Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1124 ggr
frasseskrållankajsa
9/13/16, 10:12 PM

aggressiv katt

Hej jag är ny här! Hur som helst jag skulle vilja ha råd å hjälp med HUR jag gör för att få mina 2 nya katter trygga och kelsjuk. .dom är 9 månader ( hon är aggressivast) och den andra är 2 år har fått ta hand om dessa 2 damer som kommer från ett jour hem.. ( om ni har läst om dom där 75-80 katterna dom hittade för kanske 3 veckor sen i Malmö tror ja de va ) i alla fall de e 2 av dom har jag tänkte ge ett värdigt liv. Men dom e så skräckslagna rädda arga..dom fräser hugger klöser ..vet inte hur ja skall vinna deras förtroende å få dom å må bra 😟😔 min katt som ja har sen 13 år tillbaka är nyfiken å lite glad när han såg dom i burarna när vi kom hem. ☺ men han får inte hälsa ännu,utan ja har dom inne i ett av rummen så dom får landa lite! Snälla..någon som kan ge mej tips och råd på hur jag skall gå till väga ,göra och bete mej för att de skall bli bra med dessa stackars missar och att dom skall kunna va hos mej resten av deras liv tacksam för all hjälp å alla råd

Annons:
burmamys
9/13/16, 11:16 PM
#1

Jättefint gjort att vara jourhem för ett par skygga katter! ❤ Ställ frågan även på Hittekatter iFokus, där finns många som har mycket erfarenhet av skygga katter! 😊 Och var beredd på att de behöver mycket tid med lugn och ro och förutsägbara rutiner för att kunna bygga upp förtroende för människor. Försök minska deras stress och undvik att vara för nära och undvik ögonkontakt nu i början. De som har erfarenhet kan ge mer råd och vägledning! Läs också någon av de trådar som finns, t ex den om Lillens äventyr här på Katter iFokus, så du får en uppfattning om hur andra har gjort. Lycka till! 😊

annzoo
9/14/16, 9:00 AM
#2

Det är bra att ha dem i eget rum den första tiden. Är det ett rum som ni sover i eller ett rum där de får vara i fred så mycket som möjligt?

Sätt dig bara i rummet på golvet och låt dem ta första steget. Försök inte att klappa dem eller lyft dem. Ge dem möjlighet att kunna gömma sig högt och lågt. Sitt och läs en bok eller så och bara vara där till en början. Ge mat en bra bit ifrån där du sitter, i början kommer de nog inte att våga äta eller dricka då du är där.
använd tex feliway i uttagen.
hon är mest troligt aggressiv då hon livrädd. Är de kastrerade?

frasseskrållankajsa
9/14/16, 3:05 PM
#3

Tack för svaren nä skulle kastreras eller steriliseras på tisdag men de går inte å stressa ihjäl dom igen för å göra det så vi sköt upp de en månad.de e 2 katter en på 9 månader å en på 2 år uppskattningsvis. .dom fräser så fort du är 1 m ifrån.den ena bet mejl i fingret den andra rev mej som f.. dom togs omhand för nån vecka sen så va de en med 3 små barn som hade dom först men tröttnade efter 1 vecka å så fick ja ta över dom från jourkatt hem.dom som hade dom 1 vecka innan ja fick dom hade haft dom i badrummet å där sprang ju deras barn å dom.sen hade dom åkt iväg 3 dagar å lämnat katterna ensamma i lägenheten sen när dom kom hem hade deras barn jagat dom å sprungit.igår jagade dom katterna i en timme för å få in dom i burarna.dom va så jävla dumma i huvudet så den minsta katten hade skadat sin tass.de va en del blod i hennes bur när jag fick ta över den igår plus att den lilla stackarn hade varit så rädd då hon hade bajsat i sin bur .ni kan tänka den skräcken dom känner..jag har gjort iordning i min tvättstuga till dom.tvättar inte jätte ofta så dom får lugn å ro.de är innan för ytterdörren så dom sitter inte i någon källare å trycker .de finns ett stort fönster.dom får mat vatten.gjort 2 bäddar toll dom som e lite " gömda " sen har dom ren kattlåda helatiden.gett dom godis å mjölk dom har även fått leksaker..men ICKE..dom e så skygga …dom sitter nästan som klistermärke på väggarna..å fräser å morrar. Ja har en katt som e en riktigt charm Pelle 😙 ville bara ha en kamrat till han..men de blev inte som ja trodde.men ja har inte hjärta å inte försöka för annars avlivas dom…därför ja vände mej hit för å se om ni kunde ge mej råd.

burmamys
9/14/16, 4:17 PM
#4

Låter som att du ordnat ett bra rum åt dem!😊 Räkna med att det tar väldigt lång tid, kanske flera månader eller ett år, innan de vågar gå fram till dig. Har du hittat tråden om Lillen? Han var förvildad och fångades in utan några trauman i höstas och vill fortfarande inte att hans människa kommer för nära. Hon har lyckats röra vid honom "av misstag" utan fräs, och klappat lite med en pinne eller om det var en pensel. Så rusta dig med mycket tålamod! ❤ Jag tycker absolut du ska fråga på Hittekatter iFokus!

Uppkatten
9/14/16, 4:17 PM
#5

Stackarna, vad de har råkat illa ut… Räkna med att det tar minst två veckor för katter att landa i ett nytt hem. Många katter behöver längre tid på sig än så. Låt katterna få vara ifred så mycket som möjligt nu i början. Ge dem mat och vatten och byt i lådan. Se till att de har bra gömställen, och att de kommer igång att äta, dricka, kissa och bajsa, och att de verkar må "fysiskt OK". Just nu ska du bara tänka "stressreduktion". Försök göra likadant varje dag i dina möten med katterna så att tillvaron blir förutsebar för dem. D v s ha rutiner. "Varje dag får vi blötmat först, sedan städar matte kattlådan och sedan får vi torrfoder". Rör dig gärna lågt i rummet om katterna är rädda, d v s sitt på golvet i rummet eller stå på knä när du ordnar med mat och kattlåda. Möts era blickar så blinkar du långsamt mot dem, vänder bort ansiktet och blinkar. Det signalerar att du är ofarlig. Försök inte klappa eller fånga/hålla/lyfta/bära just nu. Just nu behöver de bara få det lugnt o tryggt runtomkring sig. Uppdatera gärna här om hur det går så kan vi försöka ge dig råd undan för undan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
9/14/16, 4:23 PM
#6

Och nej, de är inte aggressiva. De är livrädda. Det är därför de reagerar så här. Och det kommer att bli bättre, om de får ro och utrymme och inte blir alltför trängda. En katt som fräser och morrar gör det för att tala om för dig att den är väldigt, väldigt rädd.

Undvik gärna att ge dem mjölk, eftersom många katter är laktoskänsliga. Skygga katter med diarré är ofta onödigt jobbigt att hantera… ❤️(jag har själv två fd skyggisar).

I de här försiktiga katterna hittar man ofta vänner för livet om man bara går lite varligt fram och ger dem tid och kärlek.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
annzoo
9/14/16, 9:15 PM
#7

#3 är kattens skada uppkollad, om det var blodigt i buren kan den ha ont och uppvisa mer beteende pga smärta. Om inte skadan är kollad hade jag bokat en koll + kastrerat samtidigt då katten mest troligt ändå måste sövas.

Låt transportburarna vara i tvättstugan då de kan kännas som ett tryggt ställe, det underlättar om ni ska transportera dem nånstans.

frasseskrållankajsa
9/14/16, 10:25 PM
#8

Nej de va klon som den lilla parvlen skada trodde veterinären när ja sa va jag fått berättat för mej om händelsen av dom s haft katterna innan..men de va ingen fara sa dom.däremot tyckte dom att ja hade rätt angående att ta dom till veterinären som de va bokat nu på tisdag.för sterilisering cippas å vaccineras.dom tyckte de va onödigt att dom skall bli jagade å få gå i genom samma procedur igen som dom fått göra några gånger dom senaste veckorna sen dom blev omhändertagna därifrån dom e från.dom har ju vart på en del ställen sen dom fångades in.tönka er när man är uppväxt i ett hus där man e instängd utan mat knappt å rent vatten trampar i son egen avföring… så jäklar sorligt…de jobbigaste e att den stora katten henne fastna ja för direkt .Jag vill bara krama henne å hålla om henne.lilla missen.dom förtjänar någon som älskar dom å bryr sej om dom.någon som inte e elak

frasseskrållankajsa
9/14/16, 10:42 PM
#9

Föresten…torr foder har ja i en skål till dom hela tiden så dom kan äta när dom vill..även vatten.å godis och faktiskt..köpte leksaker till dom oxå..fast de va överkurs. lådan har ja rensat som min andra katts,morgon å kväll…faktiskt så e dessa 2 rackare duktiga med å gå på låda…sen vatten har ja bytt ut 3 gånger idag..kanske lite över kurs de med.gör de bara morgon å kväll till min andra misse. . Hur skall man göra med min andra katt..när å hur skall dom få lukta på varandra? Ja läste fär länge sen nån stans att mam skall blinka sakta 3 gånger åt en katt fär de betydde att ja älskar dej.ja har blinkat åt min favvo ,den stora katten så mina ögonfransar snart ramlat av..hon måste tänka att ja e helt galen sitta där å blinka på henne i slow motion HahAaa Utav alla gånger så blinkade hon tillbaka 1 enda gång ..å hon blinkar INTE alls annars.fast de klart hon kan ha fått nått i ögat kanske.ja fick klappa henne på huvudet några gånger men sen bet hon tag i mitt finger..men vill inte påstå hon ger allt hon har.hon e rätt snäll ändå..de va ju trotts allt ja som stack fram fingret för å peta henne i pannan..hon måste tycka att ja e så jäkla dum i huvud så hon inte har hjärta å bita hårdare. .men hon fräser å morrar..den lilla däremot..de en liten Rambo hon han å klösa mej ett antal gånger å bita på en bråkdels sekund… den damen visar NO MERCY ha haaa de e en liten krigare den

annzoo
9/15/16, 8:25 AM
#10

#9 du har haft katterna i 2 dar?
Sluta försöka klappa dem, ska du vara i rummet sitt bara på golvet och bara vara där, försök inte klappa dem. Låt dem få chans att varva ner.

En kloskada kan vara allvarlig, blöder de fortfarande?

Bästakompis
9/15/16, 9:38 AM
#11

Låt dem vara, gå inte ens närmare fram emot dem så länge de visar att de inte vill. Låt dem bli trygga med dig på avstånd till att börja med. Inte konstigt att de inte litar på dig, så som de blivit misshandlade av människor tidigare. Det kan ta några veckor innan de gör något märkbart framsteg alls men det måste få ta tid. Ett enda litet fräs betyder att du har gått för fort fram. Vad gäller din tama katt så KAN det vara så att de skygga inte alls är rädda för andra katter, det beror på deras tidigare erfarenheter. Det kan till och med hjälpa en skygg katt att bli tam när den ser en tam katt umgås med människor. Men avvakta ändå ett bra tag med att låta dem mötas. Nu räcker det med tvättstugan och lukten från dig, det är alldeles tillräckligt.

Katthemsmatten
9/15/16, 12:32 PM
#12

Kan bara hålla med #11. Din trygga katt kommer visa de skygga att du inte är så farlig som de tror. Katter som levt i kolonier är kattsociala även om de inte förstår vad vi på två ben är bra för. Låt katterna få en chans att träffa varandra. Eftersom jag gissar att din ursprungliga katt kanske inte är fullt så kattsocial kan det vara bra att du är i närheten och kan hålla ett öga på din katt så inte den gör ett utfall i ren rädsla. Vanligtvis är det litet spott och fräs när man introducerar nya katter, men det brukar gå över snabbt när de väl har fått fördela reviret mellan sig. Ju mindre vi lägger oss i den här processen desto fortare går det. Uppkatten har givit bra råd. Hon är erfaren, både med egna katter och har dessutom erfarenhet från katthem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

frasseskrållankajsa
9/16/16, 10:20 PM
#13

Nä de blöder inte. .hon kan gå på tassen utan problem.hin visar inga tendenser till att hon har ont! Ja låter dom vara …går in flera gånger om dagen väldigt korta stunder.den ena lligger under disk bänken i tvättstugan,den andra har lyckats ta sej in bakvägen i ett skåp ..den under disk bänken ser ja knappt ..å den i skåpet fräser så fort ja öppnar skåpet. .känner gärna att ja vill ge upp. .de typ 100 steg tillbaka. Hon som ligger i skåpet bara stirrar på mej utan att ens blinka!ja vet faktiskt inte..känns lite sådär! Dom e mer eller mindre vilda ..ingen som direkt klappat dom eller gjort dom sociala.å inte blev de bättre hos familjen som hade dom 2 veckor innan ja tog över..eller ja fick/får bet 400 kr st för katten i adoption avgift De känns gärna som de inte kommer få ordning på dom.

Annons:
Bästakompis
9/16/16, 10:33 PM
#14

Som sagt kan det ta flera veckor innan du ser något framsteg. Är du osäker på om du vill ta hand om dem?

Uppkatten
9/17/16, 10:16 AM
#15

De här kattstackarna är livrädda just nu, låt dem få landa i några veckor på det sättet som jag beskrev tidigare. Mina katter är också utefödda och hade aldrig blivit hanterade eller klappade som små. I dag är de sex år och båda sover i min säng om nätterna. Den ena är mattes mesta kelgris. Den andra är glad och social men låter sig bara klappas när hon själv vill det (men då kan hon gosa ordentligt).

Jag har sett många katter som gått från att vara mycket rädda och försiktiga till att bli katter som trivs med att vara bland människor. Men det tar tid och det måste få ta tid.

Känner du att du har svårt att hantera situationen så ta kontakt med ett SVEKATT-anslutet katthem och be att få ställa katterna på kö dit (SVEKATT har en no-kill policy vilket inte alla katthem har). Observera att det sannolikt är kö till katthemmen så här års, eftersom det är många hemlösa katthonor med ungar, högdräktiga hemlösa katthonor samt katter i mycket dåligt skick som måste tas in i första hand.

Men A och O är alltså att ge katterna lugn och ro och tid att landa nu i början. Så småningom kommer de att börja utforska rummet, men det kommer till att börja med ske nattetid. Om några veckor kan du börja tillbringa mer tid med dem, t ex genom att sitta på golvet och läsa, så att de vänjer sig vid din närvaro.

Men just nu är din uppgift att se till att de har det så bra som möjligt (mat, vatten, rent i kattlådan, mysiga sovplatser, möjlighet att spana ut genom ett fönster t ex), och att de slipper onödig stress. Tids nog kommer de att lära känna dig och sin nya omgivning och våga komma fram, upptäcka och utforska.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Choklad
9/17/16, 1:30 PM
#16

Har du testat att sitta hos dem i 1 timme ca? Läs en bok eller pyssla med något under tiden, bry dig inte om dem, utan bara gör ditt. Truga på en katt är ganska hopplöst om den inte känner för att vara sällskaplig i vanliga fall, och nu är ju dessa rädda och osäkra på vem och hurdan du är. 

Ät lite gott, kyckling t ex, som doftar gott för dem, låt dem studera dig från deras egna "säkerhetszoner".  Kanske du kan lägga lite godbitar en bit ifrån dig på golvet, och sedan då du går därifrån så vågar de säkert sig fram och ta en smakbit. 

Gör så varje dag, så tror jag att det blir bra så småningom , och fortsätt med dina blinkningar, det förmedlar att du säger att du är lugn och trygg och att du inte är hotfull.

U R us

Uppkatten
9/17/16, 2:27 PM
#17

#16 Jättebra tips, men jag tror det är lite för tidigt ännu. Just nu ska katterna utsättas för minimalt med stress. Vänta kanske ett par veckor till med detta är mitt råd…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Choklad
9/18/16, 10:14 AM
#18

# 17

Jo men de utsätts ju inte för någon direkt utmaning/, fast det kan behövas om man vill att de ska slippa rädslan, de kan sitta i en egen självvald säkerhets-zon och bara studera sin ägare, och då hon har gått kan de smyga sig fram och lukta eller t om äta upp det erbjudna, då förknippar de henne med mat = trygghet = förtroende. + nyfikenhet

U R us

Uppkatten
9/18/16, 10:47 AM
#19

Jag håller med dig, men inte ännu. Ge katterna lite mer tid att landa först, de har varit mycket stressade av vad vi kan utläsa.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
9/19/16, 10:29 AM
#20

Ett par veckor är kort tid för en katt att öht landa i en ny miljö och därmed ha en chans att börja arbeta på känslan för trygghet och förtroende. Så tidigt är katten fortfarande i ett tillstånd där den helst vill fly och kommer inte att avvakta den stund som krävs för att göra en bedömning om flykten är av nöden. Tålamod är A och O när det handlar om habituering av skyggisar. Startar man den processen för tidigt är risken stor att det tar längre tid.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
frasseskrållankajsa
9/20/16, 3:08 PM
#21

15- japp jag har "klappat "dom med en liten pinne..den lilla ligger under diskbänken i tvätteriet svårt å se..men ja får ligga med huvudet mot golvet å klappa..hon lägger då ner sitt huvud å blundar.lägger sej till rätta.första gången hon inte stirrar på mej.sen ibland fräser hon till men finner sej i det snabbt.kan dock inte komma närmare än 40 cm då ja låter dom vara.den stora har haft svårare med beröring men nu går de ok.hon acepterar pinnen så ja kan stryka lite lätt på henne.hon stirrar Heller inte på mej längre..hon tittar åt sidan mycket nu eller förbi mej.mene super rädd å skygg hon oxå ännu. i går på dagen va den lilla aktiv men sprang så fort ja visa mej. eller ja gick ut igen när hon blev rädd å blev stående mitt på golvet.så gick ja in när hon gömt sej igen.hon fräser lite ibland. inatt jamade dom för första gången.ja vakna 2 gånger och va rätt aktiva där inne tror jag. Jag tömmer kattlådan ger dom mat vatten å lite godis å mjölk.dom sköter lådan exemplariskt..ja e osäker på om ja vill ha kvar dom. Kan hunnit ha dom inlåsta där för alltid ..men ja vill så gärna ge dom en chans

Herveaux
9/20/16, 5:42 PM
#22

TS visste du vad du gav dig in på när du tog hem dessa katter?

Jag vill absolut inte låta otrevlig och jag kan förstå din otålighet och frustration men jag tycker man ska ha tänkt igenom det hela väl innan man tar såna här katter.
Vad jag kan läsa mig till så låter det som att du börjat tveka över att ha kvar dom efter bara någon vecka eller så tillsammans?
Du verkar heller inte ta till dig råden du fått i tråden.
Känns inge vidare att katterna kanske snart måste byta hem igen…

Om jag har tolkat det du skriver helt galet får du rätta mig! 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: