Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 927 ggr
Zvalas
6/30/16, 2:41 PM

Kärleksnyp?

Har en liten ragdollhona på 14 veckor. Hon är jättegosig och ligger ofta nära mig. Ibland så sitter hon och tittar på mig och tittar jag inte tillbaka så jamar hon, tittar jag så blir hon tyst ;) men hon har börjat att bita mig i näsan eller hakan, hon gör de ofta i samband med att hon gosar och ibland verkar de som att hon känner att hon bara MÅSTE bita mig där. Varför gör hon såhär? Jag har absolut inte känslan av att de skulle va nåt aggressivt bakom. :)

Annons:
Katthemsmatten
6/30/16, 4:10 PM
#1

Hon beter sig som hon gjorde med sin mamma och sina syskon, men för dig som människa ska det här inte vara OK. Ett bestämt 'nej' eller vad som kommer naturligt för dig, håll dig stilla och flytta bort katten. Brukar inte ta så lång tid för dem att förstå att man får inte gos om man beter sig på det här sättet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Zvalas
6/30/16, 7:50 PM
#2

Ok tack för tipset :) De är alltså ett "gosbeteende"?

[Tibonnanj]
7/1/16, 12:29 PM
#3

Det är kanske gosigt nu när de inte biter så hårt. Vi va inte tillräckligt konsekventa med "korrigering" när vår katt bet/nöp oss. Nu blir det ordentliga bett som gör ont och blöder. Han är även inflammerat tandkött så det kliar extra mycket i tänderna ( vi håller på med behandling mot det). Önskar att vi hade varit mer stränga från första början istället för att tycka att det va gulligt.

Katthemsmatten
7/1/16, 12:33 PM
#4

#3 Det är vanligt att kattägare som inte har så lång erfarenhet gör det misstaget. Man ska öht inte låta vare sig katter eller andra husdjur vänja sig vid att få bita eller brottas med händer och fötter. Gulligt när de är små och inte gör stor skada, men väldigt jobbigt beteende hos ett vuxet djur och då tar det mer tid att arbeta bort även om det går. Har själv övertagit en katt som uppenbarligen fått gå hårt åt föregående ägares armar, men efter några veckor med konsekventa nej, inget gos så länge han inte dämpade sig och t o m en kudde uppkörd framför nosen om han inte tog ett nej, så lärde han sig. Numera kan det vid enstaka tillfällen hända att han försiktigt biter med framtänderna, men jag kan se att han vet att det inte är OK och han slutar redan vid n i nej.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Zvalas
7/1/16, 9:24 PM
#5

Nä jag låter henne inte göra det, för de gör rejält ont :P

Upp till toppen
Annons: