Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1645 ggr
Lubsan
2016-08-28 04:34

Katt-blodgivare?

Är det någon här som har en katt som ger blod? Hur funkar det? Har aldrig tänkt på det förut men såg ett Facebookinlägg om det nyss.

Annons:
Honestyisdead
2016-08-28 04:48
#1

Har inte jag heller tänkt på. Undrar vad för krav det finns. Hade ju varit kul om ens katter kan hjälpa andra.

Tjeja
2016-08-28 05:14
#2

Jag trodde faktiskt att man gav hundblod till katter med. Det gjorde man ett tag på SLU förut i a f. Vilket förvånade mig då.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MonicaLagerquist
2016-08-28 07:36
#3

Ingen av mina katter kan ge blod då dels väger de för lite och dels har de varit utomlands eller kommer att vara det framöver.

Min Q fick blod i ett par omgångar när hon var som sjukast så jag är glad att det finns katter som kan ge blod.Det var den gången en av personalen på Ultuna som tog dit sin katt för att ge Q blod.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2016-08-28 07:38
#4
Katt
  • Lugnt och stabilt temperament.
  • Frisk katt som ej står på regelbunden medicinering.
  • 1 - 4 år gammal vid uppstart.
  • Väga minst 5 kg utan övervikt.
  • Vara innekatt som är årligen vaccinerad mot kattpest och kattsnuva.
  • Om honkatt, ej varit dräktig eller planeras gå i avel.
  • Född i Sverige, ej varit utomlands eller planeras ut och resa.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2016-08-28 07:55
#5

Då föll det på vikten :(

Lubsan
2016-08-28 14:02
#6

Ah, det va en main coon på bilden som gav blod så den vägde garanterat över fem kg :p

Annons:
Omorika
2016-08-28 21:40
#7

Jag hade tänkt på det ett tag men mina Devons är också alldeles för små. Tror jag börja tänka tanken när det var en artikel i lokaltidningen 😃.

Tjeja
2016-08-28 23:47
#8

Intressant! Undrar hur det är med blodgruppering hos katter då? Behövs inte det? Har alla katter samma blodtyp liksom?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Skogsdjuret
2016-08-29 00:10
#9

#8 Googlade lite snabbt och de har olika blodgrupper (vanligast först) A, B och AB . Källa

MonicaLagerquist
2016-08-29 08:27
#10

Mina katter är blodgrupperade eftersom att de går i avel.

Tamara är A men bär b

Inessa är A men bär b

Sumpen är b

När det gäller avel är det viktigt att man blodgrupperar sina katter då vissa kombinationer inte fungerar ihop.

Stolt ägare till fem La permer

Tjeja
2016-08-29 09:52
#11

Här lär man sig nytt varje dag! Intressant! Tack #9 och #10 för upplysningarna! :-b

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Toretto]
2016-08-30 19:15
#12

Min katt är blodgivare. Innan en katt får komma på besök för att kunna bli blodgivare Ställer dom en massa frågor om din katt tex hur gammal är katten, är det en hane eller hona, är katten kastrerad, Är katten inne eller ute katt, vad har katten för temperament. Hur mycket väger katten , har katten varit sjuk eller har katten en sjukdom , är katten vaccinerad och avmaskad, är katten försäkrad osv. Låter katten sedan som en bra kandidat för att bli blodgivare så får man komma på ett veterinärbesök där dom undersöker katten och tar blodprover för att se att katten är frisk, vilken blod grupp katten tillhör och hur katten reagerar under blodprovstagning och hantering. På det djursjukhuset min katt är blodgivare har dom endast akut blodgivning och att katten ofta får ge blod på sommarn och på vintern då dom har större behov av det då. Katt blod har inte så lång hållbarhet och det är därför djursjukhus ofta har akuta blodgivare istället. Djursjukhuset där min katt är blodgivare behandlar min katt jätte bra dom är så snälla och måna om honom. Dom är även väldigt nogranna med att katterna är friska och gör undersökningar och tar blodprover på katter som är blodgivare regelbundet.

Ominous
2016-08-30 19:28
#13

Av ren nyfikenhet, får man något för det(förutom karma)?

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Lubsan
2016-08-30 23:51
#14

#12 intressant, tack för stt du delade med dig. :) #13 jag läste en på veterinärmottagnings sida att det ingick en årlig hälsoundersökning, årliga vaccinationen plus nått foder :)

[Toretto]
2016-08-31 12:35
#15

Det är inte alla katter som passar att vara blodgivare det är en av anledningarna till att man får komma till undersökningen så veterinären får se hur kattens temperament är och om dom kan hantera katten och ta blodprov utan att katten blir stressad eller aggressiv. Märker veterinären att katten tycker det är obehagligt, blir stressad eller aggressiv är katten inte en kanditat. katten ska även kunna vara utan sin ägare ett par timmar då katten får en lätt och snabb narkos under tappningen och behöver därför stanna ett par timmar på sjukhuset. Tappningen brukar ta 5 till tio minuter. Man får en del förmåner om ens katt är blodgivare men då ska katten vara en regelbunden blodgivare för att ta del av alla förmåner. Man får en påse med valfritt torrfoder av dom sorterna djursjukhuset har efter varje blodtappning. Är man regelbunden blodgivare så tar dom blodprov där dom kollar levervärde, njurvärde, infektionsbild och de röda blodkropparna, samt anaplasma och blodgruppering. Dom kontrollerar även FIV/Leukos samt utför en ultraljudsundersökning av deras hjärtan. Man får även en årlig vaccination. Men ens katt ska vara blodgivare av rätt anledning ens katt ska inte vara blodgivare bara för att man får saker.

Honestyisdead
2016-08-31 12:39
#16

#15 Jaså dom sövs?  Då riskerar man sin katts hälsa var gång då.

Lubsan
2016-08-31 12:44
#17

Hittade denna info på blå stjärnan "Då katter inte tolererar att ligga helt still de 10-15 minuter en blodtappning tar ges de en lätt narkos, under vilken de tappas på cirka 50 milliliter blod från halsvenen. Under tappningen får de vätska i form av dropp."

Lubsan
2016-08-31 12:44
#18

Hittade denna info på blå stjärnan "Då katter inte tolererar att ligga helt still de 10-15 minuter en blodtappning tar ges de en lätt narkos, under vilken de tappas på cirka 50 milliliter blod från halsvenen. Under tappningen får de vätska i form av dropp."

Honestyisdead
2016-08-31 12:51
#19

Även lätt sövning innebär en risk. Så jag hade nog avstått även om mina hade varit kandidater.

[Toretto]
2016-08-31 13:05
#20

Dom använder en speciell narkos inte en vanlig narkos.

Annons:
[Toretto]
2016-08-31 13:11
#21

Jag hade aldrig någonsin riskerat min katts liv bara för att ge blod. Det har aldrig funnits ett dödsfall för katter som ger blod dom får en mild speciell narkos. Man får information om allt det här efter undersökning och narkosen var min största fråga. Jag tror inte man hade fått använda narkos som kan vara dödlig bara för att ge blod.

Honestyisdead
2016-08-31 13:11
#22

All typ av sövning innebär risker. Både för djur och människor.

Ominous
2016-08-31 20:06
#23

Då får man ju hoppas att varken du eller din katt behöver någon annans blod då.

I wish I could write as mysterious as a cat

Honestyisdead
2016-08-31 20:12
#24

#23 Absolut. Jag är egoistisk och utsätter inte dom för saker som kan innebära död. Inte medvetet i alla fall. 

Oavsett så väger de för lite så jag behöver inte ta ställning. Hade dom varit kandidater hade jag antagligen inte sagt blankt nej som nu. Jag vet ju hur viktigt det är. 

Hade gärna själv gett om det hade gått.

Wony
2016-08-31 20:23
#25

Hade inte våra katter varit utekatter hade åtminstone en av dem varit en kandidat. Lite mer än fem kilo, och nästan löjligt snäll och lätthanterlig, en dröm att ta i transportbur och älskar i princip alla veterinärer och djursjukskötare han mött, oavsett vad de gjort med honom. 

Är glad att det finns blodgivande katter, även om just våra inte är några kandidater. Hade de varit det hade det varit självklart att se om de kan donera,

Ominous
2016-08-31 20:27
#26

Det är ju bara absurt löjligt. Att söva(läs SÖVA) finns det risker med om katten är sjuk på något sätt, men en frisk katt klarar det i regel bra. Nu pratar vi inte ens om att söva, utan att göra de lite dosiga. På en veterinär klinik dessutom.
Har aldrig hört talas om att en katt skulle ha dött av att lämna blod, kan inte heller finna det på internet. Du påstår att det kan innebära död, länka gärna något som visar detta.

Var det inte du som hade en tråd om att du bara måååste ha dina vassa knivar framme på köksbänken trots att dina katter var där uppe? Men att ge dem lite narkos hos en veterinär är big no-no?  Herrejävlar.

I wish I could write as mysterious as a cat

Honestyisdead
2016-08-31 20:34
#27

#26 Även friska djur kan dö av att sövas. Lätt sövning är för mig inte att bara droga, det är en sövning som inte är väldigt djup. Vilket medför risker om än små.

Och nej jag måste inte ha knivar framme. Det handlade om att det inte fanns annan plats för dom. Jag fick ha dom i sovrummet. Nu bor jag i lägenhet med dörr till köket och kan ha knivarna där jag vill.

Du kan väl låta bli svordomar. Blir hemskt otrevligt när du måste svära. Tyck att jag är löjlig,  det gör mig inget. Men hejda dig lite. Var trots allt du som frågade om man fick något för det ;)

Annons:
Honestyisdead
2016-08-31 20:54
#28

För övrigt hade ni kanske känt annorlunda om ni hade förlorat någon pga narkos. Då hade det antagligen inte varit lika lätt att förlöjliga (#26)

[fritte1974]
2016-09-01 17:41
#29

jag tycker absolut inte svordomar hör hit måste man förstärka det man säger gör smileys det är alltid risk att söva de

Upp till toppen
Annons: