Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1180 ggr
Aleya
2016-06-29 19:14

Skyddskrage efter kastration av hona

Jag ska kastrera/sterilisera min hona. (Jag hoppas det blir rätt term nu när jag inte minns vilket som är vad för tillfället) Har bara ägt en hona i mitt liv och när hon gjorde detta ingreppet fick hon tratt. Men det var så att hon knappt kunde äta. Så jag undrar om någon köpt och haft detta på sin katt: http://www.zoo.se/produkter/hund/hundvard-hygien-halsa-kosttillskott-for-hundar/skyddskragar-hundkragar/flamingo-petcare-inflatable-collar.html Är det något i rekommendera? Hon ska ha detta i 7-10 dagar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Fridaaaa
2016-06-29 19:19
#1

Kastrering :) 

Freya hade bara en body några få dagar inget mer :) 
De sa 7-10 dagar för oss med men hade inte det för behövdes ej :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ominous
2016-06-29 19:28
#2

Jag har haft precis en sån. Fick lämna tillbaka första jag köpte då den läckte, men annars är jag nöjd. Den är däremot rätt lätt för andra djur att bita sönder, inte bästa kvalitén helt enkelt. Men går att laga med silvertejp och pumpa upp lite imellanåt.

För de priset är det bra, men finns såklart med bättre kvalite.

I wish I could write as mysterious as a cat

Aleya
2016-06-29 19:35
#3

Tack för svar. Näste fråga är om ni kunde lämna dom ensam för att gå till jobbet och sådant?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ominous
2016-06-29 20:01
#4

Jag gjorde kastreringen på en fredag, lämnade in på morgonen och hämtade efter jobbet. Jag vågade absolut lämna honom sedan på måndagen, men jag hade någon som ändå kunde kolla till. Men min var är ju en hane, är lite annorlunda kanske. En vän kastrerade sin hona några veckor senare och hon verkade också väldigt pigg och kry samma dag.

Jag tycker det var väldigt smidigt att göra det på fredagen, och sen ha helgen och se om katten mår bra :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Amoz
2016-06-29 20:14
#5

Det är ju väldigt olika hurvida katten bryr sig eller inte :) Min hona var hysterisk med att tvätta såret. I mjukkrage nådde hon utan problem. Body funkade bäst för oss men såret måste ju lufta så då fick hon ha vanlig tratt… Tills hon lärde sig att klia med trattkanten på stygnen :P annars har jag hört mer och mer att katter inte behöver tratt vid kastrering…

Det är bra om du är med henne några dagar… sedan skulle jag hellre lämna med body än tratt för att undvika att de fastnar (varit med om katter som exempelvis tagit sig in under soffan och sedan inte kunnat komma ut)

burmamys
2016-06-29 21:37
#6

När jag fick hem Saga hade hon blivit kastrerad bara fyra dagar tidigare, hon var rakad på magen och hade stygn i ståltråd. Men hon verkade helt oberörd och brydde sig inte om såret. Tvättade bredvid när hon tvättade sig. Var väldigt lugn när vi tog bort stygnen på djurkliniken en knapp vecka senare, jag kunde hålla henne medan sköterskan knipsade. Men de flesta katter brukar ju slicka och bita på stygnen så jag hade bara tur. Nu har jag läst och pratat med folk om deras erfarenheter och lärt mig att en body verkar vara det skonsammaste för katten, samtidigt som det skyddar effektivt. Det finns att köpa hos veterinär eller så kan du göra en egen om du har en mjuk, elastisk tröja i mestadels bomull (helst inte syntet, viktigt att tyget kan andas) som du kan klippa av en ärm från och bara klippa hål för benen. Man kan ju ha krage en stund varje dag om såret behöver luftas mer ändå. Jag har också lärt mig att särskilt fullvuxna katter kan ha ganska ont första tiden, men det är inte alla veterinärer som skickar med recept på smärtstillande. Tänker att det är bra att fråga om smärtstillande för 1-3 dagar så det inte blir jobbigt för katten. Hoppas det går bra! Varmt lycka till ❤

Annons:
[lillelull]
2016-06-30 00:02
#7

Vi har använt/provat  alla former men det som har varit minst jobbigt för katterna och som har funkat för oss är den uppblåsbara versionen av tratt som bilden ovan visar.  Den jag köpte kostade nog 150-200 kr och är väldigt bra, man kan blåsa upp den hårdare/ mindre hårt och den är tvättbar. 

Sen funkar den inte för alla katter, för vissa är väldigt på och smidiga och kan komma åt så veterinärer brukar inte rekommendera den just pga att de kan hända att de kommer åt sår.
 Jag har dock aldrig varit med om detta och har haft 3 katter som haft den uppblåsbara på, även vid andra tillfällen än för kastrering och ingen av de har pillat / grejat med såren.
 
En av mina fick hem den vanliga plasttratten och  bara gick omkring och backade in i möbler och allt möjligt  hela dagen och började nästan försöka riva såret med plasttratten i ren panik. Sen fick hon en body och då fick hon också panik men den uppblåsbara lugnade ner situationen.
Så jag röstar på uppblåsbar eller body om din katt gå med på det.
( Vår hona fick panik av body tyvärr ) 😕
men annars har jag haft många som jag vet använt body som tycker det är jättebra. Man kan lätt göra en själv, med tights eller en avklippt långärmad tröja. 

Sen lämna ensam hemma har jag aldrig gjort de första dagarna, har varit för nojjig för det, så antingen har jag varit hemma eller så har mina föräldrar passat, vår hona behövde smärtstillande i 3 dagar efteråt också och var ganska allmänt stressad / deppig så vi henne ville vi absolut inte lämna hemma på tills hon var helt läkt och varit på återbesök. 
Lycka till! 🌺

Honestyisdead
2016-06-30 01:40
#8

Var inte längesedan jag kastrerade Saphira.  Hon fick ha på sin plastkrage 10 dagar. Tog bara bort den vid matdags och mys. Såg till att fylla vattfnskålen till max så hon kunde dricka med tratten på.

Jag lämnad henne ensam först efter en vecka.

Upp till toppen
Annons: