Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 607 ggr
luckiestgirl
6/27/16, 8:54 PM

foder funderingar, en kattunge flyttar in!

Hej! 

På fredag ska jag hämta hem en liten kattunge på 13 veckor 😍 min första katt på flera år, Ska bli så himla roligt och mysigt! Men jag vill ha lite tips när det gäller maten.

Familjen han bor hos nu ger honom Royal Canin kitten torrfoder och de 4 kattungarna får dela på en påse blötmat om dagen. Jag har nu köpt hem det där torrfodret, men eftersom jag läst mycket om bra och dålig kattmat vet jag att det inte är optimalt. Har ni något tips på ett bra torrfoder? hög kötthalt och utan spannmål. Måste det vara ett speciellt kattunge-foder? 

 Är det bra att ha fri tillgång av mat till kattungar? Är ju ändå på jobbet några timmar och tänker att han hinner bli hungrig. Jag vill ge blötmat i så stor utsträckning som möjligt, men hur länge kan den stå framme under dagen? Tänker att han kan få blötmat på morgonen och när jag kommer hem samt på kvällen, men borde man lämna torrfoder framme under dagen kanske eller funkar det att lämna blötmat? Eller behövs det inte alls?

Tacksam för svar på mina frågor och kanske andra tips ni har :) Lägger såklart upp en bild när han väl kommit hem, lilla Laban <3

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

Annons:
LoAEmma
6/27/16, 8:57 PM
#1

Jag har torrfoder framme hela dagen och ger blötmat morgon och kväll! Men det bästa är ju egentligen att enbart ge blötmat. 
Jag kör med Applaws både torr o blötmat. :)
´

Nä du behöver inte ge speciellt kattungefoder.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[nevamisse]
6/27/16, 9:05 PM
#2

Vi ger Acana torrfoder och Bozita blötmat. Har två katter, en på drygt 10 mån och en på 3,5 månader. Ger rå nötfärs, äggula och lite annat också.

Ger ingen särskild kattungemat. Har alltid fri tillgång till torrfoder och blötmat får de morgon och kväll.

[HundochKatt]
6/28/16, 9:41 AM
#3

Finns inget bra torrfoder för katt. Katten behöver vätska i sin mat och det saknar ju torrfoder nästan helt. 

Blötmat och/eller Mush Vaisto Cat (eller egen Barf ) är så mycket bättre för en katt.

Bästakompis
6/28/16, 10:47 AM
#4

En kattunge bör ha fri tillgång till mat, ja. Men det kan också betyda att man ger den portioner under dagen och låter den äta så mycket den vill ha. Att ha blötmat stående är inga problem vad jag vet, jag har aldrig hört talas om att katter blir dåliga av mat som är några timmar gammal. Däremot kan den bli lite torr och tråkig för en kräsen katt. Och man ska alltid se till att diska skålen mellan varven. Mina katter får blötmat och Mush färskfoder. Mush är frysta, råa köttbullar som är ett helfoder för katter. Om jag ska vara borta länge under dagen brukar jag lägga fram ett par frysta köttbullar i en ren skål. Då har de något att äta ett par timmar senare när bullarna har tinat. Lite torrfoderbitar i en foderlabyrint kan man också ställa fram så katten har något att pyssla med när man är borta.

Carmarino
6/28/16, 12:07 PM
#5

Blötmat som börjat torka blir ju nästan torrfoder. 😉

När mina katter fått mat som de inte tycker om (det händer lite då och då att de helt plötsligt inte gillar den mat de älskade två veckor tidigare), så sätter jag helt sonika ut matskålarna på balkongen. Tydligen gillar även katter att äta ute, för skålarna brukar vara renslickade efter ett tag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: