Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2489 ggr
IaMiaMaria
2016-09-14 11:30

Långt sternum(bröstben) hos katt

Min ena katt har ett ganska långt sternum, jag känner det tydligt då jag lyfter upp henne att det sticker ut utanför revbenen, så har inte min andra katt.

Hon haft så sen födseln och hon mår jätte bra, super pigg och busig katt på nu 2,5 år.

Jag bara funderar om det är någon annan som känner till detta om ni haft eller hört talats om nåt katt som har för långt sternum.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
annzoo
2016-09-14 13:08
#1

menar du att hon har en sternumskrok?

IaMiaMaria
2016-09-14 14:10
#2

Nä benet är rakt som det ska vara men det sticker ut ca 3 cm ifrån där revbenen går ihop. På den andra katten så kan jag inte känna att det sticker ut alls.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

annzoo
2016-09-14 22:15
#3

#2 har du bild så man ser vad du menar?

IaMiaMaria
2016-09-15 11:21
#4

Det är ju inget som syns utanpå katten, utan jag känner det då jag lyfter upp henne ifrån golvet eller då jag kelar med henne och kliar hon på magen, att benet är lite längre än vad som verkar normalt. När man tittar på skelettbilder så har ju alla ett litet utskott, men det här känns inte litet.

Jag bara undrade om det var nån som hade nåt liknande.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

IaMiaMaria
2016-09-15 19:22
#5

Efter att ha undersökt bägge katternas bröstben så kanske det handlar om sternumkrok iaf. På den ena katten där jag inte känt sternum tidigare så upptäckte jag att hon också har ett utskott som är kanske ungefär lika långt men det är som inbäddat i magmusklerna så det känns inte så tydligt. Den andra katten som jag trodde att det var för långt på så om jag känner efter hela sternum så böjer sig tippen liten utåt och känns därför mycket tydligare.

Så det är nog ingen fara för vad jag läst om sternumkrok som böjer sig utåt så är det helt ofarligt för katten och det känns ju bra iaf.

Har inte hört talats om det tidigare bara.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Upp till toppen
Annons: