Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 782 ggr
ailimes
2016-09-18 15:28

Kattbeteende

Hej! Har just blivit medlem här, och hoppas på att detta är en aktiv sida som jag kan få många svar på! :) hursomhelst vet jag ingenting alls om detta, och vart jag ska lägga upp detta eller något. Men hoppas de funkar! Det är så att jag är lite nojjig av mig. Har för en vecka sen skaffat en kattunge kompis till min 1åriga kastrerade hankatt. Mötet mellan dom var bättre än förväntat! Han var så snäll emot lillen, och det är han nu också, men en aning för hårdhänt? Brukar höra lill kissen jama högt för att min 1åring antagligen biter honom för hårt, och jag tror absolut inte att de är det som är meningen. Han är uppväxt med katt men hans kattkompis gick tyvärr bort och kanske är han då bara omedveten om hur mycket en kattunge klarar? Det känns ju som att han borde veta och förstå när en annan katt säger ifrån av smärta gång på gång? Eller är han bara dålig på kattspråket? Har även noterat att han möjligen har slickat bort pälsen från kattungens ena öra, och lite från benet. Aldrig sett något liknande innan och blir ju såklart nojjig över detta. I överlag är han en manisk slickare, han kan tex ligga och slicka på lakanet i en evighet, eller på ett gosedjur, eller på mina tröjjor så att de luddar upp sig. Vet inte hur jag ska tolka detta beteende alls. Han är helt underbar men som sagt en aning för hårdhänt! Mvh

Annons:
[fritte1974]
2016-09-18 15:36
#1

precis som min sexåriga katt slickar och slickar

ailimes
2016-09-18 15:46
#2

#1 jag har ju aldrig sett hans slickande som ett problem egentligen, eftersom de inte har skadat någon. Han har ju inte slickat bort någon päls på sig själv, utan endast på kattungen och det ser jag som ett problem! Har kattungar möjligen känsligare päls emot maniskt slickande? Det är ju inge kul ifall han ska bli helt kal överallt pga detta :( Och vad ska jag göra åt att han är för hårdhänt? Jag känner ju att jag måste ingripa varje gång såklart, och på något vis så känner jag även att de inte bör vara i samma rum även om kattungen gillar att vara med den större katten :(

[helga21]
2016-09-18 17:13
#3

Går kattungen till den vuxna katten?

ailimes
2016-09-18 18:36
#4

#3 yes, kattungen går till den vuxna katten! Dom gosar ju massor också, men är så rädd att han ska bli skadad av den äldre!

ailimes
2016-09-18 18:37
#5

#3 De pratar också väldigt mycket med varandra, så jag tvekar ju inte på att de ogillar varandra. Är bara rädd för att buset ska bli för hårt, Gör ju ont i mig när den lilla säger ifrån när de gör ont :(

[helga21]
2016-09-18 18:42
#6

Så länge den lilla går till den stora behöver du inte oroa dig. Jag har två stycken som gör likadant. Den lille slänger sig på den store då den vill leka och den stora leker med den. Hade den store gjort den lille illa så hade den lille inte gått fram till den store.

Annons:
ailimes
2016-09-18 18:45
#7

#6 Okej! Jag har ju märkt att den lilla tyr sig väldigt mycket till den äldre, när jag fick hem han så jama han utan uppehåll och antagligen sökte sina syskon och sin mamma, men lugnade ner sig när den stora fick vara med. 

Vill dock helst att den stora ska sluta slicka rent den lilla där pälsen försvunnit då jag ej vill att de ska bli något sår, Finns det något jag kan göra åt det?

Upp till toppen
Annons: