Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3692 ggr
Lubsan
2016-07-24 13:35

Hur klarar katter värmen?

Jag får så dåligt samvete när vi går hemifrån om dagarna. Det är nästan 30 grader utomhus och solen ligger på hela dagarna (har dragit ner persiennerna) och vågar inte ha öppet balkongdörren när vi inte är hemma pga getingar o skit. Vet att katter gillar värme men jag smälter ju nästan bort hur går det för dom som har fullt med päls? Dom har alltid färsk vatten och verkar inte nämnvärt påverkade, kanske lite slöare men :p Hur gör ni?

Annons:
Calcifer
2016-07-24 13:43
#1

Katter brukar vara bra på att leta upp svala ställen att ligga på. Min katt har flera gånger tagit sig in i min garderob för det är svalast där tydligen så nu har jag öppnat upp dörren lite och tagit undan mina rena kläder och lagt en filt där istället för att han ska kunna lägga sig där. Man kan även t:ex lägga en fuktig, kall handduk där katten brukar ligga.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lubsan
2016-07-24 13:51
#2

Ja, dom ligger i skuggan på balkongen eller i handfatet oftast. :)

Scorpio97
2016-07-24 13:54
#3

Jag har alltid ett fönster öppet i mitt rum, har dubbla myggnät/myggfönster så inga insekter kommer in och katterna inte kommer ut där. Så det är öppet hela sommaren och släpper in luft. Sen brukar vi öppna ett fönster på glänt i köket så blir det korsdrag. Är vi hemma är ett köksfönster (som leder till altanen) samt altandörren också öppna, men pga inbrottsrisk vågar vi inte ha det så om vi ska någonstans. 

Är det riktigt varmt brukar jag lägga fram några kylklampar under en filt, så att dom har en svalare plats att ligga på om dom vill. Hittills har dom aldrig legat där vad jag vet. Har isbitar i en av vattenskålarna. Dom får även extra vatten i maten så att dom får i sig vätska ordentligt. Vi har dock utekatter, så oftast är dom ute om vi ska någonstans över dagen. Då kan dom hitta skugga själv och vatten finns alltid på vår altan. Brukar dessutom vara svalare inne än ute.

Våra katter är lite slöare och sover mer på dagtid, och är mer aktiva under kvällar och nätter när det är svalare. I övrigt verkar dom inte påverkas så mycket av värmen.


//Jessie

[VSK]
2016-07-24 13:57
#4

Vi har vädringsfönster på ca 3 cm glänt för ventilationens skull samt frisk luft, vatten både i köket och på balkongen samt fläktar på. Rätt ofta man ser katt under takfläkten. Vi brukar oxå lägga i isklumpar i dricksvattnet för svalkans skull.

Uppkatten
2016-07-24 14:02
#5

Jag har en mkt varm lägenhet, solen ligger på hela dagarna… Mina katter ligger också helst i solen…

Jag har balkongdörren öppen så de kan gå ut och in som de vill (dock sol på balkongen hela dagen). Har insektsnät för balkongdörren (som katterna förser åt sidan när de går in och ut), det gör att jag inte får in getingar mm särskilt ofta. 

Varma dagar så gillar de att vara på balkongen extra mkt nattetid, och då hinner vi också få ner temperaturen inomhus något.

Förutom persienner som är nere dagtid så har jag IKEAs mörkläggnings rullgardiner nerdragna mellan 8-16 ca.

Jag har dessutom köpt två kyldynor (avsedda för hund o katt) men har aldrig behövt använda dem ännu.

Som "nödplan" (ifall katterna skulle bli påverkade av värmen) så tänker jag mig att de får sitta i varsin transportbur som jag bär ner i källaren under några timmar (där är alltid svalt o skönt). Den planen har jag heller aldrig behövt omsätta i praktiken, än.

Sedan använder jag förstås vanlig fläkt mm vid behov, ger blötmat företrädesvis, samt har alltid 3 vattenkoppar framme.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lubsan
2016-07-24 15:33
#6

Ja, vi har tre vattenskålar framme, men bra tips med isbiten! Har en fläkt med katterna är rädda för den, hehe. vu har inga myggnät för fönstren utan har öppet sovrumsfönster en liten bit bara.

Annons:
ElisabethB
2016-07-26 10:33
#7

Lägg en blöt handduk/tröja på toalettstolen eller golvet någon stans utifall det blir för varmt så kan de lägga sig där. (Hittills har mina katter inte lagt sig där, men möjligheten finns.)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Lubsan
2016-07-26 13:58
#8

Bra tips :) Nu har det dock blivit svalare här (äntligen om man frågar mig :o).

Upp till toppen
Annons: