Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2259 ggr
FeliciiaH
2016-08-08 20:15

Foder till katt med dåliga njurvärden?

Hej! Jag har en gammal honkatt på 15 år som har fått något försämrade njurvärden. Hon har under en period ätit speciellt torrfoder från veterinären, men det har inte varit någon favorit… Sedan är jag skeptisk mot innehållet i det fodret, så jag vill helst ge henne något som är bättre! Under de senaste åren har hon blivit tunnare, det är både ålder och njurar som påverkat vikten. Hon är väldigt liten och har alltid varit slank och lätt, men jag tycker det har blivit mer påtagligt nu när hon blivit äldre. Just nu så äter hon torrfoder från RC som är anpassat efter gamla katter och även Mjaus blötmat. Jag känner mej helt vilsen eftersom veterinär och kunnig personal på djuraffär råder mig till olika saker, samtidigt som jag läser massa olika på nätet… Jag vill ju ge henne foder som är skonsamt mot njurar och samtidigt kan få henne att gå upp lite i vikt! Tycker att torrfoder varken gör henne bättre eller sämre, så det skulle jag helst vilja slippa ge henne… Vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mej att komma fram till det bästa alternativet för min katt! Känner mig förvirrad och ganska otillräcklig som kattägare även om det säkert egentligen finns en enkel lösning på detta.


Annons:
kalindas
2016-08-08 20:26
#1

Burkmat av god kvalitet, men bra köttinnehåll. Mycket vätska i och god smak. Är man så gammal ska man få det godaste! Sen är det bra med extra vätskan som är i burkmaten för att rena njurarna.
Så hade iallafall jag gjort med en njursjuk katt. ❤️

/Elisa

crins
2016-08-08 20:35
#2

Min katt har medfött taskiga njurar! Vätska är jätte viktigt till njurkatter, ställ vatten skålar överallt, alt vattenfontän! Katter med njursjukdom tål inte fosfor och protein! Det ska helst vara fettigt! Proteinkällorna ska vara högvärdiga.

Honestyisdead
2016-08-08 20:41
#3

Jag hade nog också gett mjau eller bozita med extra vatten blandat i maten.

FeliciiaH
2016-08-08 20:45
#4

Okej, tack så mycket! Känner att det är just burkmat hon äter bäst, så det känns skönt att det går att ge enbart det även om hon har njurproblem! :) Har ju läst att högt proteininnehåll kan påverka dåliga njurar negativt, och att man därför ska ge mindre av detta. Men har även läst att detta är gammal fakta och att man kommit fram till att det inte stämmer..?


FeliciiaH
2016-08-08 20:46
#5

Vatten får hon i sig, både genom blötmat och vattenskålar!


kalindas
2016-08-08 21:20
#6

Har en kompis vars äldre hund fick höga njurvärden. Veterinären tyckte att deras torrfoder för njursjuka var bäst. Min kompis vägrade och tvärtemot gav hunden zivipeaks hundfoder, ett rent köttfoder i burk.
Nästa gång de var hos veterinären och kollade njurvärdet var värdena bra…

/Elisa

Annons:
FeliciiaH
2016-08-08 21:35
#7

Okej, låter bra! Tack för era svar, känner mig lugnare nu! :) Det blir bra burkmat och lite smått och gott utöver det framöver, så hoppas jag att jag kan få upp henne lite i vikt.


[Toretto]
2016-08-08 22:35
#8

Har du provat ge våtfoder för njursjuka katter som man köper hos veterinär? Det är otroligt viktigt att ge njurfoder till njursjuka katter. Jag kommer ihåg hur dåligt jag mådde när min katt blev njursjuk och jag tyckte maten innehöll för mycket spannmål jag köpte royal Canin renal våtfoder och hill's prescription feline diet k/d våtfoder och visste samtidigt att katter som är njursjuka inte får äta vanlig mat då det kan göra stor skada mot njurarna ( iallafall i min katts fall) Då jag verkligen inte ville ge henne den maten så valde jag att kontakta en agronomie doktor som blandannat är expert på kost, näringslära och sjukdomar då jag ville börja laga egen mat till min hona men behövde då vara specifikt för njursjuka katter. Ett recept kostade 750 kronor tror jag och då är det ett recept på en maträtt spesifikt för njursjuka katter så dom får i sig allt just dom behöver. Jag köpte ganska många receptet och min hona älskade maten och åt för en gång skull med god aptit och gick upp den vikten som hon hade förlorat. Så jag skulle rekommendera dig att kontakta en agronomie doktor och åtminstone rådfråga vad du kan göra. Om du vill kan jag rekommendera den personen jag vände mig.

FeliciiaH
2016-08-08 23:03
#9

Det foder som veterinären nämnde var torrfodret Specific Kidney Support, men som katten inte riktigt ville äta. Kollade upp på internet nu och ser att det fodret även finns som blötmat (Specific FKW). Är det någon här inne som ger sina katter det? Det innehåller spannmål (vilket jag ej gillar), men det kanske ändå är bättre att låta henne äta detta med tanke på njurarna..? Nu blev jag tveksam igen.. 😕

Detta med agronomiedoktor ska jag kolla upp, tack för tips!


[Toretto]
2016-08-08 23:53
#10

Jag rekommenderar starkt att du bara ger njurfoder har du möjlighet att gå till någon veterinärklinik och se vad dom har för utbud av njur våtfoder? det brukar ofta finnas en del olika märken och smaker. Min veterinär var väldig noga med att berätta hur extremt viktigt det är att bara ge njursjuka katter njurfoder. Har även rådfrågat andra veterinärer och även agronomie doktorn och alla säger samma sak njursjuka katter måste ha njurfoder. Det viktigaste med mat till en katt med nedsatt njurfunktion är att protein halten minskas och även fosfat halten (den faller med protein minskningen) man behöver ofta tillsätta B-vitaminer då njursjuka katter ofta förlorar mycket b-vitaminer med urinen. Katter med njur problem ska inte ha foder med hög kött halt.

Honestyisdead
2016-08-09 00:01
#11

Jag trodde det precis som med människor beror på hur skadade njurarna är.

FeliciiaH
2016-08-09 00:06
#12

Okej, det är nog bäst att jag ringer och pratar med veterinär igen för att se vilket våtfoder dom har som skulle passa bra. Tycker det är svårt att veta vad som är rätt och bäst när man får höra olika saker från olika håll… 🤔


kalindas
2016-08-09 08:30
#13

Med en sådan gammal katt och som går ner i vikt så tycker iallafall jag att det är viktigast att hon äter. Veterinärernas mjukmat smakar ofta illa och katterna vill inte äta den. 😕
Hade det varit en yngre katt så hade jag börjat barfa katten.
Men testa du njurfodrerna på burk, äter hon dem så ok.

/Elisa

Annons:
micki78
2016-08-09 13:50
#14

Jag läser ditt inlägg och känner helt igen mig med min katt och min situation. Min katt är 18år och har också höga njurvärden, hon har haft det sen hon var 15år, nu senast sa veterinären att dom hade höjts lite ytterligare. Min katt vill inte äta deras torrfodret för njurarna, blötmaten som är skonsam för njurarna äter hon bara en gång sen vill hon inte ha. Jag har bestämt att låta min katt få äta vad hon vill i stort sätt, hon är också smal och går inte upp i vikt trots att hon äter mycket. Annars är hon pigg och glad i övrigt. Det är riktigt svårt med njurmat, och hade jag haft en yngre katt hade jag varit mer sträng med kosten, men min 18åring är otroligt kräsen, så jag är bara glad att hon äter och inte blir smalare. Så både jag och veterinären tycker hon ska få äta som hon alltid gjort.

FeliciiaH
2016-08-09 15:20
#15

Jag ska först och främst testa och se om hon äter blötmaten för njurar, det hoppas jag verkligen! Men är det så att hon vägrar äta den så tänker jag att hon ska få äta det hon gillar bäst och som är av bra kvalité. Hon är ju som sagt pigg och glad trots att hon är gammal och njursjuk… Jag vill ju att hon ska få njuta och må gott sina sista år, men samtidigt så vill jag såklart inte att det ska göra henne sämre. Det är allt lite klurigt detta, så jag håller tummarna för att hon accepterar blötmaten!


micki78
2016-08-09 19:13
#16

#15 Det gör du rätt i, prova först allt som bara går. Det finns vad jag vet 2 olika märken för just torrfodret, tyvärr gillade inte min katt någon av dem särskilt mycket. Jo jag ger också bara god mat till min katt, men nyttig förstås!. Jag känner också att min katt ska leva ett riktigt bra liv trots hennes sjukdomar. Lycka till med maten, jag hoppas också det går bra.

ElisabethB
2016-08-09 19:18
#17

Jag har haft en katt med njursvikt och han tyckte om Royal Canin Renal på portionspåse. Finns i smakerna tornfisk, kyckling och nötkött. Sen finns det en Renal på burk som han inte gillade. Beställde maten på www.vetzoo.se.
Jag tycker det är viktigt att i möjligaste mån följa veterinärens rekommendationer när det gäller sjuka djur, både när det gäller foder och omvårdnad.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

FeliciiaH
2016-08-10 13:58
#18

Ser nu på mina inlägg att det låter lite som att jag inte riktigt lyssnar på min veterinär, vill bara försäkra er om att det gör jag. Jag vill min katts allra bästa, även om det ibland kan vara svårt att få till det… Jag uppskattar verkligen alla era svar, tack så hemskt mycket! :)


bellamii
2016-10-15 22:08
#19

Vi har haft samma problem med vår Tisse.  En hittekatt i senior ålder, som visade sig ha bland annat kronisk njursvikt med lite förhöjda värden, men inte akut. 

Jag tycker att man ska försöka, eftersom det ger andra positiva effekter än bara att det är bra för njurvärdena. 

Vår katt är sanslöst kräsen med maten, och vi har testat allt möjligt. Vi har 10 olika vattenskålar i huset, eftersom han åt sämre ju mindre han drack, och struntade i att leta upp en skål om den inte var nära. När njurarna inte fungerar som de ska, så tar katten inte upp så mycket vätska i kroppen som annars, vilket leder till att de kissar ut mer, och måste dricka mer än normalt. Och om de blir lite uttorkade, så sjunker aptiten. 

Och så har vi torrfoder framme på ett par ställen hela tiden, så att han kan gå och småäta. De äter och dricker normalt 10-15 ggr/dag. Och så ger vi honom våtfoder några gånger om dagen när han är/borde vara hungrig. 

Med bara torrfoder blev han för torr, eftersom det är svårt för en katt att dricka 2 dl eller mer om dagen, vilket blir vad en katt på 4-5 kg behöver. Med 1-2 burkar våtfoder om dagen, räcker det med 0,5 - 1 dl, vilket funkar bra. De är ju byggda för att få i sig i stort sett all vätska från bytesdjur, och som ökendjur har taskiga de instinkter för att dricka. 

I början så växlade vi mellan vanlig kattmat av bra kvalitet och njur-kattmat, eftersom det viktigaste är att de får i sig mat och vatten, och det var helt omöjligt att få honom att bara äta bra ur skålen när det var dags. 

Men när njurvärdena hade gått ner ytterligare vid nästa veterinärbesök, så bestämde vi oss för att göra ett seriöst försök. 

Efter lite trugande och åtskilliga timmar och dagar av testande, så hittade vi en lösning, och det fick oväntade positiva effekter. 

Vi skaffade några olika våtfoder för njursvikt, och så använder vi 1-2 sorter per dag, och om han verkligen inte vill ha, så växlar vi över till någon av de andra sorterna. 

Det gick då faktiskt helt ok att gå över till njurfoder, så länge som det fanns omväxling, och det vanliga fodret aldrig fanns som alternativ. 

Efter bara ett par dagar började han leka mer, såg piggare ut, och blev mycket mer social. På 6 månader gick han från att småbusa lite och mysa i soffan, till att vara ute i sele och klättra i träd och hoppa upp i knät. Veterinären hade bara sagt att det var bra för kroppen, inte att tröttheten och illamåendet de får av njursvikten skulle minska när njurarna fick avlastning med rätt mat. 

Det finns ganska begränsat med alternativ både hos veterinärerna och i butiker, men på animail, vetzoo, bitiba, m.fl. finns det mer att välja på. 

Han har ratat en massa av de sorterna också, men vi har hittat 8 alternativ som han tycker är ok och äter bra. 

Han äter Royal canin renal torrfoder. 

Våtfoder växlar han mellan: 

Royal canin renal (som har bäst sammansättning) påsar i 3 smaker, 

Royal canin renal burkar med kycklingsmak , 

Hills K/D burkar, 

Specific kidney support, 

Kattovit nieren burkar med havsfisk, 

Beaphar renal burkar med pollock, 

Är det en dålig dag och han matvägrar halva dagen, så händer det att han får kokt torsk för att få igång aptiten. Sen är han nöjd och går över till njurmat till kvällen.

Upp till toppen
Annons: