Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2076 ggr
burmamys
9/14/16, 1:47 PM

Sindras mamma söker nytt hem

Vill bara puffa för Sindras mamma, som nu är till salu. Hoppas det är okej?

Det verkar som att Sindra verkligen har ärvt mycket av hennes temperament, för mamma Tida Prai är en riktigt smart katt, hon är aktiv och nyfiken, underbart busig och lekfull, och väldigt kelig!HjärtaHjärta Jag har träffat henne ett par gånger och tycker hon är en charmig och härlig tjej och hoppas så att hon hittar en riktigt bra och kärleksfull familj!KärKär 

Om du gillar Sindras temperament och vill dela ditt liv med en thailändsk burmabrun katt, då kan hon vara den rätta för dig!Tummen uppSkämtar

Här är annonsen på Blocket:

https://www.blocket.se/uppsala/En_brun_hona_69063111.htm?ca=11&w=3

Annons:
Katthemsmatten
9/14/16, 4:53 PM
#1

Nyfiken fråga bara, varför säljs hon

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[pimey]]
9/14/16, 5:44 PM
#2

Troligast för att hon är klar med avelsarbetet

burmamys
9/14/16, 6:08 PM
#3

Ja, hon skulle bara få en kull, och kan som kastrat få det bättre i en familj där hon får all uppmärksamhet, med kanske en kattkompis men inte flera fertila katter i hemmet. Uppfödaren vill dock ha fortsatt kontakt och är väldigt noga med vem som får köpa henne. Och de har inte bråttom. 😊

Katthemsmatten
9/15/16, 10:08 AM
#4

#3 Låter bra. Fast sedan tycker jag, personligen, rätt illa om att man omplacerar djur för att man inte har någon nytta av dem. Men det är en helt annan historia. Gillar att det inte är någon brådska utan man kommer se till att det blir ett bra hem för missen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

burmamys
9/15/16, 12:12 PM
#5

#4 Tack 😊 Detta är av omsorg för katten, de kommer att sakna henne och skulle inte sälja henne om det inte vore för hennes bästa. Hon har importerats från Thailand och har än så länge haft väldigt lätt för att anpassa sig till nya miljöer och människor. Men de märker att hon blir lite dominant och stressad med de fertila katterna i hemmet, samtidigt som hon är en väldigt aktiv och smart katt som vill ha massor med uppmärksamhet, aktivering och gos. Sindra och hennes syskon föddes för elva månader sedan men Tida är fortfarande inte helt nöjd. Sedan är det ju så att om man ska vara aktiv uppfödare som inte tar så många kullar på varje katt, då måste man ibland ta det smärtsamma beslutet att omplacera en katt för att inte få för många katter i hemmet. Trots att de gärna skulle behålla henne har de kommit fram till att det bästa för henne är att få en alldeles egen familj, där hon får all den uppmärksamhet hon vill ha, och gärna sällskap av en kattunge eller kastrerad kompis. Thailändska katter har samma sociala och aktiva temperament som siameser, orientaler, burmakatter, thai och korater, då alla dessa kattraser härstammar från thailändska/sydostasiatiska huskatter. De är slanka och viga men muskulösa katter utan underull som gillar värme och fäller väldigt lite. Och det är verkligen inte ofta en thailändsk katt är till salu! Nu hoppas jag att det finns någon omtänksam och kunnig kattvän därute som vill dela sitt liv med Tida och ge henne all uppmärksamhet och kärlek! ❤

Katthemsmatten
9/15/16, 12:16 PM
#6

Hoppas verkligen att det finns någon som vill ha henne för hennes egen skull och inte som något slags "trofé" för att det är en ovanlig kattras. Har man tagit sig besvär och kostnader för att importera en katt så är man säkert väldigt mån om att den ska hamna rätt.

Tack för all information om rasen, dessutom.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
burmamys
9/15/16, 1:11 PM
#7

Inte min mening att skapa association till "trofé", bara för att thailändska katter är ovanliga men jag kanske borde formulerat det annorlunda. Jag hoppas det ändå framgår att jag anser att varje katt är en individ med känslor som behöver omtanke och kärlek! Ja de är mycket måna om henne och kommer att hålla kontakten med det nya hemmet! 😊

grandma
9/15/16, 4:03 PM
#8

Vill man så kan man missförstå det mesta. 😉 Hoppas ni hittar något bra hem.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
9/15/16, 4:10 PM
#9

#8 Tack så mycket ❤

[helga21]
9/15/16, 9:21 PM
#10

Naturligtvis så måste man få omplacera katter oavsett orsak. I detta fallet då katten inte trivs oberoende om man föder upp katter eller inte. Som uppfödare hamnar man ofta i den situationen om man vill fortsätta att föda upp. Hoppas katten får ett bra hem som hon trivs i. 😃

burmamys
9/15/16, 9:51 PM
#11

#10 Tack snälla! ❤

alicia lind
9/16/16, 12:20 PM
#12

Fy stackars katt åka ända från Thailand få en kull sen flytta igen. Vilket ramaskri de skulle ha blivit om man gjort så med en huskatt.

grandma
9/16/16, 12:22 PM
#13

#12 Det är ju en huskatt och ramaskri verkar det ju bli från vissa.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
[helga21]
9/16/16, 12:24 PM
#14

# 12 Ja just det med all rätt då vi har ett överflöd av just huskatter här i Sverige så behöver vi knappast importera flera av dem och dessutom låta dem få en kull ungar 😡

burmamys
9/16/16, 12:34 PM
#15

Den här katten har ingått i ett väl planerat utparningsprogram i syfte att bredda den genetiska variationen hos burmakatter. Att man väljer just en thailändsk huskatt beror på att burmarasen härstammar från dessa katter, vilket gör skillnaden mellan dem och burmakatter relativt liten. Alla tillstånd är givna enligt konstens alla regler och hon är ordentligt hälsotestad och genetiskt testad. Det handlar verkligen inte om att föra in fler huskatter! Dessutom säljs hon som sagt kastrerad. Om ni undrar mer, läs gärna min tråd "En insats för burmarasen" från i våras (Googla så hittar ni).

[helga21]
9/16/16, 12:37 PM
#16

#15 Naturligtvis så är hon det. Det vet alla som kan något om kattavel 😃Till skillnad mot BYB 😡

[[pimey]]
9/16/16, 1:41 PM
#17

Nu är det ju så att man som uppfödare inte kan spara alla katter för då kan man inte komma vidare i sin avel. Jag har själv importerat och sålt katt efter 2-3 år och visst det har varit jobbigt men nödvändigt för min avel och rasen. Sedan vissa raser behöver bredda sina linjer annars blir det för hög inavelsgrad och detta görs under strikta och kontrollerade former. Alltså ingen jäkla byb

alicia lind
9/18/16, 5:41 PM
#18

Ok jag läste slarvigt. Men att importera en katt för att få en kull ungar. Sen får inte katten plats så får den flytta igen. "För den inte trivs i flocken" Detta är höjden av att utnyttja en katt, Jag menar att som när någon har köpt en huskatt sen vill"bli av" med den så blir de ramaskri.För katter är inte slit o släng oavsett vad de är för katt.  Varför avla en massa katter när de finns en massa  hemlösa i Sverige. Vidrigt att raskatter utnyttjas så,

alicia lind
9/18/16, 5:44 PM
#19

#17 "Spara katter" Hör du hur de låter?

[helga21]
9/18/16, 5:59 PM
#20

# 18 Hur mycket kan du om kattavel? Vet du att endast 15 % av Sverige katter är raskatter? Vet du att ingen av dem är hemlösa? Finns det ingen efterfrågan så slutar en uppfödare att föda upp en ras. Men BYB och vanliga huskattsuppfödare de fortsätter att föda upp pga att de tjänar pengar eller för att deras lilla huskatt är så söt och det är så gulligt med kattungar.

Annons:
[[pimey]]
9/18/16, 10:00 PM
#21

19# du kan verkligen ingenting om seriös uppfödning så jag tycker att du kan vara tyst. Läs på innan du slänger ur dig sån skit! För att få in nya friska linjer MÅSTE uppfödare importera katter annars målar man in sig i ett hörn. Man kan inte heller spara alla katter man avlar på då kommer man inte vidare i sitt avelsarbete och kunna föra sin ras framåt. För det är just det vi gör vi bevarar och för raserna framåt, alla djuren får kärlek, god omvårdnad och vi har strikta regler att följa dessutom. Ingen omplaceras till vem som helst utan hem väljs med omsorg

Honestyisdead
9/18/16, 10:28 PM
#22

#18 Visa gärna en tråd som det är ramaskri i för att någon vill omplacera en huskatt.

mjlee
9/19/16, 2:14 PM
#23

Ett påpekande, en avelskatt som har fått de kullar hon ska ha måste kastreras. Både tomma löp alt p-piller är en fruktansvärd påfrestning och kan (p-piller) leda till tumörer i juvret.  Honorna får oftast sina kullar i en ung ålder just för att undvika tomma löp/p-piller och sedan kastreras de direkt. 

Vid kastrering ändras rangordningen för katthonan, dvs hon rasar ner rangskalan till lägre än alla fertila katter. Det kan leda till en otrolig stress och dåligt mående för katten och oreda i flocken.  En uppfödare måste sälja kattungar och omplacera vuxna katter för att kunna fortsätta verka. Man omplacerar av omtanke för katten, inte för att man plötsligt blivit allergisk, katten kissar utanför lådan, man får barn osv. Dessutom finns det en bra marknad för vuxna raskatts omplaceringar. De blir ingen slit och släng vara utan kommer till ägare som  verkligen vill ha dem och ofta har fortsatt kontakt med uppfödaren.  Om man ser till den aktuella annonsen så ser man att katten kostar nästan 3,000 kr och att det understryks att den måste komma till rätt hem med fortsatt kontakt från uppfödaren. Jmf många huskattsomplaceringar där den säljs för i princip ingenting, och lätt genomskinliga skäl att man tröttnat på katten pga beteendeproblem eller liknande. 

Min egen katt är en vuxen omplacering som mådde skit hos sin uppfödare.  Att omplacera var det bästa hen kunde göra för att se till att katten fick ett hem där hon trivs utan andra katter och barn! Det enda Nikita klagar bittert över är avsaknaden av torrisar, att matte försöker ge otjänlig föda (rå! 😡) och är på tok för snål med Dreamies.

burmamys
9/19/16, 4:13 PM
#24

#21 Tack så mycket för att du förklarar hur det är att vara aktiv uppfödare! 😊 #23 Tack så mycket! ❤ Förhoppningsvis är din förklaring om värdet i omplacering lättare att ta till sig eftersom du själv tagit emot en omplacerad f d avelskatt.

Lubsan
9/19/16, 4:42 PM
#25

Tycker att många på detta forum väljer att nästan attackera istället för att ställa frågor. Om det inte är någonting man inte förstår eller man undrar över så kan man börja med att ställa en trevlig fråga, om man blir upprörd eller tycker annorlunda mot vad personen svarar så kan man fortsätta med att sakligt argumentera för sin sak och presentera sina tankar, såklart kan man uttrycka personliga åsikter men att svära och nästan trycka ner andra människor tycker jag känns jätte konstigt.  I detta fall syftar jag på "Alicia lind" men har sett det flertal gånger från många andra också.

Det är nog lättare att få folk att lyssna och skapa en rolig och givande diskussion om man lugnt och sansat beskriver vad man tycker och tänker. Många är väldigt duktiga på detta också :) Hoppas fler tar vid.

Och hoppas och tror att Sindras mamma kommer till en toppenbra hem snart :)

burmamys
9/19/16, 9:41 PM
#26

#25 Instämmer, det förekommer tyvärr i flera trådar att någon eller några kritiserar och ifrågasätter, till synes utan att ens ha läst alla inlägg ordentligt. Tack så mycket för ditt inlägg och för lyckönskningen! ❤

Hime
9/19/16, 9:54 PM
#27

Finner det också tråkigt med alla trista och dömande kommentarer. Anser faktiskt att man får sätta sig in lite i ämnet innan man börjar kommentera.  Har läst ditt inlägg en insats för burmarasen tidigare & följt dina trådar i burma iFokus och tycker det är otroligt intressant och roligt. Glädjer mig att det finns uppfödare som satsar så ordentligt för sin ras. 🙂

Annons:
burmamys
9/19/16, 10:06 PM
#28

#27 Åh tack så jättemycket! ❤

Upp till toppen
Annons: