Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1979 ggr
birgersson.gabriella@gmail.com

Min kisse haltar i korta stunder

Hej!

För ungefär 3 veckor sedan hoppade min katt ner från ett loft och började därefter halta till och från på vänster bakben. Jag åkte in till veterinär som konstaterade att hennes knäskål rörde på sig och att den enbart var en stukning. Hon verkade inte ha så ont av det utan mest besvärad av att inte gå normalt. Jag har nu gett henne metacam i två veckor som avslutades i tisdags.

Dock så undrar jag om det har hjälpt eftersom hon fortsatte att halta till och från även under medicinen. Hon haltar i korta sekunder för att sen gå normalt. Hon äter normalt, går på lådan och kan hoppa upp till fönstret som hon brukar osv. Jag ska in på återbesök om en vecka och då röntga henne. 

Men är så orolig att veterinären bara kommer säga att jag ska avvakta igen och då fortsätta gå runt med ångest och inte veta om det är allvarligare..

Är det någon som har haft erfarenhet av halt katt eller katt som har stukat foten? Hur har det gått? Behöver jag va sjukt orolig?

Annons:
Ominous
7/28/16, 1:43 PM
#1

Om du känner dig orolig efter en veterinärs rådgivning kan du alltid gå till en annan veterinär och få ett andra utlåtande. Ingen är perfekt, även veterinärer kan göra fel. 

Vid en stukning brukar man ju, iallafall, för människor rekommendera att man inte använder den foten utan vilar. Känns ju lite konstigt att skriva ut smärtstillande, då känner ju inte katten att den inte ska använda den foten

I wish I could write as mysterious as a cat

birgersson.gabriella@gmail.com
#2

Hej!

Tack för ditt svar. Ja, jag funderar på att gå till en annan om det inte blir bättre efter vi har varit på återbesök. Men jag tycker ändå att veterinären vi gått till har varit ett bra stöd och gett bra råd. Jag är mer orolig eftersom jag inte har kontroll över situationen och är orolig att dom bara ska säga att jag ska avvakta och se.

Ja, det är svårt att få kissen att vila eftersom hon envisas med att hoppa upp till fönstret via hennes klösbräda. Men vi har blockerat i vår bokhylla som är på högre höjd för att begränsa möjligheterna. Hon vilar rätt mkt som vanligt.

 Veterinären sa att det var för att hon skulle kunna använda foten och på så sätt stabilisera stukningen. Hon reagerade inte dåligt på den utan kunde gå som vanligt (även om hon i korta stunder haltade). Men nu är jag mestadels orolig hela tiden och tänker det värsta hela tiden :((

birgersson.gabriella@gmail.com
#3

Har du haft någon erfarenhet av halt kisse eller kisse om stukat fot?

burmamys
7/28/16, 4:10 PM
#4

Om du kan, ställ någon låg pall eller stol som "trappsteg" där du vet att katten gärna hoppar upp, så blir de hopp hon gör inte så höga och därmed mer skonsamma för det dåliga benet. Skulle rekommendera röntgen för att utesluta mer allvarliga skador. Min katt som är 2,5 år började halta i vintras, i början bara lite och bara något steg, så jag trodde han snubblat när han haft sina race med kattkompisarna (har totalt tre mycket aktiva katter). Men en plötsligt en dag ett par månader senare haltade han kraftigt och då tog jag honom såklart till veterinär. Röntgen visade artros i vänster armbågsled. Jag läste på och bestämde mig för att ge kosttillskott med grönläppad mussla, veterinären visade hur jag kan massera musklerna och så fick han metacam. Efter 12 veckor så kan man testa att sluta ge metacam, och än så länge verkar han smärtfri med endast massage och kosttillskott! 😃👍 Hoppas din katt bara har en enkel stukning, då borde det räcka med metacam och "trappsteg" där det behövs. Men jag skulle röntga för säkerhets skull så ni inte missar något.

Ominous
7/28/16, 4:27 PM
#5

#3

Inte riktigt. Men jag hade en katt som blev biten av något(antagligen mullvad/grävling). Då fick han inte gå på den foten, var väldigt jobbigt. Helst ska man begränsa katten till ett rum utan några höjder. Som Burmamys skrev, så ställ fram stolar och gör det enkelt för henne

I wish I could write as mysterious as a cat

birgersson.gabriella@gmail.com
#6

Till burmamys

Hej!

Tack för ditt svar. 

Vad skönt att det bra med din kisse sen.  Efter behandling och kosttillskott.  Så artros innebär liksom inte slutet för katter?

Hon har en slags klösbräda med olika sittpallar i två nivåer som hon brukar hon ta hjälp av när hon ska  gå upp till fönstret. Hon går även via soffkanten upp till fönstret, så det känns bra att hon inte hoppar onödigt mkt. Har även dragit ut köksstolen ifall hon vill hänga vid bordet ibland.

Det känns svårt att försöka kontrollera henne då hon är 2 år och fortfarande nyfiken på typ allt ;)

Hon har redan ätit metacam i 14 dar enl veterinärens råd för sin stukning. Hon fortsatte dock halta i korta stunder,trots medicin, men gick nu normalt i veckan i några dar (undantag från igår då hon halta i korta sekunder). Bör man ge metacam igen (om det nu visar sig vara artros)?

Vi ska till veterinär nästa vecka för återbesök och också för att röntga. Så det känns lite skönt att hon får en ordentlig koll med röntgen så jag vet vad som är fel.

När jag var på första besöket så sa veterinären att det var en stukning och att knäskålen rörde på sig, men inget var brutet eller så. Hon verkade inte heller reagera på att man rörde vid knät.

 Så jag hoppas att det bara är en stukning som fortfarande håller på att läka.

Sorry för mitt sjukt långa svar :)

Annons:
birgersson.gabriella@gmail.com
#7

Till Ominous

Okej. Gick det bra med kissen sen?

Vi bor i en stor etta så utrymmet är begränsat redan. Hon har möjligheter att gå upp till fönstret via klösbräda och soffa. Bokhyllan har vi ställt saker för så hon inte kan hoppa upp där. Förhoppningsvis läker det bra och jag får hålla tummar/tassar att allt går bra vid röntgen. Bara hon inte lider och mår dåligt så är jag lycklig :)

burmamys
7/28/16, 5:43 PM
#8

#6 Verkar som att ni ordnat det bra för henne! Bara att avvakta röntgen då, så får ni agera utifrån vad den visar. 😊 Varmt lycka till!

birgersson.gabriella@gmail.com
#9

Till Burmamys: Tack så mkt. Känns skönt att få skriva av sig lite. Har haft ångest i tre veckor och känt att alla mina sommarplaner borde ställas in för att ist bara sitta och inspektera varenda steg hon tar typ :) Kan återkomma med uppdatering efter röntgen. Nu när jag kom hem var hon sitt vanliga gosiga jag! ;)

birgersson.gabriella@gmail.com
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu känns det lite bättre. Håller tassarna att det går bra hos röntgen och att veterinären lyssnar på min oro och att Rutan (som kissen heter) blir bättre :)

burmamys
7/28/16, 7:48 PM
#11

Håller tummarna för söta Rutan! ❤

Upp till toppen
Annons: