Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1056 ggr
Dumpuck
8/31/16, 12:52 AM

Maine Coon

Lägger här då rasens egna iFokus sida verkar väldigt inaktiv. Vi planerar utökning av familjen nästa år, tanken är MC. Har två huskatter sen tidigare, dessa är ifrån djurskydd och katthem så detta med att köpa från uppfödare är nytt. Vet vad för tester föräldrarna ska ha gjort m.m, men hur går det till när kattunge väljs? Är det uppfödaren som väljer ut eller är det köparen som väljer ut? Inom hund är det både och, man som köpare framför olika önskvärda egenskaper och uppfödaren kan därefter välja ut den mest passande. Men också att man som köpare får välja själv vid besök, man får välja den som tilltalar mest på olika sätt. Hur är det inom katt? Om man gärna vill ha en större katt, hur reagerar uppfödare på det? Vi letar efter katt för sällskap i första hand, men jag är väldigt förtjust i större/grövre modeller på djur och har alltid varit. Så jag har ju en liten önskan på en lite större MC, har sett flera MC på 4-6 år som varit rätt små och tunna i kroppen. En MC för mig är en stor, grov och majestätisk katt. Eller har jag fått rasen om bakfoten då? Ursäkta ett eventuellt förvirrande inlägg!

Annons:
Honestyisdead
8/31/16, 1:23 AM
#1

Det är som med hundar angående val.

[Toretto]
8/31/16, 11:52 AM
#2

Jag har en Maine coon och har haft en del diskussioner med min Maine coons uppfödare och där blandannat om folk som endast köper Maine conner för att dom vill ha en så stor katt som möjligt och dom flesta seriösa uppfödarna uppskattar det inte och endel väljer till och med att inte sälja till folk som endast köper Maine cooner för storlekens skull då dom tycker att köparen köper katten av fel anledning. Du kan få en Maine coon som inte blir så stor det är inte ovanligt Så är det endast storlek du är ute efter tycker jag du ska avstå. En bekant till mig har en maine coon och hennes huskatt är större en hennes maine coon. Maine Cooners Förälderna ska HD röntgas och HCM scannas.

Honestyisdead
8/31/16, 12:15 PM
#3

#2  En maine coons kropp är stor, muskulös och bredbröstad och katten bör vara lång. Hanar väger mellan 6-8kg. Sedan har vi all päls på det som gör att dom ser ännu större ut.

Då är det väl normalt att som köpare vilja ha en stor katt och inte en liten, eftersom det är så dom ska se ut? Uppfödare brukar vara måna om att bevara rasens temperament och utseende. Låter därför märkligt om dom väljer att avla på små exemplar och nekar köpare som vill ha katten så som den ska vara.

[Toretto]
8/31/16, 1:03 PM
#4

En hona kan väga mellan 3,5 till 6 kilo och hanar mellan sex till tio kilo. tio kilo är inte jätte vanligt. jag har haft flera maine coons under min uppväxt dom har en stor och slank kropp och har även en lång kropp och har en stor päls som får dom att se ännu större ut. Det som tyvärr ofta händer är att människor ger sina maine coons extra mat för att dom ska växa fortare vilket kan skada deras skellet och folk gör även andra saker för att få sina maine coon att växa ovanligt mycket det är därför en del väljer att inte sälja maine cooner till personer som bara vill ha en stor katt (Jag menar absolut inte att trådskaparen har sådanan tankar) Även om maine cooner är stora så är det inte ovanligt att hane väger sex kilo folk tror ofta att en maine coon väger tio kilo och är jätte stor. Det var det jag mena med det en liten maine coon. Seriösa Uppfödare är defenitivt måna vid att behålla rasens temperament och utseende och avlar inte på små exemplar det var inte det jag skrev uppfödare letar länge och lägger på mycket pengar på att köpa sina avelskatter men att få maine cooner som väger 4 kilo en hona alltså eller att en hane väger sex kilo räknas som mindre maine coon och är inom ras standard.

Honestyisdead
8/31/16, 1:10 PM
#5

#4 Var hittar du en standard som säger 6-10kg om hanar?  Enligt sverak är det 6-8kg på hanar.

Förstår inte tänket att man "bara vill ha stor katt" för att man vill ha en stor maine coon.  De flesta väljer ju ras efter både temperament och utseende. Det är ju ganska lätt för en uppfödare att kolla hurvida köparen är intresserad av hela katten eller bara storleken.

[helga21]
8/31/16, 6:50 PM
#6

Här kanske du kan hitta mer information angående Maine Coon och få tag i uppfödare.

http://mainecoon-katten.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: