Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 875 ggr
Annajooohansson
2016-09-16 13:16

Kattunge inte rumsren

Jag har precis tagit vem min kattunge 13v gammal, han är busig och pigg. Men jag har ett problem han kissar i lådan ibland men han har kissat i sängen och även i soffan några gånger? Har panik, vad ska jag göra? Hur lär jag han att använda lådan? Tål att tilläggas att jag haft honom 3 dagar, kan det vara miljöbytet? Tacksam för svar

Annons:
Herveaux
2016-09-16 13:36
#1

Hur många lådor har du?
Kanske behöver flera, eller iaf 2st?

Kan säkert också vara miljöombytet, soffan och sängen luktar ju väldigt mycket "du" så han kissar säkert just där för att så effektivt som möjligt blanda era dofter så att han känner sig mer trygg och hemmastadd.
(Här kanske jag helt är ute och cyklar, rätta mig gärna!)

Jag tror och hoppas att det här är ett övergående problem, så snart han har landat ordentligt och ni har hunnit bonda så använder han nog alltid lådan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[helga21]
2016-09-16 17:41
#2

Hur stort utrymme har han att röra sig på? Det kanske är lite långt till lådan,

Belzebubble
2016-09-17 23:18
#3

Min lilla kattunge kissade också i sängen ibland, trots att han hittade till lådan också! Han kissade endast på mitt täcke, någon enstaka gång har det hänt på madrassen. 

Jag tog bort mitt vanliga täcke under några veckor (tror ca 3 veckor) och så vaktade jag honom, då man såg oftast när han förberedde. Men mest tror jag att han helt enkelt växte ur det. Vi tvättade bort alla olyckor så att ingen lukt skulle vara kvar och min teori är att kattungar är som vilka ungar som helst - måste de så måste de. Inte vill man gå till lådan när blåsan trycker på. 

Vi har 2 st kattlådor på 70 kvadratmeter, varav den andra lådan ställde vi precis vid sängen, så han skulle ha närmare.

Annajooohansson
2016-09-18 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för alla tips! Ni är grymma! Här är en bild på min goding. Han är kolsvart men när solen lyser på honom är han lite mönstrad. Brukar det vara så?

[Forest]
2016-09-19 10:36
#5

Förutom det som redan tipsat om så kan det vara så att han även inte helt trivs med sanden. Vad har du för sand i lådan idag? 

Detta skule jag göra

 1, stänga till sovrummet för slippa olycka där inne ett tag fram över. 

2 ställa ut låda i tvrummet, förhoppningsvis går katten dit o pissar. 

3 inköpa annan Kattsand beroende på vad för sand man redan har. 

4. Börja med göra rent lådan oftare om man har möjlighet. 

Jätte fin katt, och hoppas det går bra hans färg ser helt normal ut :)

Upp till toppen
Annons: