01 - Avel, Genetik, Uppfödning

Varför skriver ni aldrig priset?

2016-09-18 20:10 #0 av: HejHej!

HejHej!

Jag har en fråga till alla rasuppfödare. Varför skriver ni aldrig priset på era kattungar som ni säljer i era hemsida? 

Anmäl
2016-09-18 21:56 #1 av: [[pimey]]

För att det kan man fråga om man är seriöst intresserad. Jag provade det en gång och fick prutmail så nä det gör jag inte om.

Jag svarar inte heller på mail där det står: hej vad kostar en kattunge? Till 99% är det en som inte tänker köpa katt

Anmäl
2016-09-18 22:57 #2 av: HejHej!

#1 Det kan jag förstå men det finns väl fortfarande folk som ringer och försöker pruta ändån? Själv vill jag inte sätt mer än 6-7k på en katt inte för att jag inte har råd med mer utan för att jag inte vill lägga mer på att just införskaffa mig en katt. Men det blir så jobbigt när inte priset står för ringer man och katten är dyrare så blir det awkward. För då måste man tacka nej direkt och då tror de man inte är seriös

Anmäl
2016-09-18 23:05 #3 av: [[pimey]]

Oja jag hade 2 i år som försökte pruta, de fick minsann höra.
Ringer man och presentera sig så är det trevligt och passar inte priset köparen har jag inga problem, du ska inte behöva känna att situationen blir awkward utan alla är vi olika och vissa har en budget de vill gå efter. Jag vet vissa uppfödare som sätter ut pris men de flesta gör inte det. Känner man att det kan bli pinsamt så maila istället och berätta om dig själv sedan fråga om priset :). Återigen jag uppskattar mail med mer än en rad om priset för mig känns det annars oseriöst och så känner många uppfödare :)

Anmäl
2016-09-18 23:12 #4 av: HejHej!

#3 Mm, nä men blev lite frustrerad efter att man sätts i den sitsen flera gånger. Den ända dyra katten jag köpte är min första katt, vilket är en Maine Coon men efter den har jag inte känt för att lägga så mycket på en katt. Men får maila nu framöver :)

Anmäl
2016-09-18 23:24 #5 av: [[pimey]]

Jo men man får se det som så med att du stödjer en seriös uppfödares avel som inte går med det minsta vinst på sina kattungar. Jag säljer mina för 8500kr några har jag sålt för 7500kr men då är det den summan jag praktiskt taget lagt ut från parning, tester, kattungar och deras omvårdnad osv. Sedan varierar alltid priserna hos olika uppfödare men det beror på helt vilka utgifter de har och vad det kostar där dom bor.
Sedan vill man inte köpa en kattunge kan man alltid köpa en vuxen omplacering som gått klart i avel de brukar ligga kring 2-5000 kr :)

Köper man däremot en oregistrerad katt för 4-5000 från otestade föräldrar kan det bli en dyr resa då man kan få hem en mkt sjuk kattunge eller som bär på något genetiskt som kan uppkomma senare.

Anmäl
2016-09-18 23:57 #6 av: HejHej!

#5 Givetvis förstår jag att man stödjer seriösa uppfödare, själv kostade min Maine Coon som är renrasig ca 11 000kr, vilket jag inte ångrar. Dock tycker jag inte katter är värda det priset, jag har råd mad att ta han om katten och veterinärskostnader. Dock när det kommer till själva priset för att införskaffa sig katten tycker jag vissa priser är helt löjligt höga, speciellt med 11 000kr och därför har jag valt att sätta min budget på 6-7000kr. Jag intresserad av raskatter och inte bondkatter, vilket är därav anledningen att jag väljer att köpa mina katter från en uppfödare.  Till exempel så har min vän skaffat en byb katt för 2000kr i blocket och den är frisk och vacker, hon väljer till exempel att inte lägga mer än det hon la för katten  även om hon har råd med en dyrare.

Anmäl
2016-09-19 07:05 #7 av: MonicaLagerquist

Den här infon finns på min hemsida.

Att Köpa Katt från S*Blå Katten

En La Permkattunge kostar 10000 kronor

En släthårig La Perm kostar 5000 kronor

En Cornish rex kattunge kostar 9000 kronor

Jag säljer inga kattungar via mail men tar gärna emot mail som en första presentation.

Reserverad kattunge = Har en familj som är intresserad

Tingad = Handpenning erlagd

Såld = Kattungen är fullt betald och har flyttat

S*Blå Katten Cornish Rex & La Perm uppfödning.

Alla katter har ett livsvärde,men alla katter har inte ett avelsvärde.

www.blåkatten.se

Anmäl
2016-09-19 09:05 #8 av: [[pimey]]

11 000 för en Maine Coon det var i det saftigaste laget tycker jag. Till sällskap ligger de annars mellan 6-8500 kr :/. Avel hade jag väl förstått priset men inte till sällskap. Alla uppfödare får ju sätta sitt pris men det där var hutlöst även för mig

Anmäl
2016-09-19 09:06 #9 av: [[pimey]]

#7 5000 kr för en släthårig det lät billigt tycker jag men de kanske ligger på det priset? :)

Anmäl
2016-09-19 12:00 #10 av: HejHej!

#7 Det tycker jag är jättebra! 

#8 Jo det är inte direkt det billigaste, men var helt förälskad i katten så tog och investerade pengarna haha

Anmäl
2016-09-19 13:35 #11 av: [helga21]

T.S om du ine vill lägga mera på en katt så tycker jag inte du ska köpa någon. Du köper en livskamrat har du tänkt på det?

Min senaste köpte jag i Danmark för 8.000 Danska kronor. Den var då rabiesvaccinerad och hade pass samt var 15 veckor gammal. Men jag hade varit där tidigare och sett ut honom vid 7 veckors ålder.

Det är rent oförskämt att pruta på en levande varelse.

Anmäl
2016-09-19 19:36 #12 av: HejHej!

#11 Skämtar du? Jag har aldrig prutat och kommer aldrig att göra det. Om du tog tiden till att läsa vad vi har skrivit utan att blint hoppa i och anklaga mig för att ha prutat så skulle du inte se så dum ut. Jag kommer säga om detta då du tydligen inte har läst, jag vill inte lägga mer än 6-7k på en katt inte för att jag inte har råd för det har jag. Utan för att jag inte tycker en katt är värd mer än så, simple as that. Detta är min åsikt , sedan om du tycker katter är värda mer så är det upp till just dig.  Jag ställde frågan  för att jag tycke det var jobbigt att ringa in och sedan tacka nej för att katten var över det jag ville spendera. Jag har aldrig prutat och som sagt kommer inte att göra det då jag anser det vara respektlöst för uppfödarna

Vad fint att du har köpt din kisse utomlands, själv gjorde jag det med och hon har både pass, vaccinationer, stamtavla och var 15v när jag fick henne.

Anmäl
2016-09-19 19:51 #13 av: Silvestris

För att priset kan variera. Svårare än så är det inte. När en kattunge väl annonseras ut anges dock priset i annonsen.

Anmäl
2016-09-19 20:03 #14 av: [helga21]

# 12 Så bra att du inte prutar. Men jag förstår inte varför du inte tycker att en katt är  värd men än 7-8.000 när du uppenbarligen har köpt en redan för 11.000 utomlands som du kunnat få för runt 8.000 här i Sverige. Är du beredd att försäkra denne katt och för hur mycket i så fall då du inte tycker den är värd mer än dessa pengar du vill köpa den för. Vore jag uppfödare skulle jag då inte sälja till dig.

Anmäl
2016-09-19 20:42 #15 av: HejHej!

#14 Du är lite rolig du, min katt är försäkrad och försäkringen vet jag inte exakt hur mycket den går på då den dras direkt från mitt konto och har gjort det sedan jag införskaffade mig katten. Och nu börjar det roliga igen, jo nämligen att jag måste säga om det jag har skrivit. Jag är bered att betala allt för katten alltså vet besök, försäkring mm oavsett pris. Men just för att köpa en katt vill jag inte lägga ner mer än 6-7k för att jag personligen inte tycker att in katt är värd mer än så, simple as that. Min åsikt. Sedan vilka kostnader som medföljer bryr jag mig inte om, det betalar jag

Anmäl
2016-09-19 20:50 #16 av: [[pimey]]

14# TS har ALDRIG skrivit att hon prutat på katter? Dessutom så får väl alla ha en budget eller hur? Jag som uppfödare har också en budget på vad jag lägger ut på mina avelskatter och det gör mig inte till en sämre kattägare för det. För mig tar en del uppfödare överpris (såklart är det fri prissättning) men ibland så är det orealistiskt. Jag skulle absolut sälja en katt till TS då hon har ekonomi för att ha katt och dessutom så tror jag att hon är en bra kattägare.

Anmäl
2016-09-19 20:54 #17 av: Hera

Ser inte heller varför man inte skulle sälja till någon bara för att den valt ett tak på inköp. Det viktiga är ju att man tar hand om katten. Känns lite överdrivet att säga att man inte skulle sälja till ts trots att hon klargjort att hon betalar allt som behövs.

Anmäl
2016-09-19 20:57 #18 av: HejHej!

#16 &17 Nämen tack! Känns skönt att någon förstår mig här haha

Anmäl
2016-09-19 22:03 #19 av: Hime

Jag måste säga att jag förstår dig, tycker det är otroligt jobbigt att inte veta ungefär vad något ska kosta. Speciellt i början när jag inte visste så mycket, vissa kattraser kostar 6000-7000 tusen och en del 12.000-15.000. Men oftast om man hänger på blocket & kollar in flera olika uppfödares hemsidor så får man tillslut ett hum om medelpriset för just den kattrasen. 

Anmäl
2016-09-19 22:07 #20 av: HejHej!

19# Jo men det är så, det blir så mycket smidigare tycker jag när priset står så slipper man ringa och slösa uppfödarens tid och sedan tacka nej 

Anmäl
2016-09-20 16:34 #21 av: annzoo

På min sida står priset för sällskap samt ca priset för avel =)

Anmäl
2016-09-20 19:42 #22 av: [helga21]

Men att ha en budget för kattköp är en sak men t.s säger att en katt är inte värd mer än 6-7.000 kronor. Varför får inte katter kosta något?

Anmäl
2016-09-20 20:10 #23 av: Hera

6-7000 är väl att kosta något. 

Jag betalde 7000st för mina renrasiga katter.

Anmäl
2016-09-20 21:38 #24 av: [[pimey]]

6-7000 kr för en renrasig katt är att kosta och ett normalpris för en raskatt OM det inte gäller bengal eller sphynx de brukar vara dyrare. även om du betalar 15-16 000 så är man ingen bättre kattägare och betyder inte per automatik att man värderar katter högre än någon annan. TS anser att 6-7 000 kr räcker för en katt och det respekterar jag, min gräns går väl vid 20 om jag ska vara ärlig men då pratar jag om avel, mer vill inte jag lägga ut då det för mig inte är värt det

Anmäl
2016-09-20 22:31 #25 av: HejHej!

#22 Varför kan du inte bara respektera min åsikt? Du behöver inte hålla med mig utan det gäller att kunna respektera andras åsikter.

#24 Instämmer! Glad

Anmäl
2016-09-21 13:42 #26 av: [helga21]

"Jag kommer säga om detta då du tydligen inte har läst, jag vill inte lägga mer än 6-7k på en katt inte för att jag inte har råd för det har jag. Utan för att jag inte tycker en katt är värd mer än så, simple as that."

Detta skriver t.s inlägg # 12.

Anmäl
2016-09-21 13:44 #27 av: [helga21]

De allra flesta brittupffödare vill ha minst 8.000 för en kattunge. Samma när det gäller andra vanliga raser också.

Anmäl
2016-09-21 13:45 #28 av: Hera

Varför inte bara släppa det? Vi har förstått att du tycker det är fel att ha en gräns på vad man tycker en katt kan kosta. Vi har andra åsikter. Ingen mening att dividera  om det. :)

Anmäl
2016-09-21 13:50 #29 av: [helga21]

# 28 Det är inte vad jag tycker utan vad t.s skriver att en katt inte är värd mer.

Anmäl
2016-09-21 13:52 #30 av: Hera

Ja för henne och fler är en katt inte värd mer i pengar. Jag skulle aldrig ge mer än 8500. För det är en katt inte värd enligt mig. Är vi dåliga kattägare då?

Anmäl
2016-09-21 15:43 #31 av: [Toretto]

Jag ser absolut inget fel i att ha en budget och jag skulle definitivt inte säga att man kan sätta ett pris på hur mycket ett liv är värt Det inte det det handlar om utan endast om hur mycket ts är villig att lägga på en katt. Jag har bengaler och har haft det större delen av mitt liv och det gör inte mig till en bättre ägare bara för att jag har katter hemma som kostat 12500 utan det handlar hur man tar hand om sin katt och tillgodoser sina katters behov ger kärlek och att dom får all vård dom behöver och det är inte problemet här.

Anmäl
2016-09-21 15:46 #32 av: annzoo

Varför hoppa på ts bara för att hon inte vill lägga ut mer än 7-8000kr på en raskatt? Jag har också en gräns på vad jag anser att jag vill betala för en raskatt och jag är uppfödare. Det ska finnas något alldeless extra om jag ska gå över min gräns.

Anmäl
2016-09-21 16:54 #33 av: HejHej!

29# Släpp det bara för du kommer inget vart. Som jag sa innan, man behöver inte hålla med andra men det gäller att respektera deras  åsikter.

Anmäl
2016-09-21 18:47 #34 av: [[pimey]]

Precis bara släpp, som du ser här har vi alla en budget om vad vi vill lägga ut på katter du bara tjafsar om nonsens

Anmäl
2016-09-22 20:37 #35 av: Silvestris

6000-7000 kr är ett rätt lågt pris för raskatter idag. 8000 kr och uppåt skulle jag säga är mer normalt.

Därmed inte sagt att det är fel med en budget. Dock har prisbilden på raskatter förändrats mycket bara de senaste åren. Det blir dyrare att föda upp och då ökar även katterna i pris.

Anmäl
2016-09-22 21:57 #36 av: [[pimey]]

Det beror som sagt vilken ras vi talar om också

Anmäl
2016-09-23 13:28 #37 av: LaSadie

#35 Priset beror helt på rasen.

Jag har alltid skrivit ut priset på hemsidan för våra kattungar. Jag tog utifrån mig själv vilken information som jag anser är relevant och priset på kattungarna är av de uppgifter som är intressanta. Då slipper man även Mail som lyder "vad kostar katten?"

Anmäl
2016-09-23 16:56 #38 av: micki78

Bara en fråga, Vilka katt raser är det som kan kosta 6000kr?

Anmäl
2016-09-23 17:42 #39 av: Hime

#38 Perser brukar gå runt det priser. Kollar du på blocket på katter med stamtavlor finns det en hel del som kostar 6000-7000. Vill man inte ha en kattunge utan en äldre katt kan man få i princip vilken ras man vill.  

Anmäl
2016-09-23 17:51 #40 av: micki78

#39 Okey, tack för svaret:)

Anmäl
2016-09-23 18:01 #41 av: Siggebus

Jag skulle aldrig få för mig att pruta - den kostar vad den kostar så enkelt är det.
MEN det är faktiskt olika priser och jag skulle också vilja veta från början vad som gäller.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.