Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 554 ggr
Herveaux
2016-09-23 16:51

Hur aktiverar du din katt?

Vad brukar ni hitta på för att kissen eller kissarna ska få utlopp för energi och få mental stimulering?

Har drabbats av svår katt-sjuka (är kattlös sen ett par år) och får just nu inte nog av läsning om dessa underbara filurer. 😍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
micki78
2016-09-23 17:12
#1

Jag har 3st katter och dom två äldsta roar sig ganska bra själva, man märker att dom leker mindre ju äldre dom blir.  Men den yngsta vill leka hela tiden, han är en helig birma på 6år, (det är han på min profilbild) och han tar sig inte för att hitta på något själv utan han kommer till mig och jamar  när han vill leka. Så varje kväll oavsett om jag ser på film osv så får jag snällt gå upp och leka med honom. Jag kastar foliebollar som han jagar, jag har snören som jag leker med och så gillar han att bli jagad runt lägenheten, haha, jag har även byggt en koja till katterna som dom ofta leker i. Det är egentligen bara 2 stolar som jag lagt en stor filt över som dom kan gömma sig bakom.  Det är viktigt att katterna får aktivera sig och ibland tröttnar dom på leksakerna man har, så man får hela tiden förnya sig, hitta på nya leksaker och lekar.

[AnimeV4]
2016-09-23 17:13
#2

Har en huskatt på 2,5 år. Vi leker jagalekar och "slåss" och så får han titta på marsvin, jaga diverse föremål såsom studsbollar, papperstussar, plastkulor eller vad som helst man hittar för stunden. Har beställt en aktiveringsboll man ska lägga godis i och beställt klicker så det ska vi också börja med🙂

Herveaux
2016-09-23 17:23
#3

#1 Naw, vad mysigt med hemmabyggd koja! Jo jag läste att många katter tröttnar på sina leksaker så man kan få lägga undan dom en tid för att sen återinviga dom.
Eller vara kreativ.
Haha, vad roligt att kunna leka tafatt med katt (för tidigt för rimstuga…?)

#2 Ja klicker, älskar klicker!👍 Låter lattjo med aktiveringsboll också.
Min hund har en sån kula som han gärna hivar runt i hela lilla lägenheten (varför putta när man kan kasta liksom…)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Karusell
2016-09-23 17:38
#4

Vi har massor av kartonger i olika storlekar som de gillar att hoppa runt bakom och i och jaga varandra. Kul är att lägga i olika saker som de försöker få ut. Satt upp hyllor på en vägg som är till för katterna, där leker vi eller lägger saker som katterna hämtar ner. Laserpekaren har vi plockat fram efter en stunds paus och de jagar den över sängar, soffor och i kartongerna. Min äldsta katt gillar i princip bara snören, att jaga. Koppelutevistelse minst varje helg också!

Maria
2016-09-23 18:10
#5

Jag ska erkänna att vi inte leker så mycket med våra katter. De roar sig bra på egen hand och jagar varandra så tussarna ryker emellanåt.

De är dagligen ute i trädgården och fångar småkryp, jagar fjärilar och hämtar in grodor😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
2016-09-23 18:44
#6

#3 Det är mest för att han fått för sig att vara i säcken med hö eller i marsvinsburen oavsett om man säger åt honom 1000 gånger. Han behöver nog använda hjärnan lite😉

Annons:
Volpes
2016-09-23 20:09
#7

Ymer har en favorit vippa med en mus i änden. Den ska man fra fram och tillbaka framför ena öppningen på hans tunnel så att han kan springa igenom den och fånga den, det är tydligen jättekul. Sedan är det kul och jaga den när den far runt, specielt i sängen 🤪. Sedan är hårsnoddar väldigt populära här. De ska man skjuta iväg längst med kolvet och så springer han efter. De är han väldigt bra på att leka själv med också, jag bollar runt med dem och kastar iväg dem med munnen så lång han kan och springer sedan efter dem. Men det roligaste är att leka precis vid min byrå för då kan de iblan slinka in under och då får han inte tag i dem, men det gör inget för då säger han åt mig och han tycker det är jätteintressant att se mig peta fram dem igen med linjalen jag måste använda för att komma åt. 🤪

Annar så aktiverar han sig också med att springa runt som en galning i lägenheten och försöker klätra på allt, han har precis kommit på att om man klätrar upp för kläderna i hallen kan man ju komma upp på hathyllan. Och han ahr också kommit på att tidningar är skitkul och har spridit ut massa på köksbordet som han kryper under och gömmer sig i, eller biter och river sönder.🤪

Vipan med musen på roar han sig också med själv på kvällarna då han går runt med den, och då hör man hur pinner slår i massa saker. 😛

Upp till toppen
Annons: