09-27 17:38
#3

För att få ut mer pengar så drar de in på det nödvändigaste en kattunge ska ha innan de flyttar. Tänk om du besiktigar katten och den är sjuk? Du kommer inte få tillbaka några pengar, inget stöd från uppfödaren

Sattyg
2016-09-27 17:47
#4

Jag adopterade nyligen 2 kattungar från katthemmet, jag betalade 2500 totalt och då ingår vaccinering, avmaskning, chipmärkning och kastrering. Så mitt tips är att ta kontakt med ett katthem, dessutom gör du en god gärning 👍🏻

Em_
2016-09-27 17:48
#5

Spring åt andra hållet, fort! Personen är bara ute snabba pengar. Är man intresserad av att sälja friska katter kostar man på sig lite mer än bara maten… Försäkring kan bli knepigt och några dolda fel pengar kommer du inte se röken av om det skulle skita sig. Kattindividen i sig behöver inte vara bättre eller sämre än någon annan huskatt, men du kan göra ett kattköp med mycket bättre förutsättningar för de pengarna.


[pelan]
2016-09-27 18:08
#6

Ja får nog titta åt andra håller.. det är så himla synd också för den är verkligen superfin

Annons:
burmamys
2016-09-27 18:16
#7

TS det bästa du kan göra är att köpa en raskatt från en seriös uppfödare, eller köpa en katt från ett seriöst katthem.

Honestyisdead
2016-09-27 18:44
#8

Håller med #7

Stöd inte skitaveln.

Hime
2016-09-27 19:32
#9

Kan man inte ens vaccinera kattungarna är det bedrövligt 😕

Ominous
2016-09-27 19:33
#10

Du vet att du köper från en skituppfödare som bara bryr sig om pengar eller är totalt okunnig när de inte vaccinerar kattungarna. Det är så grundläggande och självklart att det är skrämmande att såna människor ens får ha husdjur överhuvudtaget.

Hur vida katten är "bra" eller "dålig" beror ju på vad man menar. Kattungen är ju en egen individ och kan vara en underbar sådan trots oseriös säljare. Men menar man "bra" som i frisk och bra "start" så är det ju ingen bra katt.  Utan grundvaccination finns det ju risk att katten blir sjuk och antingen kostar massa pengar eller måste avlivas. Det kan bli en sorglig och dyr historia.

Troligtvis är det bara en huskatt som antingen släppts ut eller parats med en annan huskatt. Ras kan man ju påstå hur mycket man vill, vilket många gör. Men utan stamtavla finns det inget som tyder på det.

I wish I could write as mysterious as a cat

[pelan]
2016-09-27 19:48
#11

Hon sa att jag kunde få katten för en 500 för hon ville bli av med katterna, hon har 8 kattungar… varför gör man sånthär :(

Honestyisdead
2016-09-27 19:54
#12

#11 Ta ingen katt av henne. Människor gör så för att dom är mindre intelligenta och inte tänker.

[pelan]
2016-09-27 19:56
#13

Ska jag inte göra.

Annons:
burmamys
2016-09-27 19:58
#14

#11 Då har du verkligen fått kvitto på hur oseriös den personen är. Hemskt tråkigt att djur hanteras på det sättet. 😢 Hur ser du på att köpa från en seriös uppfödare alternativt från ett seriöst katthem? 😊

annzoo
2016-09-27 19:58
#15

#11 ville uppfödaren först ha 2500kr och sedan 500kr för att hon ville bli av med katterna då du sa nej till 2500?

[[pimey]]
2016-09-27 20:20
#16

Vissa ska det dessvärre vara skottpengar på! Man kastrerar väl katten om man inte vill ha ungar? Jisses

[pelan]
2016-09-27 20:22
#17

Nej hon sänkte priset när jag sa att jag inte längre var intresserad

[[pimey]]
2016-09-27 20:23
#18

Då är man desperat efter pengar och skiter i vart katten hamnar :(

Silvestris
2016-09-27 20:59
#19

Jag tycker inte att man ska ge så mycket pengar till oseriöst folk. Är katten grundvaccinerad, ID-märkt och veterinärbesiktad är det ett okej pris.

Wellcraft
2016-09-28 00:32
#20

Starkt gjort att avstå.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[[pimey]]
2016-09-28 02:02
#21

Priset är inte OK om man lurar i folk att de köper "billiga exklusiva blandningar" dessutom efter katter som inte ens är testade innan parning. däremot 2500 kr skulle jag lätt kunna ge för en katt på katthemmet då sponsrar jag hemmet och hjälper en hemlös in i värmen. Jag stoppar hellre pengarna i fickorna på folk som försöker förbättra huskattens situation genom att höja deras status eller till seriösa uppfödare som avlar för att bibehålla sin ras sund och frisk och föder upp efter regler än dom som endast bryr sig om pengar än katterna och har ingen som helst kunskap om hur avel fungerar

Mangochanti
2016-09-28 12:56
#22

# Pelan.

Jag fastnade för en katt 2010 som egentligen var huskatt, men då var jag inte så insatt i detta med vilka sjukdomar som kan drabba katter då de ej är testade, och parade med olika raskatter.
Men jag blev helt tagen av hennes skönhet. Uppfödarna hade inte heller kontrollerat, vaccinerat, testat el kastrerat (Det gjorde jag själv) Hon "hörde" lite illa menade säljaren, men hon var stendöv.

Jag betalade ett högt pris då katten var 14 v men ett ännu högre pris då jag miste henne i en svår cancer som ansatt hennes njurar.  Hon finns i mitt hjärta för alltid.

Det är enligt mig inte värt sorgen, om din katt blir sjuk. Det är så fruktansvärt.
Jag gick sönder =( Sörjer henne för evigt.
Men förstår ditt dilemma, när man fastnat för en kisse är det svårt att lämna och inte köpa.
Men mitt råd till dig… Om du absolut vill köpa kattungen, ställ krav på vaccination, Id märkning och hälsokontroll. Och tala om att seriösa kattmänniskor inte säljer katter till det priset om man som köpare inte får "ngt" för pengarna (förutom kisse förstås) För min egen del blir det ALLDRIG mer en katt från oseriösa säljare med olika blandningar, utan nu blir det renrasig katt eller ev från seriöst katthem.
Jag betalar hellre mycket pengar om det är seriöst.

Gör inte min tabbe, för din egen skull och ställ krav om du inte kan stå emot.

#21 Håller med.

Lycka till. /MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

burmamys
2016-09-28 13:11
#23

Instämmer helt med #20, #21 och #22. Det är flera som skrivit att du bör avstå från den katt du sett på Blocket och jag är glad att du också bestämt dig för att göra det!

Från dina tidigare trådar förstår jag att du redan har en katt som du är mån om att ta hand om på bästa sätt, och detta handlade om att köpa en kompis till den katt du redan har. Så du kanske skulle vilja få lite mer info om hur en kan tänka för att kattköpet ska bli så bra som möjligt? 

Jag har skrivit en vägledning för nya kattköpare där jag tar upp vad det innebär att köpa raskatt från seriös uppfödare, katt från katthem, omplacering, kattunge från privatperson m.m. Den kanske kan vara intressant för dig att läsa igenom? Här är länken:

http://burma.ifokus.se/articles/578b6567ce12c47b54000700-att-kopa-katt?discussions-1

[pelan]
2016-09-28 14:57
#24

#22 Usch vad hemskt! tack för din berättelse, får en att verkligen tänka om när det kommer till oseriösa säljare. Kram på dig <3 

#23 Jaa min lilla pluto är jag väldigt rädd om. Ska kolla in det, tack! :)

Tack alla andra som har hjälpt mig att icke bli lurad och att sätta krav när jag ska köpa katt, har sån tur att jag är medlem på den bästa kattsidan!

[helga21]
2016-09-28 19:53
#25

När folk säger angora så kan de mena att det är perser i katten dvs den är långhårig. Perser kallades tidigare fram till slutet av 1950-talet för angora. Mne dte tror jag inte på när det gäller den katten du är intresserad av.

Hime
2016-09-28 19:58
#26

#25 Är du säker på det?  Är väl större sannolikhet då de anspelar på turkisk angora.

Honestyisdead
2016-09-28 20:02
#27

#25 Det fanns två varianter av långhåriga katter. Perser som tros härstamma från Persien / Iran och angora som tros härstamma från Ankara / Turkiet.

Annons:
[helga21]
2016-09-28 20:09
#28

# 27 Det finns bara en katt som är långhårig och det är perser som den heter numer de andra är semilånghåriga.

"Från början kallades den angora, men bytte namn till perser i och med SVERAKs anslutning till FIFe 1955."

http://www.sverak.se/kattraser/perser/

Kattens ursprung tros var Iran dvs forna Persien. Sen finns det en som heter angora och den kommer från Turkiet. Det är helt riktigt.

Honestyisdead
2016-09-28 20:16
#29

#2£ Var i texten hittar du ditt citat? Jag hittar inte det i rasens historia.

[helga21]
2016-09-28 22:29
#30

Under rubriken Godkänd som ras står det, min feting.

Godkänd som ras…
Perser har varit en godkänd ras sedan bildandet av den första kattklubben 1946. Från början kallades den angora, men bytte namn till perser i och med SVERAKs anslutning till FIFe 1955.

Honestyisdead
2016-09-28 22:35
#31

Där var det! Missade det helt. Tack!

flis
2016-09-28 23:44
#32

Det verkar som att en del tror att stamtavla automatiskt innebär att katten är frisk. Det behöver inte vara sant. Två av mina dog tidigt av sjukdomar fast de kom från uppfödare och var besiktigade innan.

[[pimey]]
2016-09-28 23:47
#33

32# det betyder ju inte att raskatter är sjukare? Du hade fruktansvärt otur bsra men dina katter hade så mycket bättre förutsättningar för ett friskare liv än en kattunge man inte vet ett skvatt om. Ingen har sagt att de är friskare men en katt med stamtavla vet du härkomst och sjukdomsfakta

[[pimey]]
2016-09-28 23:48
#34

Jag har endast haft huskatter med massa problem men jag påstår inte att de är sjukare men de hade definitivt sämre förutsättningar än kattubgar vars föräldrar är testade

Annons:
[helga21]
2016-09-29 17:21
#35

# 32 Helt rätt. Två av mina raskatter dog vid 9 månader respektive 3 år års ålder. Min äldsta katt är en huskatt och 16 år och hittades på en trottoar vid cirka 3 veckors ålder.

Honestyisdead
2016-09-29 17:31
#36

#32 Ingen är nog så dum att den inte inser att en katt, oavsett härkomst, kan bli sjuk. Däremot ökar chanserna för att få en frisk om du väljer en med bra stam eftersom man då avlar på friska djur.

Huskatter saknar oftast information bakåt i leden och testas väldigt sällan innan parning.

[BlackHeartRebellion]
2016-09-29 22:10
#37

Turen är ju den att katter allmänt är friska. 

Men alla katter kan bli sjuka, raskatt som huskatt. Men absolut enda sättet att veta att en katt är frisk vid avelstillfället är genom tester.

Att utgå från ett fåtal individer som råkat bli sjuka, säger inte mycket om hur det allmänt ser ut bland övriga katter.

[[pimey]]
2016-09-30 02:09
#38

Detsamma som att säga att alla huskatter är friska när ens huskatt levt i 18-20 år utan minsta sjukdom. Befängt. Katter kan bli sjuka oavsett härkomst men vissa har bättre förutsättningar när det finns mängder med tester vi uppfödare gör innan parning sker

Mangochanti
2016-10-06 08:25
#39

# Pelan

Nyfiken, hur har du gjort? Blev det kattunge eller avstod du?

Jag hoppas det blev bra i vilket fall som helst.

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Honestyisdead
2016-10-06 08:27
#40

#39 Pelans konto är borttaget.

pelan
2016-10-28 19:29
#41

Hej! inaktiverade kontot men insåg sen att det gick bort permanent.. är hemskt oteknisk.. iallafall ville uppdatera om att jag inte köpte kattungen utan sparade pengarna och ska ska på måndag hämta en fin vaccinerad, chippad och besiktad maine coon, känns bättre och man behöver inte vara paranoid, speciellt om man redan har en kattunge så slipper man bli rädd att han ska få kattsnuva/kattpest eller andra sjukdomar som en kattunge ifrån en oseriös uppfödare  kan ha. 

tack för allt support :)

Annons:
[helga21]
2016-10-28 19:34
#42

# 41 Med stamtavla?

pelan
2016-10-28 19:39
#43

#42 glömde nämna det, med stamtavla, och  föräldrar testade för HCM  innan parning  :)

Honestyisdead
2016-10-28 19:44
#44

Vad kul att läsa :) Lycka till!

pelan
2016-10-28 19:49
#45

#44 Tack! :)

burmamys
2016-10-28 20:07
#46

#41 och #43 Åh vad bra! Tack för uppdateringen och lycka till med nya familjemedlemmen! 😊❤

[helga21]
2016-10-28 22:25
#47

Roligt att höra. Lycka till med din nya familjemedlem 😃

pelan
2016-10-29 00:37
#48

Tack så mycket! Och för hjälpen nu vet jag bättre, innan förstod jag inte hur kattköpandet gick till, trodde att man bara skulle köpa en katt No big deal, katt som katt.. men nu förstår jag bättre och kommer aldrig att köpa en katt hursomhelst, kände en dam som skulle avla på sin kattunge när hon blev större för hon var ju så fin, så hon sprang lös okastrerad, just då tyckte jag att det var jättekul och gulligt men nu förstår jag att man måste vara påläst och testa katterna så man inte förstör rasen, ha tid och vara hemma etc.. måste säga att jag fått mycket kunskap ifrån er tack!

Annons:
Hanna
2016-11-05 22:56
#49

Wow, TS! Vad stort av dig att ta till dig och läsa dig in såpass. Önskar dig all lycka med kattungen och foton på den lilla är såklart ett krav. 😉

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Upp till toppen
Annons: