00 - Allmänt kattprat

Kattunge leker inte

2016-09-17 16:40 #0 av: lukasfelix

Jag har en kattunge på 14 veckor som jag börjar känna mig orolig för. Han leker inte! Han äter och dricker och verkar må bra så, men han är som en liten farbror i sättet. Han leker aldrig, om jag viftar med en leksak kan han kanske peta lite med tassarna en kort stund. Han sover hela tiden typ. Stor skillnad mot tidigare kattungar jag haft som det varit full fart på, klättrat på möbler och bitit i fötterna på nätterna. Den nya kattungen är dessutom en bengal som ju ska vara lite "vilda" och aktiva som vuxna.
Är det något som är normalt eller är det något som bör undersökas?

Anmäl
2016-09-17 16:45 #1 av: Uppkatten

Hur länge har du haft honom och hur länge har han betett sig så här?

Anmäl
2016-09-17 16:48 #2 av: lukasfelix

Jag har haft honom en vecka och det har varit så hela tiden.
Han är nyfiken och intresserad i övrigt och följer med så fort jag går någonstans, ska kolla vad jag gör osv. Men leker aldrig. Han sitter mest och tittar sig omkring och på nätterna sover han hela natten igenom. Vilket väl kanske är skönt men känns oroande ändå för mina tidigare kattungar har levt rövare på nätterna och varit skitjobbiga.

Anmäl
2016-09-17 16:52 #3 av: Uppkatten

Gjordes det någon veterinärbesiktning före köpet? Har du någon mer katt?

Anmäl
2016-09-17 16:55 #4 av: lukasfelix

Givetvis, han är veterinärbesiktad ua två dagar innan jag hämtade honom. Ja jag har ytterligare en katt, vuxen.

Anmäl
2016-09-17 17:15 #5 av: OberonsMatte

#4 Hur fungerar katterna tillsammans? Din kattunges till synes lugna beteende kan bero på att han inte känner sig trygg med den vuxna katten ännu.

Medarbetare på Förskolan.ifokus

Anmäl
2016-09-17 17:16 #6 av: VoxBauers

Vad säger uppfödaen? Har han haft detta sätt under hela sin uppväxt eller är det nåt som kommit nu? Antingen är det hans personlighet som är sådan kanske, hans sätt att vara helt enkelt eller så är han lite osäker på sina nya omgivningar kanske...  

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2016-09-17 17:20 #7 av: lukasfelix

Tycker det går bra med katterna, de kommer överens och är i närheten av varandra utan bråk och fräs. Inte så att de ligger och gosar ihop men de håller sig nära varandra.

Anmäl
2016-09-17 17:36 #8 av: OberonsMatte

Ny miljö och ny kattkompis kan verka hämmande på lekfullheten även om det inte visar sig i skygghet eller öppna bråk. Håll koll på vikt, matintag och lådbesök så att det inte märks något onormalt där. Du kan också ta tempen på honom för att utesluta feber.

Medarbetare på Förskolan.ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.