Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1879 ggr
[TheCapricorn]
2016-08-31 03:16

Hur länge kan man lämna katten ensam?

Hejsan!

Jag studerar i universitetet just nu och har en ca 6 månaders Maine Coon. När jag är i universitetet så är jag vanligtvis där mellan 9-16 och Bella, min katt, får då vara ensam. Dock leker jag med henne när jag kommer hem till min studentlägenhet. Min fråga är då om detta är ok, eller om det inte alls är bra för henne? Vad bör jag isåfall göra, inskaffa en till katt som kan hålla henne sällskap?  

Ska även nämna att jag varje kväll rengör hennes kattlåda och varje morgon innan jag lämnar henne så byter jag vatten, ger henne Royal Canin Maine Coon torrfoder och Sheba eller Gormet blötmat.

Annons:
Urhasten
2016-08-31 07:04
#1

Jag röstar ALLTID för minst två katter, eftersom dem har så otroligt mycket glädje av varandra. Både att busa, vila, äta, tjafsa, tvätta, etc. Det är väldigt få individer som inte klarar av en till av sin sort hemma. 

Annars tycker jag att man märker om katten inte trivs att lämnas eller i hemmet. Den jamar mycket, tittar/rör sig längst väggarna, verkar stressad/understimulerad/orolig, uträttar behov utanför, söker inte kontakt - eller tvärt om söker extremt mycket närhet för att visa vad den vill ha. Det gäller att lära känna sin katt och gå på magkänslan 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Devya]
2016-08-31 07:17
#2

Jag håller med ovanstående. Oftast märker man nog på sin katt om den inte trivs med att vara ensam hemma.

Två katter är dock nog alltid det bästa valet, men sen måste du ställa dig frågan,har du råd att ta hand om två katter då du är studerande? Har du råd att ta dem till veterinären om de blir sjuka?

Kutterkatt
2016-08-31 07:18
#3

Lagen säger att man inte får lämna katter ensamma mer än 12 timmar i taget, oavsett om det är en eller flera, förutsatt att de har tillräckligt med mat och vatten för den tiden! Förutom det handlar det väl helt enkelt om vad just din katt trivs med och inte! Hade min katt fått välja hade jag aldrig lämnat hemmet men någon slags balans får man ju ha… ^^ Vi brukar bara lämna våran så länge som tolv timmar i sträck i undantagsfall och skulle vi vara borta längre än så får hon antingen få besök eller vara hos någon annan för dagen. Om du har någon som är villig är det väldigt smidigt att ge nycklar till någon som kanske bor i närheten och kan komma och hälsa på kissen en stund om man är borta länge någon dag, ett litet tips! 09-16 tycker jag inte är särskilt lång tid, men kanske kan bli tråkigt eller påfrestande för katten i längden. Bara du är uppmärksam på om hon uppvisar några tecken på att inte må bra av det! Sedan är det inte alltid en lösning att skaffa en till katt, alla katter trivs inte med kattsällskap utan trivs bäst ensamma med sina människor. Det kan särskilt vara vanskligt om man bor litet vilket jag gissar att du kanske gör om du bor i studentlägenhet! Hoppas det var ett tillfredsställande svar!

[TheCapricorn]
2016-08-31 07:51
#4

#1 Innan jag flyttade hemifrån så hade vi 2 katter, men då jag köpte min Maine Coon så tog jag med henne. När jag kommer hem är hon väl helt normal, hon går på toa och äter som vanligt. Hon är väldigt social fast det är hon i vanliga fall med, sedan brukar hon för det mesta ligga bredvid mig och sova efter att jag lekt med henne. Personligen tror jag det är mest att jag får skuldkänslor när jag är borta så länge.

#2 Min katt som jag har nu har jag råd med, det är ingen fråga om saken. Dock är mitt problem detta, jag har en renrasig Maine Coon och de är inte direkt billiga när man studerar. Så som student känner jag att det blir lite surt att lägga ca 8 000kr+ på en ny katt. Men jag får fundera över saken. 

#3 Jag har dagar där jag bara går 3h i universitetet, andra 5 och vissa 7h. Så det är ju inte alltid hon får vara hemma ensam under långa perioder. Till exempel så kommer jag att ha 3h-5h långa föreläsningar nästa vecka.  

Just nu bor jag i en läkenhet som är 35kvm.

Kutterkatt
2016-08-31 09:28
#5

Då tror jag verkligen inte du behöver oroa dig för det! Låter som att du har en nöjd och glad katt. Jag bor på 38 kvadrat (visserligen med stor inglasad balkong) med sambo och en katt och känner personligen att det är lite för trångt för en till katt på den ytan.

[TheCapricorn]
2016-08-31 13:01
#6

#5 Vad bra att jag slipper oroa mig, då är det inga problem!

Annons:
Upp till toppen
Annons: