Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 581 ggr
Trixter
8/25/16, 8:52 AM

Kattkompis till vuxen katt

Jag har en kastrerad Maine Coon hane på 5 år, han har varit hos mig ca 6 månader nu. Han har alltid varit ensamkatt tyvärr men jag lockas av att skaffa en kompis till honom, jag vet dock inte vad som är bäst för honom. Tänk om han trivs bäst med att vara ensam, han kanske blir stött av att det kommer in nån ny på hans revir.. Hade han varit en ungkatt hade jag inte tvekat men nu när han har några år på nacken vet jag inte hur jag ska tänka? Han är en riktig kelpropp men han är svåraktiverad, vill helst ligga och lata sig men han kan rejsa efter nån boll om han är på det humöret. Jag tänker att en till katt kan ge honom mer energi än vad jag kan.. Antar att det enda sättet att få veta är att testa, i värsta fall får man lämna tillbaka den nya katten. Det jag skulle vilja är att få höra era åsikter och erfarenheter 😊

Annons:
burmamys
8/25/16, 11:27 AM
#1

Jag tänker att risken med att ta in en katt till beror på vilka möjligheter det finns för båda katterna att gå undan och samexistera utan att vara i vägen för varandra. Din katt kommer säkert att bli sur och försvara sitt revir, men om du kan dela upp lägenheten/huset och ge dem tid att vänja sig vid varandra långsamt, då borde det gå bra. Jag tror de flesta katter mår bra av att ha en till katt att relatera till, under förutsättningen att de inte behöver konkurrera om resurser. En äldre katt som är ovan vid andra katter behöver längre tid för att vänja sig, innan de kan samexistera fredligt. Men det kan ta ännu längre innan de, om någonsin, blir bästa kompisar som sover ihop och tvättar varandra och brottas och leker. Jag tror inte det går att testa ett par veckor för katter behöver generellt lång tid för att vänja sig vid en ny katt i reviret. Har du möjlighet att dela av ditt hem och skapa två helst likvärdiga revir med klösmöbel, låda, matskål, vattenskål, liggplatser? Har du tid och tålamod att ta hand om två katter under den tid det tar, kanske upp till ett par månader? I så fall tycker jag du ska försöka!

burmamys
8/25/16, 11:37 AM
#2

Glömde skriva att det jag skrev nu gäller för att ta in en vuxen katt. Du kan såklart skaffa en kattunge, då bli själva introduktionen enklare, men du får nog räkna med att din äldre katt kommer vara irriterad på kattungen och kattungen kommer vara frustrerad och understimulerad om du inte leker jättemycket med den varje dag tills den blivit vuxen (när den är 2-3 år). Så i längden tror jag det är bäst att ta in en vuxen men lite yngre katt, och helst då en som är ranglåg/ mjuk och försiktig, så din första katt får fortsätta att vara nr.1!

Upp till toppen
Annons: