Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 477 ggr
burmamys
8/31/16, 12:47 PM

Funderingar om löp

Hej, nu har min fodervärdskatt Sindra haft sitt första riktiga löp och jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av att ha en hona som löper tillsammans med kastrerade katter (en hane och en hona). Jag har ställt frågan sist i tråden men ställer frågan direkt här också, eftersom det är fler som läser här.

Jag skulle vilja veta om jag hanterat hennes löp på bästa sätt och är tacksam om ni kan ta er tid att läsa min "dagbok" och skriva om det är något jag bör tänka på eller göra annorlunda nästa gång? 

Här är länken:

http://burma.ifokus.se/discussions/57c180cbce12c405d5000d53-sindra-loper-igen

Tacksam för input!🙂

Annons:
annzoo
8/31/16, 9:05 PM
#1

läste i tråden, Hur länge har hanen varit kastrerad? En sak att tänka på om de var länge sedan han kastrerades att det finns risk att hanen orsakar livmoderinflammation om man har otur. Vissa kastrater bryr sig inte om renligheten därnere. Jag hade separerat dem då hon löper då man inte har uppsikt.
håll koll på såret i nacken och håll de rent.

Om löpen blir för jobbiga för dig eller henne och du funderar på p-piller kom ihåg att fråga uppfödaren först då uppfödaren äger katten. Ges p-piller kan de ta ett bra tag innan hon kommer igång igen.

burmamys
8/31/16, 9:55 PM
#2

Tack för att du tog dig tid att läsa, och tack för ditt svar! Simon kastrerades strax innan han kom till mig, då var han 10 månader, idag är han snart tre år. Jag ser honom tvätta sig flera gånger om dagen, så spontant tror jag att han håller god hygien som de flesta katter, men det du skriver om infektionsrisk är ändå en viktig anledning att hindra honom från att para sig med henne. Jag har kontakt med upofödaren ganska ofta, och vi har god kontakt och jag upplever dem som mycket seriösa och omtänksamma. P-piller är något vi diskuterat som ett alternativ vid jobbiga eller täta löp. Men eftersom jag inte har egen erfarenhet så ville jag gärna få input från fler folk med erfarenhet. Nu har jag fått en bra fråga att ta upp, så tack för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: