Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2629 ggr
[catsi]
2016-08-28 18:39

Varför dödfödda kattungar?

Som rubriken lyder; varför dödfödda kattungar? Jag förstår inte det när allt är övrigt är toppen? En levande och 2 döda, fullt utvecklade och vackra. Varför?

Annons:
Silvestris
2016-08-28 19:41
#1

Fostersäckarna kan ha gått sönder och så har inte kattungarna kommit ut i tid. Navelsträng eller moderkaka som kommit i kläm. Till exempel.

annzoo
2016-08-28 20:20
#2

Det kan bero på så mycket. Är de fullgångna har det dött strax innan eller under förlossningen. Döda kattungar kan bero allt från att honan gått över tiden och varit värksvag eller haft kraftiga värkar och de inte kommit ut några kattungar till defekter eller sjukdomar.

[catsi]
2016-08-29 13:44
#3

Tack för er svar! Jag önskar gärna dialog för att sätta punkt på mina funderingar.

Alla förutsättningar var bra (tror jag), så här var det:

Föddes 65:dagen, normala värkar, intakta fostersäckar, när säcken syntes var de ute inom minuten, normala intakta moderkakor. Hon åt inte upp moderkakorna men fick energimat. Fullgångna ungar men helt livlösa. En unge (som dog senare) hade slemljud och svårt att andas, trots massage och slemsug. Den åt aldrig, där gissar jag på gomspalt.

Spontant tror jag att de var ok, men dog av något under förlossningen - som enligt mig var normal. VAD kan jag missat?

annzoo
2016-08-29 17:35
#4

#3 Ibland finns det ingen särskild orsak, vill du veta exakt hade en obduktion behövs göras. Jag skulle inte grubbla ihjäl mig om det var första gången det hände.

EvaSe
2016-08-29 18:15
#5

Det är naturens gång att alla inte överlever. Ju fler ungar ett djurslag får desto vanligare att inte alla överlever. T.ex möss får många flera gånger om året, medans elefanter bara får en varannat eller var tredje år.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Upp till toppen
Annons: