Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1304 ggr
nanismatte
2016-09-15 16:45

Traumatiserad katt efter sele-påsättning

Har en lite rädd katt som jag haft i tre veckor. Hon var lugn och gosig och litade på mig från början men öppnade upp som mest speciellt de senaste dagarna. Hon ska bli utekatt men varit innekatt nu i början. Hon har verkligen varit busig, självsäker och rolig nu det senaste så jag tyckte hon var redo för att kunna ha på sig sele. Hon har haft halsband flera gånger innan och det gick bra. Selen är en sådan som är fast över bröstet med knäppe över magen, en i tyg, bred och bekväm. Det gick bra att få den över huvudet men när jag sedan följde efter henne överallt för att sätta på resten så klev hon tillslut på den så hon fick hals-delen bakom frambenen. Den satt väldigt hårt så fick knappt loss den så hon blev tillslut jätterädd så jag fick stänga in henne i ett rum utan gömställen och jaga runt henne tills hon gav upp i ett hörn, väldigt inåtstressad. Tog ganska lång tid att få av selen men fick av den utan att det gjorde ont på henne. Satte där och då på den igen på rätt sätt då jag visste att jag inte skulle ha en annan chans att få sätta på den igen när hennes senaste erfarenhet med den varit obekväm. Nu har selen varit på i några timmar men katten hatar mig fortfarande. Känns som jag förstört all typ av tillit hon hade till mig men vet inte vad jag annars skulle gjort, det gick för långsamt framåt och vill ju att hon ska kunna få gå på promenader och gå ute lite innan snön kommer. 
Hon kommer nog inte våga gå runt "öppet" med mig i närheten på någon eller några dagar, så nu till min fråga: Kan jag låta henne ha på sin sele i några dagar? Hon kan inte fastna med den, tänkte mer om det är superobekvämt eller så för henne. Så kan jag lätt koppla på henne och gå ut om några dagar med henne. Tar jag av den händer inte det för än om månader igen lixom.

Annons:
kattöga
2016-09-15 17:02
#1

Jag skulle inte låta selen sitta på. Bättre då att öva lite då och då med att sätta på selen igen (utan att gå ut eller koppla henne), berömma med nåt gott tex, och göra om det tills hon är bekväm med att få selen på- och avtagen. 

Bättre att hon långsamt vänjer sej vid selen o kopplet än att stressa med att gå ut. Hon har ju trivts som innekatt så för hennes del är det ju inte bråttom. Även om det kommer vinter o snö, så kan hon va nyfiken när det väl är dags att gå ut.

Du har bara haft henne några få veckor, så ta det lugnt istället och låt henne förstå att du inte är farlig, inte ens när du tar på eller av selen.

Selen är nåt nytt och läskigt för henne, kanske varm dessutom. 

Nästa gång när det är dags att sätta på kopplet, vänta tills hon är/kommer till dig, gå inte efter henne, för hon förstår ju inte varför du "jagar" henne. Bättre att vänta tills hon kommer till dig och får massor av gosigt beröm, kanske godis, och kärlek, för att hon varit duktig!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2016-09-15 17:38
#2

Instämmer helt med #1. Sele och koppelträning måste ske helt på kattens villkor, det är ju för hennes skull du gör det. Ställ hellre in dig på att kunna promenera med henne i vår och använd vintern till lättsam träning. Jag skulle också absolut ta av henne selen och börja om från noll om någon månad.

Honestyisdead
2016-09-15 17:41
#3

Håller med #1 och #2.

burmamys
2016-09-15 18:24
#4

Ett tips till nästa gång är att du bara tar fram selen och låter henne gå fram och nosa. När hon gör det, ge henne en godis. Låt selen ligga framme en stund innan du tar bort den. Upprepa tills hon inte bryr sig om den längre. Då kan du testa att lägga den på henne och distrahera med lek, eller bara belöna med godis. Fortsätt så tills hon är bekväm med att den ligger löst på henne. Då först prövar du att sätta på henne selen, och belönar och distraherar ett par minuter, sedan tar du av den. När hon är bekväm i selen, då kan du koppla henne. Låt linan hänga slak efter henne. Om hon verkar lugn kan du följa henne och hålla linan slak. Vid minsta osäkerhet släpp linan. Ta av allt efter typ 5 minuter. Upprepa följande gånger tills hon är bekväm med att du promenerar med henne inomhus. Nu först är det dags att gå ut med henne! Välj en plats och en tid på dygnet som är så lugn som möjligt, så ni slipper möta trafik, hundar, människor, m.m. Låt henne utforska i sin egen takt. Om hon bara vill stå och titta och lukta så är det också okej. Visar hon att hon vill gå in igen, gör det. Försök inte locka eller övertala henne att stanna om hon inte vill. Om du sköter allt rätt nu kommer ni att kunna njuta av sommarpromenader nästa sommar, ungefär som den du kan se i min tråd "sommarpromenader med katter"! 😊👍

annzoo
2016-09-15 22:40
#5

Kanske är det fel av sele? Jag skulle rekommendera en tre ponti sele då du börjar koppelträna igen. Katten kliver bara rätt i selen och du behöver inte böka med några spännen.

Uppkatten
2016-09-16 08:00
#6

Du beskriver katten som "en liten rädd katt". Min erfarenhet är att små rädda katter blir ännu räddare ute. Går du ut med katten nu så är det mycket stor risk att hon sliter sig. Låt henne istället landa hemma hos dig och bli en trygg katt. Framåt maj nästa år kan du börja fundera på om det alls är lämpligt att låta henne gå ut. Och då ska hon förstås vara kastrerad, id-märkt och ägarregistrerad. Läs gärna den här artikeln: http://hittekatter.ifokus.se/articles/5553778dce12c4623c00268b-dags-att-slappa-ut-katten-eller

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Carmarino
2016-09-16 12:43
#7

Håller med #6. Har haft ett antal rädda katter och det tar betydligt längre tid än tre veckor för dem att känna sig tillräckligt trygga för att man ska kunna introducera koppelpromenader. Tror inte att det finns något koppel som inte en livrädd katt lyckas krångla sig ur, och gör den det så lär det bli svårt att få tag i den igen.

Har själv erfarenhet från en av mina nuvarande katter. Det var visserligen ingen koppelpromenad, utan jag skulle ta henne till veterinären. Tyckte att jag kollat låset på luckan noggrant, men tydligen inte för luckan gick upp och katten försvann i full galopp. Tack och lov, med hjälp av en kompis, lyckades vi fånga in henne igen, men det var inte lätt att hitta henne. Då hade jag ändå haft henne betydligt längre än tre veckor, och hon var också gosig och tillgiven.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

nanismatte
2016-09-17 12:21
#8

Hon har varit ute en gång och varit på rymmen, till en början gick vi som på en promenad(hon kom inte när jag kallade men gick lugnt 5 meter framför mig) tills hon gick in på grannens tomt. Hon älskade att vara ute och var helt lugn tills jakten började med att försöka fånga henne igen. Hon föddes nämligen på en gård och blev innekatt först när djurskyddet tog henne. Hon är 7 år, varit hos inomhus djurskyddet/annan människa som inte fungerade i 2 år.

Jag tog av henne selen samma kväll, och så fort den kom av slutade hon hata mig haha. Hon kommer alltid till mig och ska gosa, selningen började lugnt i soffan , det var när hon blev lite obekväm och hoppade ner från den som jakten började eftersom hon som sagt trampade på den och fastnade på ett farligt/obekvämt sätt. Hade aldrig jagat runt henne bara för att ta på en sele, utan det skedde på hennes villkor tills en olycka hände och jag var tvungen att hjälpa henne.

Innan jag tog av selen så tog jag på kopplet och öppnade dörren ut, hon var påväg ut men sedan körde en stor traktor förbi utanför trädgården och eftersom hon blev extra skakis den dagen så blev hon ängslig för något hon annars inte brytt sig om och gick in igen till köket.

Tycker nästa sommar låter så länge. Hon bor på 40 kvadrat och har nu på kvällarna när hon är helt trygg här börjat bli galet lekfull och kuta runt. Hon behöver verkligen mer aktivering på dagen och hon är inte en sådan som leker med leksaker.  Vill verkligen ha henne ute snart, att ha katt inne dygnet runt varje dag är ju närpå djurplågeri :-(

Honestyisdead
2016-09-17 12:30
#9

#8 Att ha innekatt är inte i närheten av djurplågeri så länge man som ägare tillgodoser kattens behob med ordentliga klätterställningar och annat som stimulerar tex deras jaktbehov. 

Jag ser tvärt om att låta katten springa ute som väldigt oansvarigt. Du utsätter katten för många olika faror och har noll koll på vem och vad den stör.

burmamys
2016-09-17 12:45
#10

Om hon inte är så förtjust i att leka med vippa så kan du aktivera henne genom att gömma godis i lägenheten, ge henne kluriga fodergömmor, skaffa takhögt klösträd och/ eller sätta upp hyllor hon kan hoppa mellan så hon kommer upp nära taket och får utsikt. Prova leka med vippa igen, men ta bort leksaken och göm godis i en tom toalettrulle som du nyper ihop och knyter fast längst ut på snöret. Göm dig bakom en möbel och dra den sakta så hon följer efter. Ibland kan du dra lite snabbare, och ibland vänta in henne ;-) Du kan också testa klickerträning, väldigt roligt och bra sätt att utveckla kommunikationen mellan dig och din katt! Jag klickertränar mina och de hämtar mig varje dag när det är dags! Kolla gärna min tråd "klickerträning med två katter" på Klickerträning iFokus. Du kan även läsa min artikel "kattens intelligens och inlärning" på Burma iFokus för mer tips om hur du kan aktivera henne. Hoppas det går bra så ni båda kan trivas med att hon bor inne! =) Om du vill att hon ska få känna gräs under tassarna hoppas jag det blir till våren, och att hon bara går ut tillsammans med dig i koppel.

Uppkatten
2016-09-17 14:31
#11

Kanske kan du bygga en ordentligt in-nätad uteplats där hon kan få vara? Näta in balkongen? Näta in en fönster där hon kan få sitta och spana och känna lukter etc? Min ena katt fullkomligen älskar att få gå ut på den in-nätade balkongen nattetid.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: