Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 836 ggr
Siggebus
9/23/16, 9:20 PM

Erbjuden "kastrerings"-mat.

En liten undran från mig: Är det vanligt att man på veterinärkliniken automatiskt går iväg för att hämta en påse med specialmat för kastrerade katter? Hämtade hem min lille Milton efter kastrering idag och blir då upplyst om att det är vanligt att kastrerade katter blir överviktiga. I nästa ögonblick säger hon att hon ska hämta en påse "specialmat" för kastrerade katter och börjar gå iväg. Jag hejdar henne dock med orden: "ehhhh…njaaaeeee…är det torrfoder?" Jaaaa, säger hon lite undrande? "Nej tack, jag ger absolut inte min katt torrfoder" säger jag vänligt men bestämt. Jaså säger hon väldigt förvånat och jag förklarar att Milton enbart äter mjukmat och rått färskfoder. Nu undrar jag: ni som har kastrerade katter sedan en tid - har ni haft problem med övervikt och hur tacklar ni det? Jag är uppväxt med katter och de var alla kastrerade men jag kan absolut inte komma ihåg att de var feta!? De fick aldrig torrfoder utan uteslutande burkmat och diverse inälvsmat som min far skaffade från slakteriaffären. (Detta var på 60 - talet.) Vet inte vilket märke på "lättfodret" hon ville pracka på mig men Hills är väl vanligt förekommande hos veterinärerna antar jag

Annons:
Honestyisdead
9/23/16, 9:22 PM
#1

Ja det är vanligt att kastrerade katter som äter torrfoder,  speciellt om dom har fri tillgång,  blir överviktiga. Speciellt innekatter. 

Jag fick provpåsar av torrfoder efter kastrering. Jag tog dom och ger som godis eftersom dom bara får blötmat som foder.

[gulapelsin]
9/23/16, 9:23 PM
#2

Jag har för mig att kastrerade katter lättare kan gå upp i vikt. 

Hittade denna informationen på Agria, tog bara med en del av texten

"Var sedan vaksam på hur mycket din katt äter tiden efter kastrationen. En kastrerad katt går lätt upp i vikt och det är därför klokt att ha koll på kattens vikt för att kunna justera mängden foder. Ibland kan det vara aktuellt att även byta till ett lättare foder. "

Siggebus
9/23/16, 9:53 PM
#3

#1 Kan också tänka mig att det är de torrfoderätande fri tillgångs-katterna som löper störst risk att bli feta. Min kisse som inte är 5 månader än har fått äta så mycket han vill än så länge men å andra sidan är han en växande kattunge som gör av med mycket energi 😊 Ju större och äldre han blir kommer jag däremot noga kolla hullet på honom och begränsa maten om det behövs. Blev bara så paff att man direkt erbjuder ett lättviktsfoder till en kattunge som är slankheten själv 😁

[gulapelsin]
9/23/16, 9:55 PM
#4

#3 Min katt som jag hade för många år sedan och åt inte torrfoder blev tjock ändå vid kastrering, beror nog också på hur mycket dem får / gör av med. (denna katt var en utekatt som var ute och sprang hela dagarna bodde långt ute på landet, har ej kvar den i dagsläget)

Fridaaaa
9/23/16, 9:56 PM
#5

Ja är vanligt att de försöker pracka på folk det.
När vi kastrerade Freya sa jag till veterinären i telefon att inte skicka med, men när sambon hämtade så passade de på när det inte var jag. Skänkte bort det. Aldrig att mina katter kommer äta något sånt. 

#3 ja dels det och dels pga skitfoder :( 

#2 Ja det har dem men kastreringsfoder är bara skit tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
9/23/16, 10:53 PM
#6

Jomenvist.. veterinärer är lixom läkare inte särskildt annorlunda än andra personer, de erbjuder och promotar sådant de själva lärt sig via reklam/utbildning att erbjuda.

För det mesta i all välmening/tidsbrist/annat.

Om du kom till det företag där jag arbetar och behövde fordonskomponenter och dessutom träffade mig så skulle jag propsa att du köpte de som jag konstruerade.

Är du stadd i kassan så konstruerar jag en komponent speciellt för dig.. iallafall om du är fordonstillverkare och tänker dig att köpa ansenliga kvantiteter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Fridaaaa
9/23/16, 10:56 PM
#7

#6 Oftast pga okunskap. De tror att de har bra kunskaper men egentligen har de inte det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
9/23/16, 11:01 PM
#8

De går antagligen på reklamen själva?

Dvs det är som med läkarna.. näringslära är knappast något av det främsta utbildningen består utav?

Oandrasidan så kan vi själva sluta vara naiva, de är främst utbildade experter på medicin/kirurgi.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
9/23/16, 11:05 PM
#9

#8 Ja dels det och de flesta veterinärer blir sk "utbildade" av royal canin själva, vilket tja inte är speciellt bra.

Ja de är ju det men samtidigt sånt är ändå viktigt att de har mer hum om, eftersom felaktig utfodring = kan leda till sjukdomar. Så de borde ändå veta vad som är bra mat eller ej Men är få :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
9/23/16, 11:19 PM
#10

Just det jag menar.. läkare fortbildas utav läkemedelsföretag, veterinärer av andra intressenter.. ibland samma koncerner.. som har något att sälja.

Dietister utbildas utav företag som säljer insulin/Becel.. osv!

Frågar du din veterinär huruvida katter är carniovorer så håller de med om detta.. de är lixom inte korkade.. utan de hänvisar till företagens egna sk vetenskapliga studier.. oså brukar kliniken få gratis prover att dela ut.. samt väl tilltagna konferenser på bra resorter.

Det är vi som skall sluta vara naiva!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[HundochKatt]
9/23/16, 11:55 PM
#11

Tyvärr är det vanligt att veterinärer försöker pracka på en speciellt kastratfoder. Har aldrig och kommer aldrig att ge något speciellt foder för kastrater. Det går alldeles utmärkt att ge den mat man brukar ge och hålla koll på vikten istället och kanske vid behov dra ner på maten. 

Kastrerade min förra året och jag som Barfar katten sa ju tvärt nej, jag barfar, när veterinären började prata om kastrat foder. Hon blev tyst och funderade en liten stund och sa sedan ja, då är det bara att hålla koll på vikten. Ja, självklart. 

Min är inte ett dugg överviktig, dock har han en gosig tigermage, vilket många katter får utan att för den skull vara feta

Honestyisdead
9/24/16, 12:01 AM
#12

Jag brydde mig inte om att säga nej till vet. Är ju mitt val oavsett vad veterinären råder till. Tycker alla borde ta emot gratis provmat och ge bort den till behövande om man inte ger den själv :) Många bäckar små.

Siggebus
9/24/16, 7:27 AM
#13

#12 Förstår din åsikt där men jag känner sådan motvilja mot torrfoder på katter med tanke på hur illa många mår i njurar etc att jag inte ens kan ge bort det. I stället har jag ett par gånger köpt ett "flak" burkmat med Mjau och skänkt till ett katthem i min närhet 🙂

Annons:
Honestyisdead
9/24/16, 8:15 AM
#14

#13 Känner lite att en svältande katt mår sämre än en som får mat för stunden. 

Fint att du köpt mat!

kattöga
9/24/16, 8:34 AM
#15

En av våra katter åt bara torrfoder, vägrade blötmat. Så länge han var aktiv (gick ut och in som han ville) så var han inte överviktig, men spydde upp torrfoder emellanåt. Han var övergiven och utsvulten när han kom till oss, så han hetsåt ganska ofta. När han blev lite äldre och mindre aktiv så blev han överviktig. 

Honan vi hade åt mycket, men bara blötmat + möss o annat från naturens skafferi. Hon var en mycket aktiv katt. Och slank.

Hanen vi har nu flyttade hem till oss för drygt två år sen. Gick på både blötmat och torrfoder. Han var lite, lite överviktig. Här fick han inte torrfoder alls, och sen i somras går han på färskfoder (MUSH) och är en riktig storätare! Den lilla övervikt han hade är spårlöst försvunnen. Han är 12 år nu. 

Alla tre katterna har alltid haft fri tillgång till mat.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bästakompis
9/24/16, 11:13 AM
#16

Jag har haft katter tidigare som har fått fri tillgång på torrfoder, och de blev överviktiga. De blev dock smalare som seniorer, över ca 10 år. Har också haft utekatter med fri tillgång + kött och fisk, och de var i perfekt skick. Det som ökar risken för övervikt är: - Kastrerad katt - Innekatt - Lugn och stillsam katt - Torrfoder - Fri tillgång på foder Med alla de faktorerna är jag rädd att övervikten kommer förr eller senare. Mina nuvarande katter får våtfoder och Mush i begränsad mängd. De är kastrerade innekatter men den ena är ofta ute på koppelpromenader. Den andra är mer lugn och stillsam, och henne får jag ha koll på så hon inte går upp i vikt. Hon började lägga på sig men nu har jag begränsat portionerna. Jag tänker att torrfoder är ju väldigt näringstätt, liten volym med många kalorier, så att ha en stor skål med torrfoder framme är ju lite som att ha skålar med chips och bröd framme jämt för oss människor.

Siggebus
9/24/16, 12:52 PM
#17

Att ha en skål med torrfoder framme hela dygnet jämför jag lite med vad jag tycker om hästar som kan stå stilla vid en hösilage-bal hela dagen och tugga i sig i stora lass. 🙂
En häst i det vilda får röra på sig - vandra långa sträckor och leta mat och maten finns inte hela tiden. Gräset kan vara glest och de kan inte stå på samma ställe och bara skyffla in mat i munnen.
Likadant med kattdjur i det vilda - de får jobba för maten och kan inte bara röra sig mellan matskål och soffa stup i kvarten för att skyffla in mat 😃
Nu vill jag inte på något sätt säga att vilda hästar eller vilda katter har en underbart liv - långt ifrån! De lever ofta ett tufft liv med stundtals svält och sjukdomar etc.
Men man bör tänka på vad, i vårt fall då, en katt ÄR för något djur. En smidig och intelligent varelse som är byggd för att röra på sig - inte någon soffpotatis.
Vi som har innekatter måste aktivera dem och ge dem utmaningar. Det finns ju aktiverings-matbehållare för torrfoder där katten/hunden verkligen får jobba för att få sin mat men mig veterligen finns det väl inget sånt för blötmat?
Vet inte hur det skulle kunna funka?

Upp till toppen
Annons: