Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1043 ggr
NeverToLate
2016-09-14 13:18

Attackerar min hund (Hjälp?!)

(Visste inte riktigt vart jag skulle placera detta inlägg, så jag hoppas det är okej i gruppen Allmänt kattprat.)

Hej!
Jag har en Maine Coon tjej som heter Nikki, fertil och 7år gammal om det kan spela in på något vis. I förrgår hände något som aldrig hänt innan, hon attackerade min hund, en borzoi kille som snart är 2 år gammal, Aristo heter han.
De har alltid gått bra ihop. Brukar sova tillsammans och allting. De har aldrig riktigt bråkat förut. Visst har Nikki slagit efter honom med tassen eller så någon gång om han velat leka med henne och hon inte är sugen, eller bara om han passerat henne när hon varit på dåligt humör eller så, men jag säger såklart till dem båda de gånger de gör något som inte är okej.
I förrgår kväll så lekte Aristo och min andra katt Nanaly, precis så som de brukar göra. Nanaly bjuder upp till lek, Aristo går efter henne och sen lägger han sig ner och "små tuggar" lite på henne medans hon puttar lite på hans nos och tuggar i hans päls. De brukar leka på så vis, och Nikki har aldrig visat sig ha några problem med detta innan, men igår när Nanaly bjöd upp till lek  och Aristo gick efter henne så flög Nikki på Aristo. Hon jagade in honom i hörnet vid min balkongdörr, fräste och slog vilt på honom trots att Aristo skrek av rädsla och försökte lägga sig ner för att visa sig undergiven.  Jag gick självklart emellan då jag tyckte att Nikki hade attackerat utan någon större anledning men jag tänkte att hon kanske ville beskydda Nanaly eller så om hon fick för sig att Aristo jagade henne. Saker lugnade sig efter jag gått mellan och efter litet tag slappnade de båda av.
Jag trodde det hela var över. Att det varit ett missförstånd och att det skulle vara ur världen, men igår kväll hände det igen.
De hade kommit bra överens hela dagen, och jag satt vid min dator och skrev lite med en kompis på skype. Katterna var i köket och Aristo puttade lite på mig för att visa att han ville leka, så jag tog en av hans leksaker och kastade upp den i  min säng så att Aristo skulle kunna gå och hämta den eller lägga sig och tugga på den, men när Aristo skulle gå och hämta sin leksak så flög Nikki på honom igen, trots att Nanaly inte var i närheten. Aristo blev såklart lika rädd denna gången som den första, och jag gick emellan denna gången med så att Nikki skulle sluta.
Jag plockade upp henne, sa ifrån och tog sen ut henne i köket så jag skulle lyckas få Aristo ur hörnet. Fick muta honom med hundgodis för att  få honom med mig till soffan. Han blev riktigt rädd.. Han låg kloss på mig en stund men slappnade sen sakta av igen, men Nikki gick och "patrullerade" några gånger, trots att jag sa ifrån.
Efter en stund verkade det dock lugna sig, så Aristo vågade sig ner från soffan till slut, men så fort Nikki hörde honom lämna soffan kom hon farandes igen och flög på honom ytterligare en gång. Denna gången blev jag arg, för i mina ögon har hon ingen som helst ursäkt att flyga på honom bara för att han rör på sig.
Han jagade inte henne, inte Nanaly och ingen leksak. Dessutom var det sent, närmare 23.30 så ville inte störa mina grannar med ytterligare ett bråk då jag bor i lägenhet. Låter ju en del när de ryker ihop sådär då båda springer, han skriker av rädsla och stöter in i möbler när han försöker komma undan henne, och hon fräser och "pratar" så som de flesta katter gör när de är arga.
Han ville ju bara gå ner från soffan och röra på sig, kanske gå och dricka lite vatten eller något, så jag förstår inte riktigt vad som triggar igång henne. Hon har ju aldrig varit så mot honom förut..
Jag fick gå imellan denna gången med, tog upp Nikki, sa ifrån ordentligt och satte henne sen en liten stund i sin transportbur. Hon verkade inte lyssna mycket när jag sa ifrån, så jag ville att hon skulle få en liten stund på sig att lugna ner sig i avskildhet, och att Aristo skulle kunna slappna av lite. Våga röra på sig utan att vara rädd att Nikki skulle komma flygande vid minsta rörelse.
Efter en liten stund i transportburen släppte jag ut henne igen i hopp om att hon skulle ha lugnat ner sig, men hon fortsatte att patrullera runt honom trots att jag sa ifrån, hon gjorde till och med utfall mot honom 2 gånger till, men  jag lyckades avvärja båda försöken då han låg bredvid mig i soffan, men Aristo blev ju rädd för att röra sig, så efter rådfrågan med min vän som har 2 katter tog jag beslutet att dela på dem för natten.
Jag ville ge dem båda en chans att få lugna ner sig ordentligt, jag ville inte att de skulle bråka mer för kvällen eller ryka ihop  efter jag somnat. För deras, min skull och mina grannars, så jag flyttade in en av mina kattlådor i köket och såg till att fixa så alla djuren hade mat och vatten på respektive platser, jag tog sen ut Nikki i köket och lät henne vara där över natten.
Jag håller mig lugn och samlad men är såklart lite orolig för mina älsklingar.
Nikki kunde ha skadat Aristo, eller han henne. Hon är en stor katt, men han är en stor hund. Skulle han blir riktigt rädd så finns ju risken att han skulle kunna bita henne illa i självförsvar. Hennes klor är klippta men skulle ändå kunna göra skada.
Jag har självklart släppt ut henne ur köket. Gjorde det så fort jag vaknade imorse, men jag litar inte mycket på henne just nu, för hon patrullerar fortfarande och har gjort 2 utfall till under dagen, men jag har lyckats avvärja båda, och såklart visat henne att hennes beteende inte är okej, men detta verkar ju tyvärr inte hjälpa så mycket. Så min fråga är nu.. Vad gör jag? 
Förstår någon annan vad som triggar igång hennes attacker mot honom?
Gör jag något fel? Ska jag tvinga henne vara nära honom istället i mitt knä så jag kan kontrollera det istället för att dela på dem?
Tacksam för alla goda tankar och tips.

Annons:
[[pimey]]
2016-09-14 17:46
#1

Alltså varför har du inte kastrerat henne? Gör det genast det spelar STOR roll! En fertil katt är mer dominant och hävdar sitt revir

burmamys
2016-09-14 19:40
#2

Instämmer med #1. Att hon börjat bli mer aggressiv nu när din hund precis blivit vuxen tyder på att det är det som är grejen. Hon accepterar inte en vuxen hane i sitt revir och talar om för din hund att det är dags för honom att flytta, som en honkatt gör med sina vuxna hankattungar.

Upp till toppen
Annons: