Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1101 ggr
sandraelisabeth
9/18/16, 12:22 PM

Kattunge luktar dåligt efter hon varit på lådan (hjälp)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en kattunge på 16 veckor ungefär. Hon luktar väldigt ofta dåligt efter hon varit på kattlådan, och förstår inte varför? Tömmer lådan varje dag och rengör den ordentligt 1 gång i veckan. Ändå så verkligen STINKER hon ibland när hon kommer, alltså verkligen stinker kattbajs. Även när hon varit på lådan så kommer en sån extrem lukt av kattbajs. Har Kattsand som jag fått tips om, kristaller som (enligt andra kattägare) dödar lukten helt. Men verkar inte fungera för henne? Är det något fel? Tips på vad jag ska göra? Vill inte behöva duscha henne så ofta & inte heller få den där lukten överallt. Har jag fel Kattsand? Äter hon fel mat?

Annons:
Herveaux
9/18/16, 1:00 PM
#1

Vad äter hon för foder idag?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

sandraelisabeth
9/18/16, 2:35 PM
#2

Hon äter royal canine för kattungar upp till 1 år & får även färskfoder ibland av samma märke. Märkte att hon klöser mycket vid både matskålen och kattlådan så vi har köpt nytt torrfoder av märket perfect fit junior för att prova byta.

burmamys
9/18/16, 4:35 PM
#3

Royal canin innehåller mycket spannmål och syntetiska tillsatser, och det kan ge illaluktande bajs då katter är dåliga på att bryta ner och tillgodogöra sig kolhydrater. Så vitt jag vet har RC inte något färskfoder, men du kanske menar blötmat? Stress av att komma till en ny miljö kan också påverka magen negativt. Byt inte mat tvärt, då blir hon sämre! Det bästa du kan göra är att långsamt fasa över din kattunge till MUSH vaisto cat. Det är färskfoder som säljs som råa frysta köttbullar i djuraffären, man tar fram och tinar i kylskåp på kvällen så är den redo att ätas nästa dag, de håller 3-4 dagar i kylskåp. Fasa över långsamt, så att du ger en tesked av en bulle i ett par dagar, sedan två teskedar, o.s.v. Om hon är lös i magen nu bör du först kolla så hon inte har mask (köp "kolla masken" innan du eventuellt ger maskmedel) eller någon annan magåkomma (hos veterinär) innan du fasar över till ny mat.

sandraelisabeth
9/18/16, 7:55 PM
#4

Jo det var blötmat jag menade! Hon verkar inte va dålig i magen, bajset ser normalt ut. Vi köpte den nya maten igår så vi vänjer in henne sakta. Där "problemet" egentligen ligger i är att det luktar så fruktansvärt mycket när hon varit på lådan, och även hon luktar väldigt dåligt ibland efteråt. Tömmer lådan varje dag och har även nyligt städat den helt och bytt ut helt. Men problemet med att hon luktar kan alltså ha att göra med maten?

crins
9/18/16, 9:18 PM
#5

Hur ser bajset ut? Är det lite löst eller? Min katt luktar aldrig någonting, lådan luktar heller aldrig någonting! Och min katt är torr-foder freak! Första maten hon åt som kattunge, var mjau våt mat och det funkade ej! på min katt, som är "ett måndagsexemplar"😉( äter njurfoder nu) På katthemmet stinker lådorna! Det har jag tänkt på många gånger! Nu är det ju bra att katter äter våtfoder, men det ger mera lukt också, på avföringen, många katter kan också bli lösa i magen av våtfoder! Därav lukt! Hård torr avföring luktar inte! Min väns katter kan inte äta våtfoder då dessa katter direkt får diarre! Du får prova dig fram! Ta ett lättsmält "magfoder" tex!

[Forest]
9/19/16, 8:57 AM
#6

Kanske är analkötlarna som luktar?  Själv tyckte jag att kristallen var värdelös sand, vi kör med Ever clean, finns luktfrit eller med lukt. Vi har lavendel lukt på kattsanden här hemma eftersom våran katt aldrig skottar över sitt bajs :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: