Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2330 ggr
Shalin
2016-09-17 12:14

Min katt trivs inte

Hej. Det är så att jag för tre månader sedan gjorde slut med min pojkvän. Jag och min 7 åriga honkatt Molly flyttade så till min syster och hennes man som har tre katter. Det var en hel del morrande och fräsande i början från Molly men hon vande sig rätt så snabbt som tur var. Men efter ett tag (minns inte riktigt när men vi kanske bott här en månad) så kissade hon i min säng. Jag rengjorde ordentligt men hon fortsatte. Hon kissade igår tre gånger. En gång på hallmattan, en gång till där mattan tidigare låg och en gång i sängen. Jag var inte hemma men min syster såg att det var hon som kissade på hallmattan och deras katter har aldrig kissat utanför lådan. Så Molly är definitivt den skyldiga. 

Jag tycker detta känns oerhört tråkigt och deras saker förstörs ju i hemmet på grund av min katt. Hon har dessutom kissat i deras säng en gång. Nu är deras sovrumsdörr för det mesta stängd. Hon har hela tiden när hon bott här fått ha en annan Kattsand eftersom det är den bästa som finns i just denna butiken. Hon borde väl protesterat mot den med en gång om det var det som var fel? 

Jag ser hur hon gör sitt bästa för att undvika de andra katterna för det mesta. Hon har några gånger typ lekt med den ena katten. En av hanarna avskyr hon tyvärr. Han försöker leka med henne men hon bara fräser och vill inte alls. Hon åt väldigt dåligt ett tag och har tappat mycket i vikt men hon har börjat äta mycket mer igen sen några dagar tillbaka. Det känns mycket lugnande men jag vill ju inte att hon kissar på detta viset. Jag försöker hitta egen lägenhet men det är oerhört svårt. 

De andra i familjen har tyvärr katt och hund så det skulle nog inte bli mycket skillnad ifall hon fick vara hos någon annan. Skulle dessutom vara stressande för henne att flytta runt ännu mer :/ Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Även om jag tar henne på bar gärning när hon kissar så där så tror jag inte en tillsägelse skulle göra mycket heller då anledningen till att hon gör det är att hon inte trivs här.

Så vad ska jag göra? :( Hitta ett nytt hem till henne där hon får vara ensamkatt? För detta håller inte alls. Hon kissar alldeles för ofta överallt och det går tyvärr inte att ha det så :(


Annons:
[[pimey]]
2016-09-17 12:16
#1

Är hon kastrerad?

[[pimey]]
2016-09-17 12:16
#2

Är de andra kastrerad?

[helga21]
2016-09-17 12:19
#3

Ge henne ett eget utrymme med egen toalett. Kolla om hon har en UVI!

OberonsMatte
2016-09-17 12:23
#4

Har katterna gemensamma toaletter? Hur många? vilken typ av lådor? Vilken sandsort är det i lådorna? Hur ofta rensas lådorna? Var är lådorna placerade och hur stort bor ni?

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
2016-09-17 12:32
#5

Eftersom katterna inte blivit vänner (du skriver att hon undviker de andra) så upplever hon att alla lådor i hemmet tillhör de andra katterna. Håller med #3, ge henne ett eget rum dit de andra katterna inte får gå, och en egen toalett som inte har de andra katternas doft. Viktigt att det finns ett fönster i rummet, några bra sovplatser och möjlighet att klättra, leka och klösa. Allra helst ska det vara det rum du sover i. Plugga i Feliway i rummet och var där och lek och gosa med henne så hon inte behöver vara ensam. Sedan kan ni så småningom låta henne göra utflykter i resten av lägenheten en stund per dag, när du är hemma. Fortsätt söka egen lägenhet!

Shalin
2016-09-17 13:19
#6

Det är en trea vi bor i. Hon är kastrerad. Det finns tre lådor. Två i badrummet och en i rummet där jag och hon bor. Stänger jag dörren så vill hon tyvärr ofta gå ut till resten av lägenheten. Hon har ett katt träd att klättra i och hon hoppar ofta upp på mitt skrivbord där jag hela tiden sitter och spelar och så. Finns ett fönster i rummet som jag ofta har öppet lite grann. Jag har ju börjat jobba för ett tag sedan och är borta mycket på dagarna. Kanske kan vara det hon är missnöjd med också? Det är sandsorten cattia som man köper på ica. Katterna kommer definitivt överens och så tycker jag men hon verkar helt enkelt tycka det är jag vet inte…obehangligt att gå förbi dom och så. Hon kramar liksom väggen och skyndar sig förbi.


Annons:
burmamys
2016-09-17 13:42
#7

Låter som att hon har ett bra rum att vara i. Naturligtvis vill hon gå ut och kolla vad de andra gör men eftersom hon undviker dem så har hon inte blivit accepterad i gruppen. Alltså kan hon bara använda deras lådor när de inte är i närheten, hon får smyga vilket är stressande. Om du är borta mycket så känner hon sig troligen lite orolig och det gör också att hon kissar vid ingången (hon visar att hon också bor här) och i din säng, för att visa att ni hör ihop (att du tillhör henne och inte de andra katterna). Om någon av dem du bor hos är hemma på dagarna så kanske de kan leka med henne en liten stund?

OberonsMatte
2016-09-17 14:22
#8

#6 Vad är det för typ av låda och hur ofta rensar du sanden från kiss och avföring?

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
2016-09-17 15:47
#9

Håller med Oberonsmatte, viktigt att rensa ofta och att lådan är en sort som passar din tjej! En annan sak som du kanske redan tänkt på är att lägga en vaxduk eller liknande som "överkast" för att skydda sängen. Du kan även gärna strö lite godis på sängen, eller ställa hennes mat där, katter kissar helst inte där de äter. 😉

Shalin
2016-09-17 16:45
#10

Tyvärr är vi alla borta ungefär lika länge på dagarna. Jag får försöka leka lite med henne men då får jag nog stänga dörren till rummet för en av katterna ska verkligen leka med allt! Jag rensar kattlådan varje morgon. Jag kan ju se till att göra det på kvällarna också då kanske. Är ju lika bra. Jag försöker stoppa de andra katterna från att gå på Mollys låda som är en sån där innesluten. Är ingen lucka på den dock. Jag sitter nämligen precis bredvid lådan så jag kan lätt dunka till den så de andra katterna omedelbart vill gå ut ur den. En vaxduk var en väldigt bra idé. Det kan jag ju prova iallafall. Jaha då kanske jag kan ställa en matskål vid ytterdörren så hon inte kissar där borta. Hoppas verkligen detta funkar. 

Den gången hon kissade i min syster och hennes mans säng så protesterade hon nog just mot honom som är den som bestämmer här i lägenheten. Hon hade kissat just på hans sida. Han har visat mig hur man kan uppfostra katter och visat vem som bestämmer. Molly gjorde verkligen precis som hon ville innan men nu har hon respekt för främst honom och sedan mig.


Uppkatten
2016-09-17 16:51
#11

Du skriver att din systers man har visat dig hur man kan uppfostra katter och visat vem som bestämmer. Hur menar du då? På vilket sätt kan man uppfostra katter? Och hur kan man visa vem som bestämmer?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2016-09-17 17:02
#12

#10 Blir också lite orolig när du skriver att din systers man har visat dig "hur man kan uppfostra katter och visa vem som bestämmer"… Hur gör man då menar han?

Att endast rensa lådan på morgonen är för sällan. Ställ även dit en extra låda så finns det förhoppningsvis alltid åtminstone en som är bra/ren nog att använda. Många katter vill dessutom helst inte kissa och bajsa i samma låda. Mina katter byter oftast låda om de t.ex. behöver bajsa direkt efter att de kissat.

Det är bra att lådorna inte har svänglucka, men eftersom det finns fler katter kan helt öppna lådor vara det bästa alternativet. Lådor med huv har bara en öppning vilket innebär att katten kan bli överraskad och/eller känna sig trängd av en annan katt när den är på lådan. En låda utan huv ger fri sikt och innebär fria flyktvägar om det skulle behövas.

Sajtvärd Katter iFokus

[helga21]
2016-09-17 19:30
#13

Kolla med en veterinär ifall hon har en UVI. Känner också lite oro över att du säger att din svåger visar hur man uppfostrar katter. Låt henne vara i ditt rum när du inte är hemma.

Annons:
crins
2016-09-18 07:27
#14

Sök veterinär! Hon kan ha urinvägsinflammation! Urinvägsinfektion är inte så vanligt, bara 2% har bakterier i urinen! Den vanligaste problemet är idopatisk cystit, det innebär att katten kan ha en smärtsam urinering, men när veterinären undersöker urinen, innhåller den inget konstigt! Men den kan också innehålla blod! Man kan köpa cystesie för att stärka slemhinnan, så kristaller och bakterier har svårt att fästa! Cystesie är ett kosttillskott som finns köpa hos veterinären! Katter vill ha mjukt under fötterna när de kissar! Men vid urinvägsinflammation kan katten kissa i sängen!

Shalin
2016-09-18 08:22
#15

En till låda? Jag vet då inte hur jag ska få plats med det och tyvärr har jag då ingen koll på den lådan så de andra kan gå på den. Kanske ska ta bort locket på lådan hon har då så den är öppen istället? Okej då ska jag rensa lådan oftare då. 

Vad är UVI? 

Ni behöver inte bli oroliga. Det enda han visade mig var att man håller henne i nackskinnet och säger till på skarpen. Man gör det såpass hårt så hon inte kan slingra sig ur bara. Jag har bara varit alldeles för mesig med det förr och hon har hur lätt som helst kunnat slingra sig ur mitt grepp. 

Jaha urinvägsinfektion. Men kan hon ha det under en lång tid? Hon kan ju i och för sig haft det i omgångar nu då hon inte kissat i säng och på matta varje dag precis. Det har ibland kunnat gå en vecka emellan eller så.


Uppkatten
2016-09-18 08:31
#16

UVI = urinvägsinfektion.

Det är definitivt inte en lämplig "uppfostringsmetod" att hålla en katt i nackskinnet och "säga till på skarpen". Och det är definitivt inte ett sätt att hantera felkissning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Shalin
2016-09-18 08:50
#17

Det är inte när hon kissat som vi gör det. Det är när hon gjort annat dumt som hon vet att hon inte får.


Bästakompis
2016-09-18 09:48
#18

Jag har haft katter i 30 år och har aldrig hört talas om att man gör så med katter. Det funkar med såna metoder för hundar, som mår bra av att ha ett tydligt rangordningssystem i flocken. Katter är inte flockdjur på det sättet. Man blir jämbördig vän med sin katt. Ju mer negativt som kommer från dig som ägare, desto mer förlorar katten förtroendet för dig.

VT4ever
2016-09-18 09:56
#19

Har du prövat Feliway Doftavgivare i lägenheten? Den utsöndrar lungnade feromoner som liknar kattens egna feromoner. Eftersom katten fått byta miljö så kan den bli stressad av alllt nytt, dofter, nya katter med mera. Pröva en sådan en månad och se om du märker skillnad. Det kan ta länge innan en katt vänt sig med ny flytt och de andra katterna. :)

Shalin
2016-09-18 10:41
#20

#18 Vad gör du för att uppfostra dina katter? Hon har aldrig haft ens den minsta respekt för mig tidigare. Vad jag än gjorde så brydde hon sig inte ett dugg. Bara sekunder senare gjorde hon åter det hon inte fick. 

Ja jag ska nog pröva med feliway. :)


Annons:
OberonsMatte
2016-09-18 11:00
#21

#20 Som kattägare behöver man kattanpassa och kattsäkra sitt hem, men uppfostra katten…? Nej, så funkar det inte.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2016-09-18 11:03
#22

Instämmer med #21.

Den typen av "uppfostringsmetod" lär enbart göra så att din katt blir ännu mer otrygg och trivs ännu sämre.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
2016-09-18 11:30
#23

Jag tycker det är bra att du låter hennes låda vara öppen så den känns tryggare för henne. Förstår dock inte det där med att hennes låda inte går att skydda från de andra katterna, för den står väl i ditt och hennes rum, där hon är instängd mesta tiden? Sedan håller jag med flera som svarat i tråden om att det inte går att uppfostra en katt på det sätt man uppfostrar en hund. Det enda du åstadkommer genom att säga till på skarpen är att hon blir rädd för dig i den situationen, och tappar en del av det förtroende hon haft för dig. Hon förstår att du blir aggressiv när hon gör det du fyar på, och kommer att undvika att göra det när du ser på. När du inte är där har den "uppfostran" noll effekt, och om det är något hon tycker om att göra, så kommer hon att göra det oftare, så snart du inte är där. Katter är sociala med varandra och med människor på ett jämlikt sätt, de bygger sakta upp vänskapsband med individer de upplever pålitliga och snälla. Att ge katten mat, leka tillsammans, gosa när den vill det, och erbjuda tydliga och pålitliga rutiner är sådant som bygger upp förtroende och gör att katten tycker om dig och vill vara med dig. Katten gör alltid precis som den vill, och till skillnad från hunden litar den endast till sig själv när det gäller att bedöma situationen. Sådant belönas med lek eller mat gör den gärna igen, medan den tappar intresse för sådant som är långtråkigt. Katter drar sig undan om de blir dominerade eller skrämda, de lär sig då att undvika den som skrämmer dem och deras stressnivå ökar då de håller koll på den som skrämt dem för att veta om den kommer vara snäll eller skrämmas idag. Precis som flera skriver handlar det om att kattanpassa och kattsäkra sitt hem för att kunna leva bra tillsammans med katten. Ju mer katten trivs med dig, ju mer kommer den att ta hand om dig, berätta tydligt när den är hungrig, ligga nära och spinna när du är sjuk, hämta leksaker och bjuda in dig till lek, väcka dig på morgonen, och nospussas för att kolla hur du mår och tala om att ni är bästa vänner!

crins
2016-09-18 12:25
#24

Sådan "herre" sådan hund!🐕 Sådan "katt" sådan människa!🐈🐱 är ett ordspråk som stämmer! Katter är självständiga djur! Min katt är "väldigt" pedantisk, kan man säga när det gäller kattlådan, jag får städa den flera ggr\dag, trots att lådan SER ren ut, så kan hon vägra och kissa! Då är det bara diska lådan först och sedan ta klorin och göra rent också, katten inspekterar och nu duger det att kissa igen😀 Det är på kattens villkor! De mysiga kissar!!Dvs Sådan katt sådan människa! Köp annars I HUVUDET PÅ DIN KATT, av kattvetaren Susanne Holmström!! Köp cystice kan hjälpa också!

oh-la
2016-09-18 12:30
#25

Så hon delar låda med de andra katterna som hon inte är riktigt bekväm med? För katter är urin och avföring sätt att markera sina revir. Det kan mycket väl vara så att de andra katterna som ju bott innan i hemmet och faktiskt är de som är högre rang (din katt har flyttat ini deras hem) gör attan katt inte kan eller vill gå ochdärflr behöver hitta andra ställen att gå på. Till på köpet kan osäkerheten göra att diskett behöver befästa sitt revir inne hos dig och därmed kissar i din säng. Sängar är ofta populära eftersom den luktar starkt av dig och din (i kattens värld) markering. Det din systers man lär ut, om att försöka mästra katten genom hårda tag i nackskinnet är helt galet. Framför allt på en katt som troligtvis redan känner sig hemskt osäker i ett nytt hemmet nya katter. Ta absolut inte efter det och skapa en osäkerhet mot dig också. Du riskerar bara att göra din katt mer osäker.

Shalin
2016-09-18 15:42
#26

#21 Hon hoppade för några veckor sedan upp på bänken i köket trots att hon inte fick. Jag sade till gång på gång på gång men inget hjälpte. Ska jag bara låta henne göra det då? Hon försökte nå mat där uppe. Jag försökte visa henne att det inte var något hon ville ha trots allt. Försökte ge henne kattmat men hon ville knappt äta just då. Vad mer kan jag göra för att hon ska lyssna? Spruta vatten på henne funkar inte heller då hon tycker om det.

#23 Saken är den att jag inte kan ha dörren till rummet stängd precis hela tiden. Hon vill gå ut här ifrån ibland och då kommer de andra katterna in. De kommer då givetvis åt kattlådan så det är därför jag måste försöka schasa bort dom där ifrån när jag kan. Jag vet inte hur jag ska göra på dagarna när jag ska till jobbet ärligt talat… Ska jag stänga in henne i detta rummet så jag åtminstone vet att hon inte kissar någon stans i lägenheten? Hon har ju sin låda här inne, vatten och mat samt fönstret hon kan sitta vid.

Jag förstår vad ni menar med uppfostrande. Jag tycker faktiskt inte det känns bra men jag vet bara inte hur jag annars ska göra. Hon måste kunna lyssna på mig över huvud taget. Att hon totalignorerar det jag vill är inte bra det heller. Men ja hon verkar faktiskt vara rädd för mig när jag säger till :/ Nu har jag inte behövt ta henne i nackskinnet på länge utan det räcker jag ryter till mot henne. Jag ska omedelbart sluta med det. Jag vill inte alls hon ska vara rädd för mig eller inte känna något förtroende för mig…


Aleya
2016-09-18 16:09
#27

Jösses. Man ska inte uppfostra en katt genom att skrika på den eller ta i nackskinnet. Det är bara att skapa problem för sig själv. Och få en katt som blir instabil. Om hon hoppar på ställen där hon inte får vara så är det bara att ta ner henne. Utan att säga så mycket. Och jag föreslår att du rensar lådan då hon har bajsat. Skulle du vilja gå på en smutsig toalett med en massa bajs i och som luktar? Det vill nog knappast din katt heller göra. Jag tycker att om hon inte trivs med de andra katterna så borde hon få ett eller flera rum där bara hon kan röra sig och inte dom andra två katterna. Så hon kan känna sig lugn och trygg någon gång under dagen. Och feliway är bra för katter då dom är oroliga. Brukar lugna de flesta katterna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Tjeja
2016-09-18 16:15
#28

Ja stäng in din nisse med egen kattlåda och egen mat i ditt rum när du inte är hemma! Då får nisse en trygg fristad när du inte är där och rummet blir hennes egna revir. Det kommer hjälpa mycket! Det du kan ordna som alternativ ifall du vill kunna ha dörren öppen så man ser och hör övriga lägenheten är att göra en "dörr" av tex kompostgaller! Då får din kisse ha "sitt" revir ifred fast ni kan se och ha kontakt med övriga i lägenheten samtidigt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

burmamys
2016-09-18 16:24
#29

Det du kan göra för att minska sannolikheten för att hon hoppar upp på bänken i köket är att dels göra den bänken otrevlig och dels tilldela henne en annan plats i köket där hon får vara. Du kan göra bänken otrevlig genom att lägga en bit folie där hon brukar hoppa upp, eller (obs dyrt) köpa en burk med rörelsedetektor som sprutar luft när någon kommer nära. Mest effektivt är nog ändå att tilldela en annan plats i köket för henne och locka henne att vara på den tilldelade platsen med godis och beröm. Den tilldelade platsen måste vara en bit upp, så hon får översikt över vad som händer i köket. Gärna en som är mjuk och skön att vara på. T ex skruva fast en liggplats på en fönsterkarm, ge henne en hyfsat djup hylla, ett klösträd med högt belägna liggplatser,… ja du förstår nog! 😊 När det gäller lådorna så kan det vara så att ni under närmsta tiden stänger in de andra katterna i ett eget rum när ni låter din katt gå på upptäcktsfärd i lägenheten. Då får hon möjlighet att undersöka deras dofter i lugn och ro, och de kommer inte åt hennes låda, som då blir trygg för henne. Först när du märker att din katt blivit trygg i den nya miljön kan ni börja ha katterna fria tillsammans i lägenheten. Det kanske tar en månad eller två, men visst är det värt ansträngningen att sedan slippa kissolyckor och stress hos din katt? Även om hon får vara ensam mycket när du jobbar så får hon åtminstone vara trygg. Tvätta hennes låda ordentligt med klorin och se till nu att den bara är hennes, och att hon blir trygg i ert rum med Feliway och att ingen av de andra katterna kommer in där. Bygg er relation under tiden med lek och gos så tror jag detta kommer att ordna sig! 😊

Shalin
2016-09-18 16:41
#30

Det där med att lägga folie på bänken är ju en alldeles utmärkt idé. Det tycker dom ju inte om. Hon hoppar inte alls upp på bänken längre men hon gjorde det ett tag. 

Jag ska definitivt ha dörren stängd då när jag inte är hemma. Måste dock låsa dörren samt ha en stol framför den här inne för annars ska hon hoppa på handtagen och öppna. 

Tack så väldigt mycket allihopa för era tips. Det känns inte som om läget är hopplöst längre. Ska definitivt ta till mig era tips och inte uppfostra henne på ett så aggressivt sätt. Jag tyckte själv att det kändes fel men eftersom det verkade funka så trodde jag det var min inbillning och att det ändå var rätt :/


burmamys
2016-09-18 19:18
#31

Håller tummarna för er! Varmt lycka till ❤

Wellcraft
2016-09-18 19:35
#32

#18 Så uppfostrar man verkligen inte hundar. Hoppas du inte är hundägare själv.
Rang är knappast önskvärt och existerar inte mellan olika arter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Bästakompis
2016-09-18 23:19
#33

#32 nej jag har inte hund, men jag ser massor med hundägare hela tiden som tar i nackskinnet och ryter åt sina hundar. På den tiden när jag hade hund så hette det att man skulle vara ledare för sin hund (högre i rang) och trycka ner den osv och det var ändå de mjuka metoderna jag läste på om. Det kan ju ha ändrats. Så som folk skriker och håller på så har jag bara tyckt att det är skönt att bara ha katt…

smellcaramell
2016-09-19 10:37
#34

#33 nu förtiden "uppfostrar" man de flesta djur på "samma" sätt, med hjälp av positiv belöning till största del men även genom att göra jobbiga beteenden obehagliga/jobbiga. Till exempel om en hund drar i kopplet så vänder man och går åt andra hållet till hunden slutar dra, då blir det jobbigare för hunden att nå sitt "mål"(det den drar emot), om en katt hoppar upp på bänkar så lyfter man ner katten innan den nått sitt "mål"(maten i slasken ex.) eller så gör man det obehagligt att gå på bänken genom ex folie. En häst som rusar iväg i någon gångart tar man in på en volt för det är jobbigare att gå i en cirkel än att springa rakt fram o.s.v. Dock ska ju den positiva belöningen vara den största delen av "uppfostrandet", hunden blir självbelönad när den inte drar i kopplet och får komma fram till sitt mål, men man ska ju även belöna på vägen dit när hunden går fint i kopplet. Katten Blir belönad med en by "bättre" utkiksplats i köket där man ibland kan hitta något gott. och hästen blir belönad med att den slipper förhållningar när den inte rusar iväg.,men även genom klappar och muntligt beröm.

Annons:
Upp till toppen
Annons: