Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 645 ggr
Belzebubble
2016-07-22 17:27

En kattkompis eller inte?

Hej! 

En fråga till er alla som har två eller mer katter! När märker ni att er katt behöver kattsällskap? 

Jag har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en kattunge till. Från början var det tänkt att vi skulle ha två från samma kull  men då en visade sig senare vara en hona tog vi bara en. Det kändes ändå tryggt då vi hade möjlighet att i stort sett vara hemma hela tiden under hans uppväxt, men det kommer ändras nu till hösten. 

Jag vet inte riktigt om han verkligen kommer ha "nytta" av en kattkompis. För min del spelar det ingen roll, jag trivs så bra med honom och behöver inte en katt till, så beslutet om att eventuellt skaffa en är endast för hans skull. 

Jag har märkt att han har börjat bli mer rastlös de senaste två veckorna, som om jag och alla leksaker inte riktigt räcker till. Han har blivit mycket mer "på", och följer efter en var man än går, även om det handlar om att gå från ett rum till ett annat, och vi har helt enkelt inte tid att ständigt ge honom uppmärksamhet. 

Men samtidigt så är han väldigt kelen och jag är rädd att vårt förhållande kommer ta skada om vi introducerar en till kisse. Vi har haft en "lånekattunge" (kattvakter åt vänner) men då hade han svårt att slappna av och undvek allt och alla, vilket känns inte bra alls. När vi däremot introducerade honom för en äldre kisse var han mycket mer avslappnad och följde den äldre överallt. 

Så mitt problem med detta är att jag kan inte läsa av honom och har svårt att bedöma vad som är bäst för honom.

Annons:
Carmarino
2016-07-22 17:49
#1

#0 Det är nog inte alla katter som vill ha sällskap, men din kisse verkar vilja ha någon att leka med. På din beskrivning verkar det som om du i så fall ska satsa på en lite äldre katt. Det finns många som behöver ett hem.

Har oftast haft två eller tre katter så de har inte blivit helt ensamma när någon av dem dött. Senast det hände att bara en var kvar, hade jag dock tänkt vänta med att skaffa en ny katt tills hon också var död (hon var rätt gammal). Nu blev det inte så, för mina två nuvarande katter behövde ett hem snabbt (födda utomhus och vintern närmade sig).

Därför tog jag hem dem och faktum är att den gamla katten piggnade till när hon vant sig vid dem, och de hade mycket glädje av varandra den tid hon hade kvar. Hon lärde dessutom "nykomlingarna" vad som gäller här hemma. Därför har det aldrig varit några problem med att få dem att gå på lådan, trots att de hade varit "vildkatter" i 6-7 månader. Det funkade direkt, och det har aldrig hänt några "missöden".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Belzebubble
2016-07-22 19:04
#2

Tack för ditt svar! Jag har kollat runt lite bland katthem, men jag är lite begränsad vad gäller avstånd och än så länge har ingen rätt kisse dykt upp. 

Jag har haft lite funderingar kring att vara jourhem istället, men det innebär att alla katter som bor hos oss kanske inte stannar för alltid och jag vet inte hur katter klarar av den typen av förändringar egentligen.

[Wickedwoman]
2016-07-22 20:35
#3

Första gången jag skaffade katt var för 10 år sedan. Den katten räddade jag från avlivning på mitt dåvarande jobb, hon va väl då kanske 3 månader gammal. Ett år senare kom det in en katt till som skulle avlivas och var lite äldre än den första när jag tog hem henne. Men jag funderade inte då på om hon ville han en kompis eller inte, jag ville rädda den andra katten. Det tog ett par v men sen blev de bästa av vänner! Andra gången för 6 år sedan tog jag två katter på en gång. En från uppfödare och en hittekatt som var lika gamla. Tog ett tag men sen blev de också vänner, även om hittekatten var mer självständig som individ och likväl kunde vara ensamkatt. Men de lärde sig leva i harmoni. De lekte när de kände för det och mös när de kände för det. Nu har hittekatten sprungit bort och jag märker på min nuvarande att hon är så på oss! Ska kela och följer efter oss och går och jamar och kallar på han som är borta.. Så jag letar ny katt till henne. Hon är snart 7 år så har inte bestämt om jag vill ha en kattunge eller vuxen.. Vad som är bäst lixom. Men det låter som att din katt hade haft kul med en kompis! Men det kan ta tid att få katter att acceptera varandra så att va jourhem känner inte jag mig trygg med men om du gör det så prova!

Ominous
2016-07-22 22:02
#4

Jag märkte att min katt var otroligt intresserad av andra katter(och små vita hundar han antagligen trodde var katter). Han var alltid så snäll och jamade bara försiktigt. 
När jag hämtade hem en kattunge för några veckor sen blev han helt besatt. Han har adopterat honom som sin egen och tvättar och tar hand om honom. 

Jag tror att det är vanligt att katter just gillar kattungar, och att ta hand om dem. Jag har även fått lite mer "frihet" sen jag fick kattungen, innan var han väldigt på :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Upp till toppen
Annons: