Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2452 ggr
Lubsan
2016-07-25 00:38

När spinner era katter?

Vår ena katt spinner typ hela tiden, om man klappar henne, om man leker med henne, när man kommer hem, när hon ska sova (även om man inte ens klappat henne). Hennes syster däremot spinner endast när man gosar, när hon blir klappad och det låter inte häften så mycket som när hennes syster spinner 😂 Så, som rubriken lyder, vid vilka tillfällen spinner era katter?

Annons:
Honestyisdead
2016-07-25 00:40
#1

Mest hela tiden. Om man pratar. Om man ger mat. Om man kelar. Om man ska sova.

Lubsan
2016-07-25 00:44
#2

JA, det låter som vår Siri, en riktig spinnmaskin ;) Iris är dock den som är mest kelig, hon har dock inte riktigt fått till det där klassiska ljudet. Dock så "pratar" hon väldigt mycket.

oddahviing
2016-07-25 00:49
#3

Ja min med, så fort jag kollar på honom i princip.

'-Headlights on the highway-'

[Castlevania]1
2016-07-25 01:03
#4

Vår katt spinner mestadels hela tiden också - när han ser ett välkänt ansikte, när han sover intill en/med hundarna/på hästryggen, när han får mat, när man kelar med honom.

Silver83
2016-07-25 01:36
#5

Min minsta kille spinner typ hela tiden (han på bilden). Den näst yngsta spinner också och är väldigt pratig av sig, speciellt när det vankas mat. Min enda hona pratar hela tiden, men spinner oftast när man klappar henne och/eller när hon leker. Den äldsta spinner nästan bara när man klappar honom eller när han vill ha mat.

Volpes
2016-07-25 08:20
#6

Min katt spinner bara när han ligger och gosar hos en, vilket är typ tio minuter om dagen, han är inte en sådan gosig katt då han har för mycket spring i benen. Annars kan han börja spinna när jag klipper klorna på honom också men jag vet inte om det är ett mysande spinn eller om han gör det för att han blir typ stressad av det. Han gillar egentligen inte att klippa klorna så särskilt mycket.

Annons:
burmamys
2016-07-25 11:16
#7

Saga 2,5 år spinner högt när hon väcker mig på morgonen och när hon påminner om att det är dags för mat eller klickerträning. Alltså när hon vill något. 😊 Simon 2,5 år spinner väldigt svagt och bara när vi gosar och när han får sin massage, men bara när han är som mest avslappnad. Han är annars den som ALLTID påminner när det är dags för mat, men då jamar han och petar på mig med tassen. Jag uppfattar det som att Simon spinner när han är sårbar för att lugna sig och påminna mig om att han är vänligt sinnad. 😍 Sindra 9 månader spinner när hon vilar och någon går fram till henne, och ibland när vi gosar. Alltså av samma anledningar som Simon. 😊 Jag har läst att katter spinner främst för att signalera att de är vänligt sinnade samt för att lugna sig själva. En katt med lägre rang spinner oftare av den anledningen. Men att det även finns ett annat spinnljud som är högre och mer intensivt eller kraftfullt, och det används när katten vill något väldigt viktigt, och som oftare används av katter med högre rang. Verkar det stämma för era katter också?

kattöga
2016-07-25 11:21
#8

Våra katter har varit spinnmaskiner när man gosat med dom. Pratkvarnar i övrigt.

Ena katten spann mycket när han var sjuk innan han dog, då räckte det med att man bara satte sej ner intill honom. "sjuk-/ont-spinnande".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Volpes
2016-07-25 13:30
#9

#7 Det låter ju verkligen som min katt tycker jag, eftersom han spinner när jag klipper hans klor som han inte tycker är så roligt, men man får ju gott godis då också 😉 Så det tycker jag stämmer jättebra.

Splatter
2016-07-25 14:09
#10

Den äldre på 1 år har sen han flyttat hit vid 12 veckors ålder alltid bara spunnit när han myser med en av människorna när de varit borta länge, som på morgonen eller eftermiddagen. Bara en snabbismysstund på 10  minuter. 

Den yngre på 18 veckor spinner bara man tittar eller pratar med honom. Eller om man plockar upp honom. Eller ger godis, eller mat, eller tar fram en rolig leksak. Mysa kan man göra i timmar!

Silver83
2016-07-25 17:03
#11

#6 Har inte varit med om det vid klippning av klor, men däremot när jag plockar fästingar på min näst yngsta… Han spinner hela tiden och kan lägga sig och försöka gosa samtidigt. Vet inte om det är av obehag eller om han tycker det är "ok".

Bästakompis
2016-07-25 23:46
#12

Båda spinner när man är nära. Lillan spinner även när hon inte vill bli hanterad,som när jag klipper klorna. Det gör inte Bobo. Han spinner mycket när han tigger mat och kel, då han brukar sitta på en köksbänk och trampa med tassarna. När han vill gå ut jamar han högt, men så snart kopplet är på så står han och väntar vid dörren och spinner istället. Intressant tycker jag, att så fort han förstår att han ska få gå ut så slutar han jama och börjar spinna istället ☺Hundar som är ivriga att få gå ut brukar ju knappast lugna sig när man är på väg, tvärtom 😊

[Tibonnanj]
2016-07-26 13:35
#13

Vi hade en katt som började spinna så fort man ropade på honom. Han spann dessutom så högt så oftast hörde man det ljudet innan man såg katten :P

Nuvarande katten är lite mer svår flörtad. Han spinner mest på morgnarna när han får gosa i sängen med husse och matte men resten av dagen måste man klappa och klia ganska mycket för att få igång honom.

Annons:
Carmarino
2016-07-26 14:31
#14

Hade en gång en katt som spann så fort man pratade med honom; ibland till och med bara man tittade på honom. Han spann så intensivt att det droppade vätska ur näsan på honom. Det verkade vara "snålvattnet" som kom ut fel väg, för han var helt frisk. 🙂

Sedan hade jag en katt som nästan "kvittrade" när han spann. Har aldrig hört en katt låta så varken förr eller senare. Han var väldigt kelsjuk och spann ofta.

Mina nuvarande katter spinner mest när jag kelar med dem, eller när de försöker fjäska till sig lite extra mat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: