Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1244 ggr
[pelan]
2016-09-23 21:52

Vaccination & försäkring

Min kattunge hade fått sina två vaccinationer när han kom till mig, när bör jag vaccinera honom igen? Visst är det två gånger om året? Sen tänkte jag fråga er vilken försäkring som är bäst, . Katten är en innekatt Och kommer kastreras, tänkte försäkra så att det blir runt 1400 per år, för säkerhets skull. Vilken försäkringsbolag har ni? Vilken rekommenderar ni? Förlåt om jag frågar mycket är mån om min katts hälsa mer än min egna haha

Annons:
Fridaaaa
2016-09-23 21:54
#1

1 års ålder :) 
Nej gång om året

Jag har folksam, tycker de är toppen.
Är synd att de inte har som agria bara att försäkringsbeloppet inte sänks efter viss ålder men gillar allting annat så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[pelan]
2016-09-23 22:08
#2

1 gång om året, kattpest/kattsnuva?

Honestyisdead
2016-09-23 22:31
#3

Jag har moderna djurförsäkring. De sänker inte beloppet när katten blir äldre.

Kan inte ge något betyg direkt eftersom jag inte behövt använda den. *peppar peppar * 

Jämförde olika försäkringar och tyckte dom verkade bra.

mariesdotter
2016-09-24 13:01
#4

Ang. vaccination så är min 7-månadets grundvaccinerad (2 st), men distriktaren (som sprutade henne), tyckte att jag ev. skulle vaccinera henne igen vid kastreringen (som sker på torsdag), plus om ett år igen… varför borde jag vaccinera henne nu igen? Bara för att? Ska såklart diskutera detta med min veterinärklinik när jag lämnar in henne för kastrering, distriktaren går jag bara till vid vaccinering och aldrig annars. Gillar dem inte alls.

Siggebus
2016-09-24 13:03
#5

Jag har Agria och de sänker inte beloppet. Gillar också att man kan välja både den fasta självrisken och den rörliga. Sen att man har tillgång till deras telefonveterinär "gratis". Jag har förstås (tack och lov) inte hunnit använda försäkringen än  - min katt är bara strax över 4 månader gammal men jag har använt Agria till båda mina hundar och aldrig blivit dåligt bemött. Som alltid gäller det att läsa villkoren och inte tro att man alltid är säker i alla situationer - något sådant bolag finns helt enkelt inte.

Honestyisdead
2016-09-24 13:06
#6

#4 Vad är det för veterinär? . Man ger nästa vid ett år. Inte vad sju månader. Finns ingen som helst anledning att ge så tidigt eftersom katten är skyddad.

Annons:
Fridaaaa
2016-09-24 13:57
#7

#4 Man bör inte vaccinera i samband med kastrering. Och konstigt uttalande av veterinären. Nej vaccinera inte då, vänta tills hon är 1 år.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
2016-09-24 16:09
#8

TS jag tycker det är bra att du frågar! Katter ska vaccineras mot kattpest och kattsnuva när de är 8-9 veckor och så 3-4 veckor efter det (innan försäljning, som din kattunge). Nästa gång ska de vaccineras när de är ett år gamla, och sedan en gång om året. Varje vaccination ska skrivas in i kattens stamtavla eller vaccinationskort, så veterinären vet vilka vaccinationer som är gjorda. Den ena vaccinationen (minns inte nu vilken) ges inte varje år så därför behöver veterinären veta vad de ska ge. Tyvärr är inte alla vaccinationsmedel lika effektiva, och det händer att katter smittas och blir sjuka trots att de är vaccinerade. Det mest effektiva vaccinet enligt min uppfödare heter Purevax och numera frågar jag efter det i första hand när jag bokar tid för vaccination. När det gäller försäkring så finns det många olika. Jag har Agria till mina katter, valde det för att de inte sänker ersättningen när katten blir äldre (då ökar ju risken att den behöver vård). Även Moderna är riktigt bra, och har lite billigare premier. Olika katter kostar olika mycket att försäkra, beroende på kön, ålder och ras. Huskatter är oftast billigast, och många försäkringsbolag ger rabatt om man försäkrar när katten är max fyra månader gammal, och de flesta ger rabatt om man har flera katter försäkrade i samma bolag. Lycka till med din katt! 😊

[helga21]
2016-09-24 16:16
#10

Själv har jag Agria på de fyra äldsta men tecknade Moderna på den yngste. Det är 365 karensdagar på den och veterinärvård gör 75.000. Rörlig självrisk har jag val 15 % och fast 1.500.

[helga21]
2016-09-24 16:20
#11

Om katten är grundvaccinerad som den ska så ska en vaccineras igen vid 1 år efter första vaccinationen och både kattpest och kattsnuva. Sen därefter varje år, 2 år i rad mot kattsnuva och så det tredje året mot kattsnuva och kattpest.

burmamys
2016-09-24 16:53
#12

#11 Så var det ja! Kattpest är bara vart tredje år, kattsnuva varje år. 😊

mariesdotter
2016-09-24 21:59
#13

#6 #7 Ja jag tyckte också det lät jättekonstigt, så jag tog det med en nypa salt. Det är distriktsveterinärmottagningen i kommunen där jag bor, tycker att de är väldigt dålig, har egen erfarenhet och har hört andras berättelser. Därav går jag bara dit för vaccinering, inget annat. Knappt det, dock, åker alltid till min veterinärklinik i annan kommun.

Annons:
[pelan]
2016-09-25 11:53
#14

Tack så mycket för att ni tar er tid att hjälpa mig! :) En bekant sa till mig att hennes försäkringsbolag (kommer inte ihåg vilken hon hade) sa till henne att de inte kunde hjälpa henne med hennes katt utan hon fick stå för hela kostnaden själv, katten hade några ruttna tänder , tror det var någon infektion de fick ta bort dem tänderna, och hon betalade 9000 kr, jag tycker att det var lite konstigt med tanke på att denna katt hade full livsförsäkring. Gäller inte tandhälsa?

Fridaaaa
2016-09-25 11:56
#15

#14 Är inte så att katten hade forl? För det täcker bara 1-2 bolag
Livförsäkring har inget med sjukkostnaderna att göra

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-09-25 11:58
#16

#14 Tänder brukar inte ingå i försäkringar nej.

Eliinn
2016-09-25 12:03
#17

Jag har Agria på båda mina katter och kan varmt rekommendera dem. Har behövt använda den rätt mycket på min ena katt och det har aldrig vart några problem med ersättningen från Agria :) 
Rekommenderar att inte välja det lägsta ersättningsbeloppet på veterinärvården då det fort skenar iväg om katten blir sjuk!
Jag har det näst högsta ersättningsbeloppet på 60 000 (tidigare 50 000) och jag fick nästan använda hela beloppet under ett år när min katt vart sjuk och behövde opereras.  30 000  (25 000 som den var då ) hade inte räckt långt i det fallet.  
Jag  har tyckt att det vart en enorm lättnad att inte behöva tänka på om jag har råd med all veterinärvård när jag hade fullt upp med att oroa mig för min katts hälsa.

Angående vaccination så rekommenderas det såklart att man vaccinerar en gång om året förutom grundvaccineringen i början förstås.  skyddet för kattsnuva räcker ett år och smittar om katten träffar andra katter som kan smitta,  om t.ex katten är utekatt, träffar andra katter vid t.ex. utställningar. som innekatt är risken att det får kattsnuva inte så hög. Kattpesten som ingår i den årliga vaccinationen skyddar däremot i 3 år och den smittan kan vi ta in med skorna och kan därför smitta även om man har en innekatt som inte träffar andra katter.
I och med att min ena katt reagerade negativt på vaccination som liten och veterinärerna hos mig inte längre har det avdödade vaccinet som jag kört på tidigare  (+ andra anledningar)så har jag beslutat mig i samråd med min veterinär för att vaccinera vart 3:e år.  Mina katter är innekatter.
Men jaa rekommendationen är varje år :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

mariesdotter
2016-09-25 12:39
#18

Jag rekommenderas Folksam, de har varit väldigt bra varenda gång min Franz besökt veterinären (vilket är ofta). Enda gången de inte ryckt in är när en veterinär skrev som diagnos att han var tjock….. vilket egentligen inte hade så mycket med mitt ärende att göra. Nackdelen med Folksam är ju att de sänker veterinärvårdsbeloppet med 5000 kr (?) per år när katten fyllt 7, så jag kommer att byta bolag sen. Men i övrigt så gillar jag dem.

Honestyisdead
2016-09-25 12:45
#19

#18 Det är bättre att välja ett bolag som inte sänker beloppet.  Och ha dom från början. För att byta senare om katten redan varit sjuk blir ju ofta dyrare än om man haft samma.

[pelan]
2016-09-25 12:51
#20

Det står mellan Agaria och moderna försäkringar, jag läste villkoren och såg nu att dem inte ersätter kostnader för tänder.

Annons:
Honestyisdead
2016-09-25 12:52
#21

#20 Det är det nog bara ett bolag som gör. Minns inte vilket. Bara att den försäkringen var dyrast då jag jämförde.

Fridaaaa
2016-09-25 12:54
#22

#19 Gäller att man har tillit till bolaget med. Agria kommer jag tex aldrig rekommendera, bara dåliga erfarenheter = noll tillit = ingen trygghet för mina djur.

--------------------
Finns flera saker som spelar in
Jag har högsta på folksam på mina. Högsta, och sänks till max 25 000 kr, vilket räcker för min del, då allting annat är bra. Jag personligen vägrar bolag som jag har noll tillit till. Finns för&nackdelar med alla bolag

#18 Håller med Folksam är toppen! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-09-25 12:56
#23

#22 Jag tror inte någon människa väljer ett bolag de inte har förtroende för när det finns andra val ;)

Fridaaaa
2016-09-25 12:58
#24

#23 Nej men kunde tolkas som att man skulle välja agria eller det andra bolaget som inte sänker, just pga det, oavsett vad ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-09-25 13:07
#25

#24 Ja, det ÄR bättre att välja ett bolag som inte sänker och ha det från början istället för att först ha ett och sedan byta till ett som inte sänker. Om man tänker på vad man förlorar om man byter och ens katt varit sjuk.

Hur du tolkade det till att man ska välja agria eller moderna oavsett vad vet jag inte. Läs det som står.

[pelan]
2016-09-25 13:09
#26

Ska läsa mig in på försäkringar lite till, skulle vara najs att ha en försäkring som hjälper till vid tandsjuktomar , annars får det väl bli alternativ nummer två som är sparbössa där det trillar in en 500-600 hundring varje månad utifall att katta skulle få någon tandkomplikation, x)

Fridaaaa
2016-09-25 13:09
#27

#25 Ja antingen det eller de som täcker forl.
Ja byta är oftast inte så bra.

Har läst, därav mitt svar :) Men är ju så, som du redan vet, man kan tolka texter olika :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
2016-09-25 13:13
#28

Bättre att läsa det som står istället för att tolka. Läser man inlägget jag svarade till och mitt svar är det inte öppet för tolkning. Avslutar diskussionen om det där.

Fridaaaa
2016-09-25 13:18
#29

#28 Läst det som står också.  
All text är egentligen öppen för tolkningar men läst precis vad du skrivit och utgått från det inget annat (Y)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-09-25 13:21
#30

Ok. Då gjorde du en felaktig tolkning. Själv föredrar jag att inte lägga till tolkningar som inte står som du gjorde.

burmamys
2016-09-25 13:41
#31

Angående försäkring som täcker FORL, läs tråden "Hur mycket behöver jag oroa mig för TR (FORL)?" av Dimocarpus. Där finns en hel del matnyttig info! 😊👍

kattöga
2016-09-25 14:08
#32

If har försäkring där FORL ingår. 

Själv har jag Agria och är nöjd med dom, trots att FORL inte ingår. Katten är såpass gammal nu (12 år) så, att försöka byta försäkringsbolag nu är inte att tänka på. 
Däremot kommer jag nog fundera på det om det kommer in en ny liten kattkrabat i det här huset nån gång, framöver.

Mammas katter är försäkrade hos Moderna Försäkringar (som jag tycker är ett bra alternativ, fast dom har inte heller försäkringar som täcker FORL).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2016-09-25 14:15
#33

Här, på konsumenternas.se, kan man jämföra kattförsäkringar hos olika bolag.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[helga21]
2016-09-25 14:26
#34

Det är begränsat vad  If betalar ut för FORL. Jag tror att det rör sig om 4.000 kr.

Annons:
kattöga
2016-09-25 14:30
#35

#34 Så är det nog (kollade inte).
Men bättre än ingenting iaf… 4000 kr hade suttit bra när vår kille fick tänderna bortopererade pga FORL, då gick det på 8000 knappt för tänderna om jag minns rätt.
Och fler tänder lär bli utdragna/bortopererade framöver.

Vet bara att när jag tidigare jämförde försäkringar så var inte If något alternativ för mej personligen ändå. Minns inte varför, kanske var det åldersgräns för att ta ny försäkring, eller sänkning efter ett antal år….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[helga21]
2016-09-25 14:32
#36

# 35 Jag har hellre ett livslångt skydd än 4.000 för FORL 😃

kattöga
2016-09-25 14:34
#37

Japp! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Siggebus
2016-09-25 14:35
Upp till toppen
Annons: