Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1879 ggr
[TheCapricorn]
2016-08-31 03:16

Hur länge kan man lämna katten ensam?

Hejsan!

Jag studerar i universitetet just nu och har en ca 6 månaders Maine Coon. När jag är i universitetet så är jag vanligtvis där mellan 9-16 och Bella, min katt, får då vara ensam. Dock leker jag med henne när jag kommer hem till min studentlägenhet. Min fråga är då om detta är ok, eller om det inte alls är bra för henne? Vad bör jag isåfall göra, inskaffa en till katt som kan hålla henne sällskap?  

Ska även nämna att jag varje kväll rengör hennes kattlåda och varje morgon innan jag lämnar henne så byter jag vatten, ger henne Royal Canin Maine Coon torrfoder och Sheba eller Gormet blötmat.

Annons:
Urhasten
2016-08-31 07:04
#1

Jag röstar ALLTID för minst två katter, eftersom dem har så otroligt mycket glädje av varandra. Både att busa, vila, äta, tjafsa, tvätta, etc. Det är väldigt få individer som inte klarar av en till av sin sort hemma. 

Annars tycker jag att man märker om katten inte trivs att lämnas eller i hemmet. Den jamar mycket, tittar/rör sig längst väggarna, verkar stressad/understimulerad/orolig, uträttar behov utanför, söker inte kontakt - eller tvärt om söker extremt mycket närhet för att visa vad den vill ha. Det gäller att lära känna sin katt och gå på magkänslan 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Devya]
2016-08-31 07:17
#2

Jag håller med ovanstående. Oftast märker man nog på sin katt om den inte trivs med att vara ensam hemma.

Två katter är dock nog alltid det bästa valet, men sen måste du ställa dig frågan,har du råd att ta hand om två katter då du är studerande? Har du råd att ta dem till veterinären om de blir sjuka?

Kutterkatt
2016-08-31 07:18
#3