Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 919 ggr
[Devya]
9/25/16, 9:02 PM

Min Devon Rex kissar sällan

Behöver jag oroa mig då min kisse har endast kissat en gång sedan jag fick henne hem igår ca kl 16? Hon har druckit en hel del vatten och ätit en del blötmat så jag tycker det är konstigt att hon inte har gått i lådan oftare. Kanske har hon uvi? Annars verkar hon trivas mycket. Hon gosar och spinner på en hel del. Hon tycker också om att ligga bredvid mig och mysa. Funderar på att ta henne till veterinären på onsdag för jag misstänker att hon kan eventuellt ha löss då hon kliar sig lite väl ofta om nätterna samt tvättar sig konstant. Kan dock vara stressrelaterat? Skulle helst ha velat vänta med att ta henne till veterinären för jag vill inte stressa upp henne då jag fick henne redan igår men jag vill ju inte hon ska lida om hon nu lider. Alternativt kanske jag kan få hembesök av veterinären även om de skulle kosta mera, men det bryr jag ju mig inte om. Hur skulle ni ha gjort?

Annons:
[Devya]
9/25/16, 9:09 PM
#1

Glömde att säga att vi tror att vi såg två små kryp i hennes päls, just där hon tvättar sig extra mycket.

Honestyisdead
9/25/16, 9:12 PM
#2

Klåda och toaletten kan vara stressrelaterade.  Men om ni tyckt er se djur hade jag gått till veterinär.  Och om hon inte kissar imorgon hade jag gått till vet redan då.

[HundochKatt]
9/25/16, 9:57 PM
#3

Besök veterinär för klådan. Den kostnaden ska uppfödaren stå för, då de ska vara ohyrefria och veterinärkollade innan leveransen. 

Att den inte kissat speciellt mycket än kan bero på flytten. Imorgon tror jag det blir bättre.

Honestyisdead
9/25/16, 10:04 PM
#4

#3 Ts bor inte i Sverige och katten är från ett katthem. Gissar att reglerna skiljer från Sverige.

nightingale
9/25/16, 11:37 PM
#5

Hej!

Min ena devon rex är jätte stresskänslig. Det märks direkt på kissandet om något inte står rätt till.  Den värsta gången satt han o försökte kissa på flera olika ställen, men det kom inget. 

Men efter det får han specialkost för urinvägar och det har faktiskt hjälpt riktigt bra. Det finns både som blötmat och torrfoder så kan rekomendera det. 

Lycka till med kisen, hoppas hon piggar på sig snart

[HundochKatt]
9/26/16, 12:27 AM
#6

#4 Jaha…. Det framgick faktiskt inte av inlägget och jag går inte in och kollar på varje person var de är ifrån eller bor. Så med andra ord, inte lätt att veta, så det är väl bara att bortse från en del av mina kommentarer då.

Annons:
Honestyisdead
9/26/16, 1:16 AM
#7

#6 Jag påstod ingenstans att det var lätt att veta eller att du borde ha vetat det. Jag helt enkelt upplyste dig just eftersom du inte visste.

[Devya]
9/27/16, 8:55 PM
#8

Min älskling kissar oftare nu samt att hon äntligen kan bajsa fast vi är hemma. Så det problemet är åtminstone ur världen nu! Det känns jätteskönt att veta att hon åtminstone inte har förstoppning eller uvi. Det tog säkert bara ett tag innan hon kunde slappna av här vilket är helt förståeligt. Första dagen vi for på jobb så hade hon bajsat och kissat flera gånger, vilket vi märkte då vi kom hem. Success! Efter det så har hon inte haft några problem.

Däremot så tvättar hon sig själv fortfarande med jämna mellanrum och kliar sig ganska mycket om nätterna. Tvättandet har dock blivit mindre så jag funderar om  det inte nu är stressrelaterat. Pratade med dem på apoteket och de sa att det skadar ju inte att testa frontline. Sen då jag snackade med min syster så tyckte hon att jag borde kolla upp om det går att ge åt Devon Rex och så långt hade jag ju inte tänkt så nu vet jag inte om jag borde ge det eller ej. Jag har inte hittat någon info om just detta. Har ni några råd att ge?

Honestyisdead
9/27/16, 8:57 PM
#9

#8 Skönt att hon går på toa nu.

Mina katter tvättar sig ofta och de är inte stressade. Bara renliga.

Angående fronline förstår jag  nog inte riktigt.  Vad skulle ras spela för roll?

[Devya]
9/27/16, 9:09 PM
#10

#9 Pga att Devon Rex är känd för sina hudproblem sådär allmänt. Jag hade inte annars tänkt på det om inte det var för min syster,även om tanken poppade upp någon gång i huvudet där innan men jag tyckte inte att det borde spela någon större roll i slutändan.

Men  jo det är så fint att se att hon går i lådan. Då hon bajsade här nyligen så kände jag mig så glad, haha. :D Man börjar också se mer och mer av hennes personlighet vilket är spännande!

Honestyisdead
9/27/16, 9:11 PM
#11

Ja tänk att man kan bli glad över bajs ;)

Kul att det går bra :)

Honestyisdead
9/27/16, 9:13 PM
#12

Angående medlet hade jag gett det om det inte finns några hudproblem nu som sår eller exem.

[Devya]
9/27/16, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här kommer en bild på min sötnöt. Man ser där i bakgrunden min garderob där hon ha trivts ganska bra under tiden jag var på jobb! :)

På bilden ligger hon på mig och gosar efter att jag kommit hem. Hon var riktigt glad och mysig.:)

Annons:
[Devya]
9/27/16, 9:18 PM
#14

#12 Hon har dock nyligen blivit kastrerad, 16 september! Kanske det är inte så bra att ge medlet då? 

Bra att du nämnde det här!

Honestyisdead
9/27/16, 9:21 PM
#15

Så fin :)

Såret borde ju ha läkt vid detta laget. Hoppas jag.

[Devya]
9/27/16, 9:27 PM
#16

#15 Jo, hon är fin även om många tycker att hon har konstiga färger och i allmänhet ser bara konstig ut. Jag tycker att hon är en skönhet! :)

Såret ser ju nog att läka helt fint. Det är inte rött runtomkring eller något. Har en sårskorpa på sig så det tycks ju läka bra, men man ser ju nog helt tydligen "såret" och att det buktar ut litegrann. Funderar om stygnen kan vara kvar? Måste ta mig en närmare titt eller så får veterinären ta och kolla det. Jag har aldrig haft en honkatt tidigare så det här är lite nytt för mig! Känner mig lite okunnig helt plötsligt då jag alltjämt tidigare bara haft hankatter.

Honestyisdead
9/27/16, 9:30 PM
#17

Min hona fick vi ta till vet 10 dagar efter kastrering och då togs stygnen bort. Men en del använder stygn som försvinner av sig själv.

Jag hade frågat katthemmet hur veterinären gjorde på din katt.

Silvestris
9/27/16, 9:56 PM
#18

#16

Om stygnen behöver tas eller inte beror på vilken sutur som har använts. Den veterinär jag kastrerar hos använder självupplösande sutur och då behöver man inte ta bort stygnen. 

Används ståltråd behöver man dock ta bort stygnen. Då brukar man få en återbesökstid för att göra det. Det syns om ståltråd har använts, det ser ut precis som ståltråd. Vissa veterinärer föredrar ståltråd eftersom det blir vasst och katten därför inte slickar så gärna på såret.

Angående hudproblem hos devon rex är det främst överväxt av Malassezia som förekommer. Det kan du läsa mer om här och där finns även bilder på hur det ser ut. Det orsakar sällan problem hos katten så om hon kliar sig skulle jag tro att det beror på något annat.

Upp till toppen
Annons: