Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1920 ggr
Nom0re__
7/23/16, 2:16 PM

Innekissande katt! HJÄLP

Hej!
Jag har en katt på 6år och rasen är bondkatt!
För 2 år sedan köpte jag henne och redan då började hon nån gång ibland typ 3 gånger per månad kissa på kläder,skor,mattor och dörrmattor, som va på golvet, speciellt närheten av kattlådan och därför pissade hon på dom. tänkte också att det kunde vara kattsanden eller att hon inte trivdes. Jag bytte sanden till Pussi Kattsand och använd det sedan dess.
Men det blev aldrig bättre, Sedan tänkte jag att jag skulle köpa en annan katt för hon kanske kände sig ensam och därför kissade hon som hon gjorde, men jag hade fel.
Allt blev bara värre, pissade utanför lådan flera gånger per vecka ungefär 6 gg per vecka
Bara runt kattlådan. Jag uppsökte veterinär och dom sa att hon hade Urinvägsinfektion för hennes kiss var koncentrerat,så jag köpte den medicinen hon behövde enligt dom så men kisseriet blev inte alls bättre, tog flera urinprov men katten fortsatte kissa,
Enligt dom så hade hon högt PH värde, Eftersom dom inte kunde göra så mycket mer för dom var en småklinik så fick jag åka till Anicura djurklinik för dom sa att jag skulle ta ultraljud på henne och ta ett riktigt urinprov med kanyl. Jag säger bara aldrig smådjursklinik, Så oseriösa och lagt massor med pengar i onödan..

När jag åkte till Anicura så sa dom att PH värdet inte ens va högt och medicinen som dom andra gav mig är ett dåligt altenativ för henne, så dom tog ett urinprov på henne och det visade sig att hon hade cystit allså en inflamation i blåsväggen och fick Metacam i sprutform och behandla henne i 20dagar.  Dom sa till mig om detta inte fungerar för henne så är det hennes Psycke eller så behöver hon omplaceras eller avlivas, och under denna behandling på 15dagar så har hon pissat 23gånger utanför och jag blir så ledsen för vill inte ta det hemska beslutet att avliva henne men jag kan ju inte ge bort henne heller för vem vill ha en kissande katt. Ska aboslut fortsätta behandligen i 5 dagar till men det känns mörkt ut just nu för henne, och vet inte vad jag ska göra,  Jag har tyvärr bara haft en kattlåda tills idag så fixade jag fram en annan så får vi se hur det blir. Vill verkligen ha hjälp.

O snälla va snälla i kommentarerna för det här är väldigt känsligt för mig. 😢

Annons:
Lusthan
7/23/16, 2:48 PM
#1

Vad har du gjort mer för att få katten att kissa i lådan? Jag skulle köpa ny låda, gärna flera lådor. Flytta lådan till annan plats än den stod innan. Troligtvis så kopplar hon lådan till att det gör ont och är obehagligt. Se till att sanden dammar så lite som möjligt och är parfymfri. Bort med allt som luktar kiss och tvätta det i ättika. Ingenting på golvet, mattor, kläder, väskor, allt mjukt måste bort. Ge blötmat istället för torrfoder för att försöka se till att hon inte får återkommande problem med kisseriet. Jag har en hane som kissade fel då och då innan. Problemet försvann när jag slutade med torrfoder, skaffade fler lådor och tvättade allt med ättika.

Nom0re__
7/23/16, 3:13 PM
#2

Jag gör rent kattlådan varje dag, jag gör rent hela kattlådan var 3:e vecka kanske mer, Torkar och skurar varje gång hon kissar på golvet.
Glömde nämna att hon inte pissar längre på saker bara brevid och framför lådan, och lite längre bort, och hon skvätter ju inte hon kissar normalt,
Det roliga med henne är att hon kissar på golvet sedan går hon i  kattlådan och gör sina behov. Jag har lådan vid ytterdörren i hallen. kan ju prova att byta plats till badrummet men är så rädd att hon pissar där endå även fast det inte finns någon låda.
Ättika är det inte starkt för katten?
Tack så mycket för du svarade :)
mvh

Lusthan
7/23/16, 3:43 PM
#3

Ättika använder du på det hon har kissat. Som exempelvis golvet. Det neutraliserar lukten av kiss. Lådan städar du med klorin. Av någon konstig anledning så brukar katter älska klorin. Eftersom hon kissar på golvet och bajsar på lådan så kanske hon vill ha en låda till varje. Finns katter som inte vill kissa och bajsa på samma låda. Jag har fem (fyra lådor) katter och flera av de kan först kissa på en låda och sen gå och bajsa på den andra lådan.

kattöga
7/23/16, 5:19 PM
#4

När du använder ättika, tvätta först golv eller textilier med normalt tvättmedel (använd inte klorin eller medel med ammoniak i däremot) och avsluta sen med att skölja av med vatten som du blandat i lite ättika i. 

Du ska alltså inte ta ren ättikssprit - det kan förstöra färg o s v, eftersom det är starkt - utan du ska spä ut vatten med ättika som du sen torkar av med.

När textilierna/golvet torkat, då försvinner också ättikslukten. Och kisslukten också, även den kisslukt som katten känner men inte vi människor (dom har ju mycket bättre luktsinne än vad vi har).

Det som luktar kiss, får ofta katter att tro att det är "toalett", så då kissar dom gärna där igen. Därför är det viktigt att få bort så mycket lukt som möjligt (även den lukt som vi inte känner) där vi inte vill att dom ska kissa.

Klorin verkar "lukta kattkiss", åtminstone reagerar katter på den lukten på samma sätt som kiss, så därför är det bra att göra rent kattlådan med klorin.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
7/23/16, 5:25 PM
#5

Räcker det inte med ättika efter rengöring så kan denna produkt kanske hjälpa (klicka på namnet om inte länken syns, det finns en länk där men jag ser den inte i min dator):

Simple Solution Extreme Cat Stain & Odour

Den kan riktas med en smal spraystråle eller sprayas med en stråle som sprider sej mer, beroende på var man vill använda medlet och hur koncentrerat.

Det luktar dessutom ganska "gott" även för oss människor.
Och för våra katter hjälpte den sprayen bra (de revirpinkade) när hankatten flyttade hem till oss)!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

jollycox
7/23/16, 6:57 PM
#6

Vad har du för slags låda? Har du med huv och lucka bör du ta bort luckan och även skaffa en utan huv. Hon kanske tycker det är för trångt. Har du en öppen låda så skaffa en med huv men ta bort luckan.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Nom0re__
7/23/16, 7:04 PM
#7

Tack så otroligt mycket för alla tips! :D

Ska fixa en ny låda snarast allså med tak.  kan tyvärr inte köpa 2 nya den här månaden men kan självklart köpa en. och den lådan jag har nu göra rent med klorin..
Jag har ju allttid varit dum att jag har gjort rent med skurmedel men vet innerst inne att det inte hjälper ett dugg, inte roligt att städa hela lägenheten och skurat och dammsugit där lådan har varit och direkt kissar katten runt lådan.

Som sagt så ska jag köpa en ny låda,klorin och ättiksprit.
 _
Feliway har någon provat de?_

OberonsMatte
7/23/16, 7:07 PM
#8

Vad har du för slags låda i nuläget och rensar du bara en gång per dag?

Sajtvärd Katter iFokus

Nom0re__
7/23/16, 7:17 PM
#9

Jag har alltid haft låda med tak, jag har haft katten ungefär i 2 år och fick lådan på köpet… Ja ibland blir det morgon och ikväll, tycker du det är för lite ? :)

OberonsMatte
7/23/16, 7:34 PM
#10

#9 Ja, har man en katt som kissar fel i närheten av lådan beror det nästan alltid på att själva lådan känns obehaglig för katten på något sätt och då ska man komma ihåg att katter är väldigt renliga djur. En använd låda kan vara = en smutsig låda. Många katter vill också som tidigare nämnts helst kissa resp. bajsa i olika lådor. Du bör i nuläget ha minst 2 lådor tillgängliga för katten. Lådorna bör vara stora och öppna, innehålla ett decimetertjockt lager av finkornig sand och rensas minst varje morgon och kväll (+ när du märker att katten har bajsat).

Är lådan du redan har gammal kan det även vara dags att byta ut den om den är repig i botten och svår att få helt ren. Har den huv kanske den känns för liten och instängd för henne? Jag utgår ifrån att lådan inte har någon svänglucka, har den det så bör du definitivt ta bort luckan. Man behöver inte heller köpa särskilda kattoaletter, en förvaringsbox i plast fungerar lika bra (ofta bättre) och är betydligt billigare.

Sajtvärd Katter iFokus

Nom0re__
7/24/16, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Okej, på tisdag blir det och åka till affären och köpa en låda till, sen nästa löning så får jag köpa en till och slänga den gamla.
Hon har inte kissat än så länge utanför och igår så såg jag att hon gick på den lilla lådan som finns på bilden men som sagt så ska jag köpa en annan.
Som alla ser så är det inte kanske världens bästa plats för att ha en kattlåda men vågar inte ha någon annan stans i nuläget och finns ingen bra och lugn plats, vill helst inte ha den i badrummet för har hört att dom störs sig om man har nära tvättmaskinen vilket jag måste isåfall ha.

kattöga
7/24/16, 10:08 PM
#12

Ha kattlådorna i hörn! Kattlådan på bilden är alldeles för "farlig". Katten kan inte få lugn och ro och ha sin plats ifred. 

Flytta på kattburen till nåt annat ställe och sätt sandlådan där istället, eller i något annat hörn där katten känner sej trygg och har uppsikt över vad som händer runt omkring.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lusthan
7/24/16, 11:14 PM
#13

Ibland kan konstiga placeringar av lådorna vara det som behövs. Är det där hon brukar kissa så fortsätt ha lådan där ett tag även om platsen är dålig.

Annons:
Nom0re__
7/27/16, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

_Hej alla, tänkte uppdatera lite om Smilla min katt..
Ja jag har fortfarande samma plats där lådan har alltid varit, för jag har så dålig plan lösning och det är den enda platsen som funkar.
Jag tycker det har blivit mycket bättre sen jag fixade en extra låda. Fixade det i lördags och hon har kissat utanför den lilla lådan en gång på 4 dagar, det är stor skillnad.
Jag har köpt klorin och ättiksprit och jag kommer få en relativt ny kattlåda av mina färäldrar sedan nästa månad kommer jag köpa en ny och slänga den gamla.
Smilla verkar vilja gå på den lilla ''nya'' lådan helst eftersom den andra katten jag har är för stor för den. Brittsk korthår så rasen är väldigt stor.
Det är såhär att jag kommer omplanera Smilla om hennes kisseri blir bättre. För tror starkt på att hon skulle mer trivas att vara ensam katt och då kanske hon inte alls kissar mer. Men som sagt vill se verkligen om att ha två lådor hjälper för då handlar det om att hon inte vill ha katt sällskap. Jag har lagt flera tusen på henne om hopp att bli bättre så vi får allt se nu..

Har några frågor till er alla: När jag ska torka golvet med ättika ska jag blanda vatten och ättika då eller ta rent ättika???

Ska jag ta en ren trasa eller samma mopp för golvet?

Och en fråga till, hade ni tagit hand om en katt som ni visste hade kissproblem ibland?

Här får ni en bild på Smilla :D

Mvh 🐱_

kattöga
7/27/16, 2:50 PM
#15

#14 se #4 När det gäller ättika ska du spä ut vatten med lite ättika i. Du ska alltså inte ta ren ättika, då kan du få missfärgningar. Det räcker med nån kapsyl eller två i ca 1 liter vatten om du har 24%-ig ättika. Har du 12%-ig så behövs kanske lite mer. 

För att vara på den säkra sidan, kan du testa i nåt litet hörn eller nåt. Det beror ju lite på vad för slags golv du har. Jag lyckades förstöra lite av vårt parkettgolv…..

Du kan använda samma golvmopp som vanligt, om du sköljer den rent först. 

Lycka till med den lilla Finingen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Nom0re__
7/27/16, 3:19 PM
#16

Okej, jag har 12%ig så.. Jag har typ som sten golv i hallen, om ser på fotot jag har längre upp på min halll så ser du.

Tog trasa istället för mopp, så nu får vi se vad som händer, innnan jag började städa så hade Smilla kissat igen men kan va för det låg massa sand utanför för jag har bara en liten låda utan riktig bra kant. Men helt klart förbättring.

Tack så  mycket :)

Nom0re__
7/31/16, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hej! 😃🐱 Det har blivit mycket bättre sen jag fixade 2 lådor och som ni ser på bilden nu så har jag fixat en stor till. Smilla verkar bara gå till den nya lådan, invigde den direkt. xD Sen jag fixade två lådor så har hon kissat 3 gånger på åtta dagar och det är en stor skillnad, sist hon kissade var i fredags.

**Nu till min fråga!!

innerst inne vill jag inte ge bort henne men jag vet att hon skulle må bättre av att vara ensam katt så jag undrar om det finns någon där ute som ens skulle ta imot en kissande katt, vad vet jag hon kanske slutar så fort hon kommer till någon annan. Skulle ni ta imot en katt som ibland har kissproblem? Hon är ju världens gosigaste och mysigaste katt förövrigt..
Om jag ska omplacera henne ska man då skriva att hon har lite problem med kisseriet eller ska man hålla tyst för som sagt det har ju blivit bättre sen jag fixade två lådor.  Hoppas någon kan ge mig några tips hur man ska göra i den situationen..
Mvh**

Bästakompis
7/31/16, 10:31 PM
#18

Det är nog inte så bra att hålla tyst om problemet, för då är risken att hon bara flyttas vidare till nya hem! Om jag var du skulle jag försöka ta hjälp av en kattförening, det finns några stycken som har facebooksidor där man kan nå ut till riktiga kattvänner. Om jag hade haft möjlighet att ha en ensamkatt så hade jag kunnat tänka mig att prova. Så jag tror inte det är omöjligt. Men skriv och förklara problemet så utförligt som möjligt, att du tror det går bättre i ett hem där hon får vara enda katten osv. Det krävs ju lite tid och engagemang för att det ska gå så bra som möjligt. Då är det ju bäst att hon hamnar hos någon som är kunnig och är beredd med olika lösningar, och som helst inte har lägenheten full med dyrbara parkettgolv och mattor…

[Tion]
8/1/16, 5:23 PM
#19

Hej jag hade en katt förut som kissade inne. Hon var en underbar katt väldigt tillgiven och otroligt vänlig och följde mig vart jag en gick men hon kissade överallt. Jag fick reda på att hon kissade inne en vecka innan hon skulle få komma till mig och då hade jag tingat henne två månader innan. Jag hade tingat en avelshona som skulle få gå i passion. Uppfödaren sa till mig att hon trodde att hon kissade inne pågrund av sin andra hona hemma då dom inte tyckte om varandra men så var verkligen inte fallet. Hon kissade sönder en helt ny väldigt dyr säng hon kissade sönder soffan och jag fick städa och tvätta många timmar i veckan. Jag provade allt för att hon skulle sluta kissa inne men inget fungerade. Jag har kroniska sjukdomar som gjorde att det tyvärr inte fungerade längre att hon Bodde hos oss Så jag och min sambo så vi fick ta det sorgliga beslutet att försöka hitta ett annat hem till våran ängel. Det beslutet velade jag fram och tillbaka med i flera månader då jag älskade henne så otroligt. Men allt slutade lyckligt för henne jag hittade en underbar familj som bor långt ute på landet med ett jätte stort hus och en enorm tomt som hon får gå lös på. Dom hade inget emot hennes kissade och fastade för henne så fort dom såg henne. Jag har fortfarande kontakt med familjen som köpte min underbara ängel och vi har sms och telefon kontakt och dom skickar massor med kort på henne ofta till mig och jag har även hälsat på då och då för att se att hon mår bra. Så mitt råd till dig är att ha tålamod var så ärlig du bara kan så du vet att hon hamnar i ett föralltid hem och vet att det är riktiga djurälskare som din katt kommer till.

Nom0re__
8/2/16, 3:45 PM
#20

Tack för alla tips!
Det är sjukt jobbigt att tänka att jag inte kommer ha min smilla kvar hos mig men det verkar inte funka att ha två kattlådor, eller göra rent dom i klorin eller göra rent ställena med ättika.. För hon pissar endå där jag har tagit ättika. och dom plantserna hon alltid har kissar på.

Jag har svårt att ta det steget att lägga ut en annons för jag har så svårt att förklara saker och skriva ner vad jag känner. Och det känns som om alla kommer tycka att jag har inte gjort tillräckligt men det har jag, har lagt snart 4 tusen kronor på henne ihop att hon ska bli bra.
**
Så känns lite konstigt och fråga men skulle ni kunna skriva ihop en bra annons om Smilla om hennes problem för det tar stopp i huvudet.. Vill ju att beskrivningen ska vara bra och inte för slarvig eller mycket?

Mvh**

Annons:
[Tion]
8/2/16, 9:14 PM
#21

Jag och min sambo kämpade under en lång tid med våran älskling men det gick så långt att jag blev inlagd på sjukhus ett fler tal gånger pågrund av all över ansträngning och min familj försökte få mig att inse länge att det inte gick längre. Jag la ner över 40000 tusen på min katt med alla veterinärbesök förstörda möbler rengöringsmedel med mera. Vi hade fem bajslådor i våran lägenhet det hjälpte inte heller. Men jag ångrar inte en sekund att jag tog hem henne jag känner mig så lyckligt lottad att ha fått ha henne hos mig och dessutom så vet jag att hon hade kunna blivit en katt som blivit om runt skickad i hela sitt liv om hon hade hamnat fel. Jag mådde dåligt länge och kände mig så hemsk att jag inte kunde ha henne kvar men tills slut hade jag inget val. Jag och dom ny ägarna gjorde även ett avtal om att jag kommer få köpa tillbaka henne om dom inte kan ha henne kvar. Som sagt så har jag en bra kontakt med hennes nya familj och är så tacksam att dom vill ha det med mig. Jag skulle kanske kunna hjälpa dig att skriva en annons men kisseriet ska inte ta över utan det är din skönhet hemma som ska göra det. Det är hennes personlighet och alla roliga och underbara sidor hon har som ska göra det så det är väldigt svårt att skriva en annons åt dig när jag inte kan beskriva hennes personlighet då den biten är den viktigaste sen vet jag inte vad du har för krav på den nya ägaren heller. Det är väldigt viktigt att inte ta den första personen eller familjen som vill ha henne utan det kan ta tid. Det ska kännas rätt för alla både dig Katten och den nya ägaren. Det är viktigt att den nya ägaren får en prövotid och se hur det fungerar både för din katt och nya ägaren så dom trivs med varandra jag rekommenderar också att du åker till hennes nya hem så du ser hur dom bor och hur hon mår där. Jag skulle även rekommendera att du kan försöka prata med den nya ägaren och fråga om du kan få ta tillbaka henne /köpa tillbaka henne om den nya ägaren inte kan ha henne kvar även om det är om fem år framöver. För om problemet med kisseriet är kvar är det inte allt lätt att hitta förstående människor. Men dom finns där om man har tålamod.

Nom0re__
8/2/16, 9:45 PM
#22

Tack för det snabba svaret.
Jag fick nyss ett tips från någon annan om att testa Feliway och Cystophan och ge henne mer blötmat. Och hon hade en katt som kissade inne under 4 år och gick till veterinären och fick diagnosen stressblåsa som min Smilla också har så efter hon började med dom så har katten kissat en gång under 3 månader.

Om det inte funkar så får jag omplacera henne.
Självklart är det viktigt för mig att hon kommer till en bra familj men jag har väldigt svårt att kommunicera med människor för jag har en diagnos som gör att jag har svårt med den biten men självklart ska jag göra så gott jag kan. Bra tips du sa om att komma överens med den nya ägaren om man kan ta tillbaka Smilla om det inte skulle funka mellan dom.
Jag kan komma tillbaka och skriva här när jag har köpt Feliway och den andra saken  men tyvärr så kommer det ta ett tag för jag måste vänta till löningen kommer.
Tack återigen för tipsen! 😃❤️

Upp till toppen
Annons: