Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 973 ggr
Pollos
9/15/16, 10:27 AM

Kattungemat

Hej, Har en katt på 14 veckor som är uppvuxen på mjau kattunge torrfoder. Jag har fortsatt med detta eftersom jag inte ville börja med att byta foder direkt vid flytten. Jag har även provat ge honom lite blötfoder (typ 1 msk åt gången). Han har dock vart lite lös i magen då och då. 1. Ska jag sluta med blötfoder helt och hålla mig till torrfoder? 2. Bör jag fasa in ett annat torrfoder? 3. När är det bra att introducera blötmat?

Annons:
Fridaaaa
9/15/16, 10:36 AM
#1

1. Nej sluta med torrfoder och ge bara blötmat istället.
2. Uteslut torrfoder helt
3. Du kan börja fasa in blötmat nu. Mjau & Bozita blötmat är bra, behöver ej vara för kattunge

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pollos
9/15/16, 10:42 AM
#2

#1, det är just mjau och bozita jag testat, men om han blir lös i magen av det kan det väl inte va bra att ge det?

kattöga
9/15/16, 10:49 AM
#3

Jag tror det går bra att fasa in blötmaten men kanske lite långsammare. Börja med en tesked om dan och så småningom (efter några dar eller nån vecka) ökar du till två teskedar osv.

Vår ena hane blev mycket dålig i magen när jag gav honom Mjau, men det var för att jag gav för mycket på en gång. Tog det lugnare med "infasningen" och till slut gick det bra.

Numera äter han bara färskfoder (Mush). Torrfoder har vi inte hemma alls.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pollos
9/15/16, 11:17 AM
#4

#3, tack för tipset, får prova detta. Hunden här hemma äter också färskfoder så kan väl lika väl köra det till katten med egentligen. Finns det speciella sorter till katter? Flyttar snart till hus så då kommer vi investera i en frysbox för att få mer plats.

kattöga
9/15/16, 11:44 AM
#5

Ja, det finns två sorters Mush för katt; Mush Vaisto Cat, Kyckling + gris och Kyckling + nöt. 

Vad jag förstår så är många tveksamma till VOM/VOH's färskfoder är komplett, eftersom dom inte vill ange vad dom innehåller. Men MUSH för katt ska vara bra och komplett.

Vi har börjat med Mush till vår katt sedan i somras, när vi äntligen kunde investera i en frys, och han äter ingenting annat än det nu (burkmaten han åt förut vill han inte ha längre).  Och det märks redan på hans päls och muskler!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
9/15/16, 11:55 AM
#6

#2 Oftast ovana, man måste fasa in långsamt :) Du har ju bara haft katten 2 veckor max, så kan ju inte fasat in så långsamt?

#4 Ja katter kan inte ha samma som hund. Mush finns för katt, voh har också men sägs inte vara helfoder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Pollos
9/15/16, 12:14 PM
#7

#5,6 Tack, ska kolla om det går att få tag på mush här :) #6 trodde inte det var för mkt att ge 1 msk blötfoder, men tydligen behövs det ännu mindre.

[Toretto]
9/15/16, 1:26 PM
#8

Ingen av mina katter tål Mjau eller bozita jag har försökt sätta in det två gånger väldigt långsamt men det har slutat i hemsk diare båda gångerna. Det är dock inte ovanligt att katter inte tål mjau eller Bozita Så blir din katt dålig i magen av fodret fast du ger det i mer lugn takt så tycker jag att du ska ge mush helt eller prova ett annat foder bra utan spannmål mina katter får James wellbeloved våtfoder och mush och dom älskar det!

Fridaaaa
9/15/16, 1:40 PM
#9

#7 Till liten kattunge som är ovan kan det vara mycket.
1 tsk max i början :) 

#8 Dock många fler som tål det än inte tål det :) 
TS har inte gett tillräckligt lugnt med tanke på att det bara gått 2 veckor.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pollos
9/21/16, 12:12 PM
#10

Hej igen! Nu har jag börjat introducera mush i tre dagar, det går hyfsat. Dock är han fortfarande lite lös i magen ibland, men tror nu att det beror på torrfodret, eller ev.mask, för det fortsatte efter att jag tog bort allt utom torrfodret. Han har dock inte diarré utan bajset är mjukt så det fastnar i rumpan. Men nu till frågan. Hur ofta behöver jag utfodra honom när jag gått över till enbart mush?

Bästakompis
9/21/16, 12:42 PM
#11

Man behöver inte utfodra oftare än två gånger om dagen, men man kan ge oftare om man vill. Att han är lös i magen kan bero på torrfodret. Vissa katter tål kolhydrater väldigt dåligt (svårt att smälta) och torrfoder innehåller alltid mer kolhydrater än våtfoder och BARF. Medan andra individer blir lösa av våtfoder istället. Du får testa dig fram försiktigt.

Pollos
9/21/16, 12:48 PM
#12

#11 Tack för svar. Jag vill egentligen inte ge mjau torrfoder just pga innehållet, utan planen har från början varit att fasa ut det. Anledningen till att han äter det är pga att uppfödaren gav det. Men det räcker alltså med 2 ggr/dag trots att han är kattunge fortfarande? Har fått för mig att de ska äta betydligt oftare..

burmamys
9/21/16, 1:08 PM
#13

Du har fått många bra råd! Jättebra att du nu långsamt fasar över till färskfoder (MUSH vaisto cat)!😀👍 Med tanke på att han är bara 14 veckor gammal skulle jag ge 4 gånger om dagen, tills han är 6-7 månader gammal, sedan räcker det med 3 mål om dagen och när han närmar sig året kan du dra ner till två mål om dagen. Men optimalt är om du kan fortsätta med 3 mål hela tiden sedan. Om du jobbar/pluggar dagtid så kan du behålla torrfodret på lunchen tills alla andra måltider är MUSH, och då byta torrfodret mot en halvtinad bulle som du tar fram precis innan du går på morgonen. Då kommer han att äta upp den några timmar senare, när den tinat. Lycka till! 😊

Annons:
Dimocarpus
9/21/16, 4:20 PM
#14

Bra tips från allihop. Passa på att erbjuda ben utan kött till kattungen så den får lära sig tidigt att tugga på ben (som tandborstning) då får de bort en hel del. Jag erbjuder mina 2 kattungar två gånger i veckan plus 1,5 äggula per vecka (för ev. förstoppning) och under de dagar de äter ben. Jag har fått råd från veterinärer att råfoder och bentuggning är bra (gärna frysta ben i några dagar innan upptiningen) Det bästa för att förebygga tandsjukdomar är faktiskt borsta tänderna med kattandkräm med en barn tandborste. De får också tandsten som vi får och det tar bara 24h för tänderna att bilda tandsten. Det är det som skapar sjukdom i munnen under För att förebygga t.ex. Forl, gingvita och andra mun/tandsjukdomar så är det bästa sättet. Just nu byter mina kattungar tänder och är röda i vissa delar av tandköttet. Fick stomodine (mungel) som är toppen mot rodnaden i munnen. Men de sa att bästa sättet är faktiskt att borsta tänderna. Försiktigt med introduktion av tandborste och mycket tålamod. Så fort mina slutar med mungel så ska jag öva in i tandborstning med lite godis 😉 Tills tandkräm och borsten är fullständigt accepterat! Lycka till och jag blir så glad varje gång någon prioriterar katten :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
9/21/16, 8:39 PM
#15

Anledning jag tar upp tandvård är att jag upplever agg min ena katt som inte tuggar på ben och halvbarfa har sämre minhygien än den som äter barf och tuggar på ben. Det var så tydligt! Vill bara informera det, just för att det är lättare att vänja en kattunge än vuxen katt och det är ju perfekt att vänja den vid en god vana :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Pollos
9/22/16, 10:09 AM
#16

#13 #14 #15 tack för era bra tips:) har läst och tar åt mig av vad ni skriver. Längtar tills invänjningen är avklarad för jag står inte ut med hans dåliga fisar, hoppas på en förbättring ;)

Upp till toppen
Annons: