Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1014 ggr
Kirnzy
7/28/16, 10:24 PM

Kastrering

Har en hankatt på snart 4 månader som ska kastreras. När ska man göra det? har läst antingen från fyra eller sex månaders ålder, på olika ställen. Är det bättre att vänta till runt 6 månader då? Han ska ju inte få mat på 12 timmar före, hur gör man då när vi har två andra katter? Alla katterna blir jättejobbiga om dom inte får mat när dom vill så det blir lite jobbigt att inte ge någon mat alls.., Sen diar han fortfarande lite ibland. Får han inte göra det innan heller då? Annars måste vi även hålla honom borta från mamman och det ända sätter att göra det är väll att stäng in honom någonstans.. :/ eller hur ska man göra? Om man stänger in honom så står han bara vid dörren och skriker.. Vilket är lite jobbigt.. Har läst att honkatter ska ha tratt efter (om hon slickar på såret) men ingenting om hankatter ska ha det. Ska de inte det då? Om dom slickar på såret?

Annons:
Fridaaaa
7/28/16, 10:26 PM
#1

Från 4 månader :) 

Du får ge dem andra katterna mat enskilt, de måste ju inte ha fri tillgång.
Är mamman kastrerad? Tänker så han inte parar henne

Jag brukar sällan ha tratt på dem :) Mina har sällan slickat på såt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kirnzy
7/28/16, 10:44 PM
#2

Okej :) Fri tillgång har de inte men alla katterna brukar äta samtidigt, iallafall mamman och ungen. Men isåfall kan jag väll bara bära iväg honom när hon får mat. Nej, mamma är inte kastrerad, men hon ska det. Det är inte min katt så jag kan inte riktigt bestämma men jag har "övertalat" min mamma nu. Innan var hon en innekatt och nu får hon p-piller innan hon ska kastreras. Mamman skulle inte haft kattungar överhuvudtaget (hon är döv!) och jag tycker hon skulle blivit kastrerad för länge sen. Så jag hoppas verkligen inte att hon parar sig igen och då speciellt inte med sin egna döva kattunge! Jag tänker att vi då kan kastrera båda samtidigt (alltså om nån vecka), då vi ändå ska in och en anledning till att hon inte är kastrerad är för att min mamma inte har haft tid.. Så då finns det verkligen ingen ursäkt till att vänta. Då kan ju bara den andra katten få mat, det blir enklare så också.

Fridaaaa
7/28/16, 10:51 PM
#3

#2 ppiller förhindrar dock inte dräktighet :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kirnzy
7/28/16, 11:08 PM
#4

#3 det är ju det de är till för?

[[pimey]]
7/28/16, 11:38 PM
#5

P piller förhindrar löp INTE dräktighet. Det är vanligt att honkatter blir dräktiga trots piller

Kirnzy
7/28/16, 11:41 PM
#6

Det står iallafall överallt att det är till för att förhindra dräktighet, Men det är inte det det här handlar om, jag varken kan eller vill göra något åt den katten ändå.

Annons:
Vixxen
7/29/16, 1:52 AM
#7

Kastrera båda så fort som möjligt!

molbojse
7/29/16, 9:17 AM
#8

När vår kille kastrerades så tog vi bort maten helt och hållet. Han bodde med sin halvbror då. Direkt på morgonen, så fort Plus stoppats in i buren, ställde vi fram maten igen :) Hankatter har inte tratt. Det är ett sånt litet snitt så det gör inget om de slickar på det då och då. Det var ialf vad vår veterinär sa. Han fick heller inget smärtstillande.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Kirnzy
7/29/16, 10:24 AM
#9

#7 fast fyra månader är ju "lägsta lämpliga ålder' och varför skulle han kastreras så fort som möjligt? Han dör inte direkt av att vänta några veckor. #8 okej, tack för svaret :)

annzoo
7/29/16, 11:08 AM
#10

Jag hade en hane som visa lite väl intresse för sin mamma så han kastrerades vid 15v ålder. Detta var för några år sedan.

Gick mamman ute (du skrev att hon var innekatt) eller finns det en fertil hane i familjen? Finns det en fertil hane i familjen som är far till kattungen skulle jag faktiskt lägga prio att kastrera honan då hon redan nu kan vara dräktig. Hanar kan göra kattungar upp till 8 v efter kastreringen.

Kirnzy
7/29/16, 11:24 AM
#11

15 veckor är ju nästan fyramånaders iallafall. Dock så ser jag inte varför de skulle behöva kastreras så tidigt när dom inte blir könsmogna så tidigt.. Mamman gick ute. Hon var en innekatt från början men det är omöjligt att hålla henne inne. Hon sitter bara i fönstret och skriker, vilket hela området hör och klagar på. Igen, nu handlar det INTE om mamman. Det är inte min katt, inte mitt ansvar och jag kan inte se till att hon blir kastrerad. Jag kan bara säga att även p-piller kanske inte direkt förhindrar dräktighet, funkade det för oss. Mamman fick p-piller en gång i veckan ett tag, då blev hon inte dräktig. Sen var det en helg jag märkte att en två hankatter var utanför vårt hus, jamade och ville komma in. Märkte också att det verkade som att katten löpte, så jag släppte inte ut henne. Men eftersom det inte är min katt, så blev hon utsläppt ändå. Jag var säker från början att hon då skulle få kattungar. Jag vet att p-piller inte är helt säkert. Sen när jag berättade det för min mamma sa hon att det var den veckan hon hade glömt att ge henne p-piller.. Så, så länge hon fick p-piller blev hon inte dräktig.

annzoo
7/29/16, 11:33 AM
#12

I mitt fall hade hankatten börja försöka para sin mamma så det var definitivt nödvändigt. Som sagt ett glömt p-piller kan räcka och vissa honor behöver mer än ett p-piller i veckan. Det är bra att veta.

Nu vet jag inte hur gammal du är men är du yngre än 18 så har ju föräldrarna ett ansvar över kattungen som är din. Men hur som helst kastrera din hankatt så fort som möjligt om inte din mamma vill kastrera honan för annars riskerar du en stark inavelsparning. Kastreras han först  vid 6 månader så kan han hinna para sin mamma.

[[eskils_]]
7/29/16, 11:36 AM
#13

Många veterinärer kastrerar hankatter från 3 månaders ålder. Särskilt viktigt när katten är döv att det blir gjort snarast! I synnerhet när han bor tillsammans med en icke kastrerad honkatt!!

Enda effektiva preventivmetoden för katter är kastrering, som också har en rad andra fördelar. http://www.kattstatus.se/sida1.html

Annons:
Kirnzy
7/29/16, 11:51 AM
#14

"Kastrering kan med fördel göras innan katten är könsmogen- vilket kan ske redan vid 4-6 månaders ålder" "I andra länder görs kastreringar så snart katten klarar narkos från ca 3 månaders ålder" Jag har inte hittat någon sida/ veterinär i Sverige som kastrerar innan 4 månader, eller när dom är "ungefär 4 månader"

[[eskils_]]
7/29/16, 11:57 AM
#15

Det är stor skillnad på kastrering av honkatt och hankatt. För hankatter är det ett litet enkelt ingrepp där man inte går in i kroppen alls. Fråga veterinärer där du bor till råds.

Kirnzy
7/29/16, 12:00 PM
#16

#12 ja då är det väll nödvändigt om katten håller på så. Sen blir väll vissa katter könsmogna tidigare. Jag utgår mest från fakta från internet, vilket är att hankatter brukar bli könsmogna efter typ 7 månader. Har själv aldrig haft en hankatt innan. Jag är under 18 och jag vet att det är min mammas ansvar, men det är fortfarande "min" katt. Han ska kastreras så snart som möjligt, för nu har jag läst att det blir bättre ju tidigare det blir. Honan SKA kastreras, det säger min mamma också, men det blir ju bara inte så..

Kirnzy
7/29/16, 12:03 PM
#17

#15 ja, det vet jag. Men som sagt, han är nästan 4 månader, så det är nog inte många veterinärer som inte skulle kastrera honom..

[Tibonnanj]
7/29/16, 2:49 PM
#18

I Norrköping på evidensia kastrerar de inte katter fören de är 6 månader. Vår hankatt brydde sig inte om "såret". Skriver "såret" för de gjorde  bara 2 hål och plockade ut kolurna. Den enda som tydde på att han blivit kastrerad va att han va rakad. Vi glömde ge honom smärtstillande dagen efter och han visade inga tecken på smärta eller irritation. Det är ju väldigt individuellt men han verkade tycka att det va jobbigare att bli chip-märkt än kastrerad. Tratt tror jag inte är nödvändigt och alla jag vet som haft tratt på sina katter han bytt till en kroppsstrumpa för att tratten är i vägen.

Bästakompis
7/29/16, 3:02 PM
#19

Alltså, det här med p-piller verkar det vara lite förvirring kring. P-piller ges ju självklart för att förhindra dräktighet. Men dräktigheten förhindras endast genom att katten inte löper då den får p-piller. Det är alltså inte fysiskt omöjligt för honan att bli dräktig. MEN normalt sett har en hona i löp ett väldigt stort intresse för att bli parad, och när hon INTE löper har hon NOLL intresse för att bli parad. Enda möjligheten att bli dräktig med p-piller är att hon blir våldtagen. Och jag kan bara föreställa mig att det ska väldigt mycket till för att det ska ske. En katthona kan ju försvara sig med klor och tänder. En annan möjlighet är att man ger p-pillret för sällan eller att katten har spottat ut det eller människan glömt att ge.

annzoo
7/29/16, 5:04 PM
#20

#16 jag har fött upp flera hanar som var tidiga med att para samt en hona. Min ena avelshane var "sen" han var på dagen 6 månader då han från en dag till den andra fattade vinken och poletten föll ner. Då tog vi honom i språnget. Jag litar definitivt inte på hanar som är 4månader, för då kan de mkt väl producera kattungar.

Hankatter är billiga att kastrera och inte lika stort ingrepp som på honor om han har båda testiklarna i pungen.

Annons:
Kirnzy
7/29/16, 5:51 PM
#21

#18 de flesta här rekommenderar att man kastrerar först vid sex månaders ålder, men gör det från fyra månader. Det verkar inte som det är ofta det blir problem när man kastrerar en hankatt :) #20 hmm, okej..

Fridaaaa
7/29/16, 6:10 PM
#22

Bättre att kastrera innan könsmognad
Vet att det står lte överallt ang dräktighet och ppiller men stämmer ej. En hankatt kan våldta en hona (jo det är sant) och hon ändå blir dräktig.
Ppiller på katt fungerar ej som på människor.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tibonnanj]
7/29/16, 6:52 PM
#23

#21 Vi ringde och frågade Evidensia i Norrköping när vår katt va 4 månader och de sa att vi måste vänta till han blir 6 månader. Men jag vet att de gör de tidigare på andra kliniker men vi ville gå till just denna då vi känner oss mest trygga där.

[[eskils_]]
7/29/16, 7:07 PM
#24

Veterinärförbundets nya rekommendation:

"Normgruppen rekommenderar att alla katter som inte är tänkta att användas i avel i normalfallet ska kastreras, och stödjer kastration av katt från lägst fyra månaders ålder (eller tidigare vid särskilda behov)."

http://katter.ifokus.se/discussions/559d12abce12c46b3a00095d-kastrering-fran-4-manader-rekommenderas?participating-1

Upp till toppen
Annons: