Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2938 ggr
Honestyisdead
2016-07-27 16:54

Hårbollar

Hur ser hårbollar ut? Hur ofta bör långhåriga katter få upp sådana?

Mina har aldrig fått upp något som jag skulle gissa var hårboll och de är lite över året nu. En perser och en exotic.

Någon av dom hade spytt inatt men det såg ut som vatten  med massa hårstrån i. Ingenting som var fast eller liknade en boll  bara vatten  med massa hår i.

Båda bajsar varje dag så det är inget stopp i tarmen. Men så mycket som dom fäller och tvättar varandra känns det som att dom borde fått upp något vid det här laget?

Annons:
Carmarino
2016-07-27 16:58
#1

#0 "Hårbollar" är ett rätt missvisande namn. Åtminstone har jag aldrig sett något som liknar bollar. Däremot händer det ibland att det kommer upp en "korv" av päls, men lika ofta blir det bara pälsblandad vätska - precis som det du sett.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2016-07-27 17:03
#2

När jag hade min långhårige katt så spydde både han och korthårige kompisen någon gång spolformade hårklumpar men inte så ofta.

Numera kräks de vattnigt med massa grässtrån i men inga hårbollar längre.

Moritz kräks ren mat också emellanåt. Han är glupsk.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Accalia
2016-07-27 17:19
#3

Kan korthåriga katter få hårbollar? För vår fäller väldigt mycket så tänker att hon borde få upp något, dock har jag aldrig sett henne göra det… Borde dem spy upp det?

Carmarino
2016-07-27 17:29
#4

#3 Javisst kan de få det. Fast då rör det sig oftast bara om den "tunnflytande" varianten. Hårkorvarna är det nog mest långhåriga katter som får upp. Den ena av mina nuvarande katter (bägge är korthåriga) fäller kopiöst mycket, men hon får inte upp några hårbollar ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad
2016-07-27 17:29
#5

ja mina katter är korthåriga, och de spyr upp "korvar" med hår och ibland långa grässtrån och vatten. Man blir så glad när man vaknar mitt i natten av en katt spyr, och man får gå upp och torka upp det. 🧟‍♂️

U R us

OberonsMatte
2016-07-27 17:35
#6

En hårboll har samma form och storlek som en bajskorv, men består av sammanpressat hår. Vilken färg den har beror på kattens pälsfärg. Ibland kräks endast hårbollen upp med lite vätska och ibland kan de finnas i en matkräka. För en del katter passerar hår utan problem genom tarmen och kommer ut med avföringen, så det är inte alla katter som behöver kräkas upp hår.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Karusell
2016-07-27 17:55
#7

Min äldsta perser som jag haft i 8 år kräks några gånger per år, inland bara vätska men även hårbollar. Tror att det mesta kommer ut med avföringen. Min yngre perser som är ett år har aldrig kräkts.

Honestyisdead
2016-07-27 18:40
#8

Så om jag förstått det rätt kan det vara pga hår spyorna uppstått? Märker inget på allmänntillståndet på någon av dom. Men som sagt. Det var ingen korv alls utan hårfhllt vatten.

OberonsMatte
2016-07-27 19:08
#9

#8 Ibland kan det vara svårt att få upp en hårboll, så kräkningar utan något i kan bero på att det finns hår i magsäcken som retar, men som varken kommer upp eller passerar ut i tarmen.

Om katten är långhårig eller inte behöver inte spela någon roll. Oberon som har  längst päls av alla mina katter är den som först på sista tiden börjat kräkas upp hårbollar (han är 8 år nu). För honom är det också endast i samband med gräsätande.

Problem med hårbollar har katten endast om håret varken kräks upp eller kan passera genom tarmen. Min Ruben har sådana tendenser och på honom har hårbollar fastnat i tarmen ett par gånger, vilket han blev väldigt sjuk av, så det märker man som sagt.

Sajtvärd Katter iFokus

aloizias
2016-07-27 22:57
#10

Oftast kommer det bara slem och ibland små korv liknande pälsbollar. Ger du katten kattmalt slipper du kräkningar. Jag ger en gång i veckan. Malten finns både i tub och som godis.katterna älskar kattgodiset. http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.36.2588/anti-harboll-minibitar-vitaminberikade Päls vård är också viktigt för att få bort underull Furminatorn använder vi.

Honestyisdead
2016-07-27 23:19
#11

Har en furminator. Men håren tar aldrig slut.

Vad gör kattmalt?

Bästakompis
2016-07-28 18:25
#12

Jag har fått för mig att katter som är friska, aktiva och har bra "fart" på magen, kräks mindre hårbollar. Att det alltså ofta kommer med stigande ålder. Vet inte om det stämmer? Men mina ungdomar på 2 år har aldrig kräkts eller hostat upp något.

aloizias
2016-07-28 18:27
#13

Det minskar lite ;) jag badar våra Exoter ofta när de fäller. Kattmalten reglerar ämnesomsättningen och eliminerar att hårbollar bildas. Maltens specifika fettstrukturer gör att det inte bildas hårbollar.

Annons:
mariesdotter
2016-08-01 10:52
#14

Min korthåriga hankatt spyr ofta upp hårbollar, ibland bara med slem men ibland kan han reagera betydligt mer och spy upp all mat efter måltiderna varjendag, flera dagar i rad, utlöst av hårbollar. Jag kammar honom varje dag och har märkt en liten förbättring. Men skulle gärna ta emot fler tips på hur man kan bli av med hårbollarna.

OberonsMatte
2016-08-01 11:55
#15

#14 Psylliumfrön hjälper håret att passera genom tarmen. Ger man blötmat kan man blanda i eller strö det på maten och tycker man att de är ok med torrfoder kan man köpa ett som innehåller det. Mina katter äter vanlig blötmat men får i sig Psyllium genom torrfodret Royal Canin Hairball Care

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2016-08-06 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Moltas kräktes precis upp en hårboll så jag passade på att ta en bild. Så här ser alltså en hårboll ut:

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: