Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 810 ggr
Mangochanti
2016-09-25 14:33

En lärande köp läxa

Egentligen vill jag nog bara skriva av mig, då jag blev besviken & lite ledsen.

Jag letar katt och är väldigt sugen på katt hona just nu. Dock är min sambo lite mer försiktig, vilket jag måste ta med i beräkningen.

Jag fann en Balines/ siames systerras (med stamtavla) på blocket och var först att höra av mig. Men som turerna gick blev det endast via mail och sms. (tyvärr) Och jag försökte bolla lite frågor och funderingar med säljaren, men vi i familjen vart ändå säkra väldigt snabbt på att vi ville bli kattens nya hem.

I Annonsen stod inga krav, utan endast att kissen som såldes inte var så jätteförtjust i barn och vi har inga hemmavarande barn. Dock en huskatt som är kelig och social. Min sambos hjärtekatt =)

Efter en dag av total tystnad från säljaren valde denna att sälja till en annan…
pga  att denna var uppfödare, så ville säljaren prioritera detta.

Så troligen var jag inte tydlig nog i mitt svar om att jag ville köpa katten. Samt att jag inte heller i mail/sms berättade om mina egna planer då detta aldrig kom upp i konversationen.

Ok, visst vet jag att man vill vara noga med vem man säljer till, det kommer jag troligen själv att vara den dagen jag får kattungar (om det blir några) Jag ska söka stamnamn och ha en liten hemuppfödning av två olika raser. Båda raserna står mig varmt om hjärtat. Balines, maskerad långhårig och Sibirisk Neva, maskerad och långhårig.

Katten jag fann på blocket gjorde mig överrumplad och jag kände direkt att det var en hona för mig. Så visst, jag känner mig snuvad på köpet. Jag fick ingen kontakt med säljaren via telefon, så ev missförstånd/tolkningar kunde jag inte förklara.

Ja, jag är lite deppig. Hela familjen såg fram emot denna vackra Balines hona.

Men tydligen var det inte min tur just nu med henne, som jag fortfarande känner värme i mitt hjärta för.

Jag får visst lära mig hela tiden, inget är säkert bara för att man brinner för det.

/MC 🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Annons:
burmamys
2016-09-25 17:24
#1

Om du inte har tidigare erfarenhet av avel kan jag varmt rekommendera att vara fodervärd först, det är ett utmärkt sätt att lära sig och få en mentor inom den ras som du är intresserad av. Jag är själv fodervärd och tycker att det är enormt lärorikt! Sedan tycker jag att Ylva Stockelbergs bok Kattuppfödning är riktigt bra så du kan läsa på om både det teoretiska (genetik) och det praktiska med att välja lämpliga avelskatter, genomföra hälsotester, ordna parning, hantera löp, ta hand om dräktig katt och kattungar, m.m. Det är ett stort ansvar att bedriva god avel, med mycket att ta hänsyn till. Studera rasstandarden och hälsoproblem inom rasen och fundera över vilka dina avelsmål bör vara. Gå på kattutställningar och kontakta aktuell rasring så du får kontakt med dem som redan föder upp, det är mycket värdefullt att kunna få råd och stöd av dem, och det underlättar helt klart när du ska köpa avelskatt och hitta partner till din katt. Endast de som har lång erfarenhet har koll på olika stamtavlor och linjer inom sin ras, och kan erbjuda värdefull vägledning i detta. Jag tycker också du bör välja en ras till att börja med, och först när du har ett väl fungerande avelsprogram och lyckas bra med dina katter så kan du, om du då känner att du har pengar, tid och ork, börja fundera på att arbeta med ännu en ras. Varmt lycka till! 😊

Mangochanti
2016-09-25 18:12
#2

Tack för ditt svar. toppen.  Jag har lång katt erfarenhet, men inom huskatter. Så just att ha katt är inte främmande. Däremot att läsa, gå på utställningar mm håller jag på med, då jag verkligen vill vara insatt. Det är jätte spännande =) Och visst har du rätt, tanken från början har varit ena rasen att börja med och sen utveckla utifrån erfarenhet och hur det går. Men det är de två raserna som mitt hjärta klappar för. Olika men ändå lika.

Jag har kontakt med en uppfödare för min sibiriska Neva, där jag tänkt att börja. Detta att jag fann en kisse på blocket var en bonus, men ingen jag tänkt påbörja avel med i dagsläget. Jag vet att steget från att äga raskatt till att finna lämplig hane att para denna med är en resa av erfarenheter. Så det var nog bara inte meningen. Blev bara huvudstupa förtjust i honan som såldes.

Ska köpa boken du rekommenderar, verkar ju vara en bra bok. Tack för tipset.

Jag har alla förutsättningar i dagsläget, vilket jag inte hade när jag var ung, att äntligen få satsa på detta och vet vilket ansvar det är. Inga hopikok parningar här inte. Tack än en gång för ditt svar.

/MC 🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

burmamys
2016-09-25 18:40
#3

Låter som att du är väl förberedd! Jättebra att du redan har en mentor. Fick lite annat intryck av ditt inlägg men förstår nu att allt är väl genomtänkt. Önskar dig lycka till, hoppas det blir precis så härligt som du drömmer om, och att du snart hittar den rätta katten för dig. 😊❤

burmamys
2016-09-25 18:42
#4

Ja Ylvas bok är riktigt bra, förvånansvärt detaljerad och kompakt, och går igenom allt och på ett konkret och tydligt sätt! 👍

Upp till toppen
Annons: