Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3234 ggr
Oliviaaaaa
9/12/16, 4:28 PM

Torr/fnasig och smutsig nos?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har ringt till två olika djurkliniker och frågat om råd, de vet inte vad det beror på, så jag tänkte ta mig hjälp av er! Det är så att min lilla älsklig har alltid, sen vi köpte honom när han var 14 veckor gammal fått mycket svart/ brunt smuts i nosen. Har provat att ta bort det ibland och då känns det som att det sitter fast som en sårskorpa. Han är ofta torr mitt på nosen och snorar/dreglar när han myser/ blir klappad. För övrigt så är han pigg, social, innekatt, leker och äter bra. Har aldrig varit ute samt är vaccinerad och kastrerad. Han är snart ett år. Någon som känner igen detta, och tror sig veta vad det kan vara, eller bero på? Tack på förhand! ❤️

Annons:
Honestyisdead
9/12/16, 4:29 PM
#1

Har han inte blivit undersökt och utredd?

annzoo
9/12/16, 5:19 PM
Lubsan
9/12/16, 6:35 PM
#3

Det fastnar ludd i vår ena katts nos lite då och då, dock är inte nosen torr på något vis. Men när jag tar bort det så är det, precis som du beskriver, som en lite hårdare skorpa av typ ludd. Frågade veterinären om detta men dom sa att det inte var något att oroa sig för. Dock är ju inte vår katts nos torr så kanske är nått annat?

crins
9/12/16, 6:59 PM
#4

På min katt fastnar det Kattsand, som man får skrapa bort, för katten tar inte bort det själv! Ser lite likadant ut, fast hon snorar ej! Det finns ju kronisk snuva hos katt! Är inte katten sjuk på annat sätt så tror jag inte det är någon fara! Kolla annars tempen som är normalt 38-39 grader!

Kajsas matte
9/14/16, 4:03 PM
#5

Min ena katt hade samma problem när han var ung. Jag köpte sterilt vaselin på Apoteket och smorde på ett par gånger om dagen. Efter ett par månader var det borta och har aldrig kommit igen, och nu är han över fem år gammal. Min veterinär sa att det här var vanligast på vita katter, och Putte är vit, men det förekommer även på andra katter. Vaselinet var på rekommendation av veterinären, och är helt ofarligt! Lycka till!

[Tibonnanj]
9/14/16, 7:37 PM
#6

Du skriver att han dreglar. Kommer det från munnen så kan det va tecken på inflammerat tandkött.

Annons:
Upp till toppen
Annons: