Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 2937 ggr
Siggebus
2016-08-14 09:05

Säker kattsele?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj.
Jag har köpt denna kattunge-sele nu för att vänja Milton vid sele och för närvarande har han den på sig hela tiden dagtid när jag är hemma.
Inga problem med det - han bryr sig inte alls om den längre och jag började med träningen igår.
Målet är att han ska kunna följa med ut på äventyr i skogen här i närheten eller till vänner etc.
Nu undrar jag: Denna sele kan man väl säga är den mest vanliga och ursprungliga sorten men det har ju kommit en hel drös med andra modeller och då undrar jag vad er erfarenhet är gällande selar?
Kan man anse denna sort tillförlitlig? Finns det andra som är säkrare så han inte smiter om något händer?
Fick med en sele från säljaren som är för vuxna katter men den är likadan i modellen.

Annons:
jollycox
2016-08-14 10:00
#1

Som jag skrev i din andra tråd så tycker jag att man ska ha en sele med ett band mellan halsremmen och magremmen för att annars om katten drar så blir trycket enbart på halsen. En sån här sele.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Siggebus
2016-08-14 10:38
#2

Aha nu fattar jag vad du menar. Jag tänkte att "jamen där ÄR ju en rem mellan halsrem och magrem" - men du menar en rem på magen också ser jag nu!

Känns också som att den selen kanske är lite säkrare också och inte lika lätt att ta sig ur! Den jag har nu får duga så länge för han ska inte gå ut än.
Finns det fler bra selar så tipsa gärna 🙂

Zekina
2016-08-14 11:23
#3

Jag har en Puppia Sele till min fröken.
Gillar verkligen den :) Har en Skogkatt så jag har Small på min, men skulle nog säga att de är lite små i storlekarna ändå.

Ominous
2016-08-14 14:33
#4

#2
Man ska väl ändå inte "dra" i kopplet med katter, fungerar ju ändå inte. Katter lär sig inte sånt. Så sålänge man är försiktig och tänker på belastningen tror jag inte att det är ett större problem. Men värt att investera i sen kanske :)

Jag tror inte en katt kan smita ur den speciellt enkelt, men får han panik så kanske. Men går man ute på promenad så har man ju "koll".

I wish I could write as mysterious as a cat

Bästakompis
2016-08-14 14:57
#5

Nej, katter brukar inte dra men däremot kan de få glädjefnatt och göra häftiga rusningar så att det blir ett ordentligt ryck i kopplet. Samma om de blir rädda. Min katt har fått gå koppelpromenader i över ett år nu, och blivit trygg med det, så numera knäpper jag av kopplet när vi kommit till skogen bakom huset. Det är för att slippa de där rycken som ser lite obehagliga ut, och för att han trasslar in sig i buskar ibland. Men inget man ska försöka sig på om det finns risk att katten får panik t ex om den möter en hund. (Min katt sätter sig bara och tittar om han ser något läskigt numera).  Annars finns det flexikoppel med en "spiral" i änden som ska dämpa rycket om katten rusar. Verkar bra tycker jag.

aloizias
2016-08-14 15:35
#6

Vi har puppa ritefit kattse och de är bra. Pluto selen är bra för katter som vill rymma. http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/156/easy-walk-kattsele

Annons:
aloizias
2016-08-14 15:35
#7

Vi har puppa ritefit kattse och de är bra. Pluto selen är bra för katter som vill rymma. http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/156/easy-walk-kattsele

burmamys
2016-08-14 16:41
#8

Jag använder puppia soft harness till mina katter, just för den breda väldigt mjuka delen runt halsen och ner över bröstet, som fördelar trycket vid eventuella rusningar. Det är av den anledningen katter bör ha sele och inte bara ett halsband. Ju bredare och mjukare hals- och bröstdelen är, ju bättre fördelas trycket när katten plötsligt drar iväg. Puppia soft harness är lätta att sätta på och ta av och ställbara runt magen, där det enda spännet sitter. Den modell som kallas ritefit är även ställbar runt halsen, men mina katter har varit lätta att fånga in innan de lyckats kränga sig loss de få gånger de försökt, så jag tycker det är skönt med bara ett spänne att knäppa på/av. Jag använder flexikoppel när vi promenerar, då känner katten och jag varandras rörelser, det blir en slags ordlös kommunikation som gör båda mer följsamma. Jag säger "uh-uh" eller "nej" när jag vill vara tydlig om att de ska stanna, i början tryckte jag ner stoppknappen också men nu räcker det med muntlig info för att de ska stanna. Lockar med ljus röst när de ska följa och det fungerar också för det mesta (om de undersöker något superspännande brukar de titta upp och jama och då får de oftast fortsätta någon minut till). Jag tycker min kontakt med katterna har utvecklats sedan vi började gå koppelpromenader! 😊

Siggebus
2016-08-14 18:10
#9

Tack för jättebra tips! Bra att få ett namn på selarna så kan man googla och se var de finns att köpa :)

Salish
2016-08-14 20:05
#10

Jag hade en sån där kattsele som du har förut, fast med en rem på magen också. Den funkade rätt okej men den gled runt ganska mycket och min katt rusar ofta och då blir ju tryckytan väldigt smal. Så jag köpte en tre ponti istället och den fungerar mycket bättre på min katt!

evarob
2016-12-04 18:11
#11

Jag har en easy walk sele till katterna. Rem under magen för att det ska vara så smitningssäkert som möjligt. Ser ut så här kattsele easy walk . Gillar selen då katten slipper bli "ryckt i nacken" Tre ponti selarna är också bra har en väninna som har en sån till sin katt.

Siggebus
2016-12-05 11:52
#12

#11 Japp - ska köpa en easy walk - ska bara mäta honom runt magen vilket inte är lätt ha ha :) Får göra det när han är trött 😃

Upp till toppen
Annons: