Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 797 ggr
Ploxi
7/29/16, 9:46 AM

Kattbeteendefråga

Hej! 

Jag har just nu två katter här hemma som jag försöker att vara sams. Den ena katter är 3 månader äldre och båda har inte fyllt 1 år än. 

Den äldre kissen verkar inte vara besvärad. Han går iväg, släpper den andra med blicken. När den yngre börjar röra på sig så följer han ofta efter och vill liksom röra försiktigt med tassen. När han gör det så vänder han ofta bort huvudet eller lägger sig på rygg vilket jag tolkar som ett icke aggressivt beteende - alltså på rätt väg. 

Problemet är den yngre katten. Så fort den äldre kommer fram så blir hon rädd. Hon fräser och lägger sig på rygg med frambenen stickande utåt. Vid det läget går jag in och avbryter genom att lyfta bort äldre katten. 

Men jag har en fundering. Det kanske är naturligt att hon blir rädd och jag ska inte blanda mig i? Som sagt, den äldre katten menar inget illa så hon får ju inte ont och de slåss inte heller (förutom när de råkar springa in i varandra, då far de ihop i en eller två sekunder och sen springer åt var sitt håll igen). Ska jag bara låta henne vara så hon vänjer sig och förstår att det inte är något farligt, eller är hon helt enkelt inte redo för kattsällskap? Jag tycker ju lite synd om henne, men vill gärna att det ska fungera.

Annons:
OberonsMatte
7/29/16, 9:54 AM
#1

Hur länge har de bott ihop?

Sajtvärd Katter iFokus

Ploxi
7/29/16, 10:08 AM
#2

Bara några dagar. I början höll vi dem avskilda och de fick hälsa genom galler. Men då fungerade det bra, de höll sig på avstånd från varandra och brydde sig inte speciellt mycket om varandras närvaro. Och sen igår kväll så började den äldre katten våga sig närmare och då blev den yngre rädd.

OberonsMatte
7/29/16, 10:17 AM
#3

Är meningen att de ska bli kompisar eller är tanken att de ska para sig med varandra (dvs. är de okastrerade)?

Sajtvärd Katter iFokus

Ploxi
7/29/16, 10:20 AM
#4

Nej, de ska vara kompisar. Den äldre katten är redan kastrerad, den yngre honan är inte det än. Eftersom hankatten är kastrerad och hon är ung så har vi ingen brådska.

OberonsMatte
7/29/16, 10:37 AM
#5

#4 Ok. Då kommer det nog inte dröja så länge till innan de är kompisar på riktigt.

Att de lägger sig på rygg betyder att de gör sig redo för lek och/eller försvar. En katt som ligger på rygg har tillgång till alla sina "vapen" så man ska inte tro att det är något direkt tecken på underkastelse, men när hanen gör det visar hans övriga beteende att det är en lekinvit.

Om honan fräser samtidigt som hon kastar sig ner med samtliga tassar riktade mot hankatten är det en försvarsposition, och är hon trängd i dessa lägen (dvs utan flyktvägar) bör du se till att hankatten avlägsnar sig (dock lugnt och sansat utan fyanden eller förmaningar).

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
7/29/16, 10:44 AM
#6

Att hanen lägger sig ner kan också vara ett sätt att visa för honkatten hur avslappnad han är (dvs. att han inte är farlig).

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Ploxi
7/29/16, 12:49 PM
#7

Jo, precis. Han ser "busig" ut, i brist på bättre ord. Han lägger sig på rygg och vrider sig lite då och då från ena sidan till den andra, lite som om han försöker säga "kom då, jag väntar på att vi ska leka". Och då slutar hon ofta fräsa, fram tills nästa gång som han sträcker fram tassarna. 

Fascinerande med kattbeteende, även om man känner sig lite lost.

Kajsas matte
7/30/16, 9:11 AM
#8

Jag vill föreslå dig att försöka med feromoner. I djuraffärerna kan du köpa en liten behållare som du sätter i en kontakt och den utsöndrar lugnande hormoner. Det har jag själv använt när jag introducerat nya katter hos mina gamla. Hittills har det alltid fungerat. Namnet på preparatet är Feliway. Jag hoppas att du försöker med det och att allting blir lugnt efteråt. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: