Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 906 ggr
[pelan]
2016-09-22 10:11

Det här med utfodring

Tycker det är så förvirrande med att utfodra katter, jag vill att min katt ska vara så frisk sommöjligt och att han ska må bra. Vissa säger torrfoder och blötmat några gånger i veckan medan andra säger blötmat o BARF Tänkte ge katta mjaus blötmat och inte någon torrfoder, jag vet att katter har känsliga magar så kommer vänja in honom men hur mycket ska han få när han har vant sig? Alltså vad är en normal portion? Han kommer att kastrerad vid 6 månader, hur mycket ska jag ge honom för att undvika övervikt? det är en kattunge på 3 månader Behöver hjälp! Tacksam för svar

Annons:
Iskall
2016-09-22 10:33
#1

Jag ger min katt endast torrfoder, då han blir dålig i magen av annan mat. Han har fri tillgång till sin mat, fyller på när skålen är tom. Han är väldigt fin i pälsen och har en normalvikt.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

[fritte1974]
2016-09-22 11:06
#2

1 Exat min åsikt med gör likadant. Torfoder utan spanmål

burmamys
2016-09-22 11:45
#3

Torrfoder är inte bra för katter av flera skäl. Dels innehåller det för lite vatten, ofta bara omkring 5-10%, jämfört med färskt kött som innehåller omkring 70% vatten. Katter är evolutionärt utvecklade i ökenlandskap och anpassade att få all sin vätska från sina byten (alltså köttet de äter) och har dålig törstreflex. Dessutom tillverkas torrfoder genom att råvarorna pressas under mycket högt tryck och hög värme (för att bilda de där kulorna) vilket förstör upp till 60% av näringsvärdet, och därför tillsätts alltid syntetiska vitaminer. För att kulorna ska hålla ihop måste man även tillsätta spannmål, och ofta används vegetabilier som billig utfyllnad. Katter som är anpassade till att vara strikta köttätare, har svårt att tillgodogöra sig kolhydrater. En kost med mycket kolhydrater belastar kattens immunsystem eftersom tarmarna får arbeta på ett sätt de inte är anpassade till. Det bästa du kan ge din katt är barf, biologiskt anpassad rå föda. Färskfoder som MUSH vaisto cat är råa frysta köttbullar av färdigblandad barf. 800 gram kostar 59:- och de finns att köpa i djuraffären. Då får din katt all den näring han behöver, pälsen blir glansigare, han får mer energi, blir mer harmonisk och avföringen blir kompakt och nästan luktfri och passerar bara varannan dag när han är vuxen. En kattunge äter ungefär 5-7% av sin vikt i mat, en vuxen kastrerad katt äter 2-3%. Enklast är att väga honom för att veta hur mycket 7% av hans vikt är, och sedan anpassa utifrån hur mycket han vill ha. Det som blir över ställer du in i kylen igen, i e matlåda eller med plastpåse runt matskålen. Ge helst 4 portioner per dag när han är såhär liten, vid 6-7 månader kan du dra ner till 3 portioner. Bäst är att fortsätta ge 3 portioner men det gör ju ingenting om du ibland ger 2, särskilt när han är omkring ett år gammal. Vid den åldern bör du börja begränsa hans matintag så han inte blir överviktig. De flesta katter äter som vuxna kastrater 2% av sin vikt i mat, en del behöver 3%, lite beroende på hur aktiva de är och hur deras metabolism fungerar. Varmt lycka till! 😊

burmamys
2016-09-22 12:24
#4

Vill bara tillägga att du bör fasa in den nya maten långsamt, börja med en tesked per dag, efter 2-3 dagar kan du ge 2 teskedar, o.s.v. För snabb övergång kan ge lös mage eftersom vätskehalten är mycket högre i det nya. Tarmarna behöver också tid för att ställa om. Och du bör vänta med att fasa in ny mat tills du ser att din kattunge är helt hemmastadd och trygg i sitt nya hem! 😊 Om du inte kan eller vill ge färskfoder så är Mjau eenav de bästa blötmatssorterna, mycket bättre än alla torrfoder.

[pelan]
2016-09-22 13:33
#5

Tack för era svar! #3 låter intressant! Ska jag vänja in köttbullarna eller kan han äta dem på engång? #4 kan jag ge han portionerna i mjau i portionspåsar? Hur många?

Honestyisdead
2016-09-22 13:36
#6

#5 Fasa in. 

Hur mycket av olika foder är olika. Läs rekommendationen och börja där. Sedan får du se om din katt behöver mer eller mindre.

Annons:
burmamys
2016-09-22 13:51
#7

#5 Bäst är om du fasar in köttbullarna (MUSH vaisto cat), på det sätt jag skrev i #4. Då behöver du inte ge Mjau, MUSH vaisto cat är ett väl balanserat helfoder. 😊 Om du istället vill ge Mjau så gör du på samma sätt, fast med Mjau istället.

[HundochKatt]
2016-09-23 00:34
#8

Håller med Burmamys men tillägger att det finns ingen anledning att ge en katt torrfoder. Många säger att katten blir dålig i magen av blötmat, men jag tror att man har givit för mycket på en gång. Man får fasa ut torrfodret långsamt och börja med en tesked osv. 

Förutom egentillverkad Barf så finns som Burmamys nämner Mush för katter, men vill inte katten äta det trots ihärdiga försöka (en del katter kan vara envisa medan andra älskar det på en gång) så finns det bra blötmat som är svensktillverkat dessutom. Mjau och Bozita, men som sagt var öka inte på för fort. Dessa innehåller inte spannmål, vegetabilier eller socker. Sådant som katten inte behöver som finns i de flesta övriga blötmatssorter tyvärr. 

De går alldeles utmärkt att variera tex. Mjau och Mush. Själv Barfar jag men har alltid Mjau hemma ifall jag glömt tagit fram ur frysen kattens mat.

[Devya]
2016-09-23 07:14
#9

Jag tycker det är bra att ge blötmat OCH torrfoder, så länge det är ett bra torrfoder och inte för mycket av det. Ge barf om möjligt för det är väl det allra bästa alternativet. Liknar mest den mat som det är meningen att de ska äta. :)

[pelan]
2016-09-23 07:57
#10

Tack för all er hjälp! Jag har bestämt mig att ge honom barf :)

burmamys
2016-09-23 10:03
#11

Jätteglad att du prioriterar din katts välmående! ❤ Lycka till, och säg till om du har några frågor.

[pelan]
2016-09-23 10:13
#12

#11 Det är ju viktigt att våra missar mår bra ^^ Tack så mycket, det ska jag göra!

Den vilda djungelkvinnan
2016-09-23 11:28
#13

Fri tillgång till kattungar sålänge de inte hetsätning och kräks av det. Eller blir väldigt tjocka. Jag hade gett en liten klick ca 5 gånger per dag.

Annons:
Den vilda djungelkvinnan
2016-09-23 11:29
#14

Såg nu sitt sista inlägg!

Upp till toppen
Annons: