Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 977 ggr
skrika
2016-06-26 09:18

Göra en katt mer självständig och trygg

Min ena kastrerade hona är väldigt needy. Hon följer efter mig från rum till rum och ska alltid vara i närheten. Min andra katt är inte alls så beroende. 

Tror att hennes beroende bottnar i en viss otygghet hos henne. Veterinär har uteslutit fysisk sjukdom. 

Finns det något sätt som jag kan göra henne mindre beroende av mig och få henne att känna sig trygg i att vara själv.

För min egen del gör det inte jättemycket att hon är som ett plåster. Ganska mysigt. Men jag vill ju inte att hon ska känna sig otrygg så fort jag inte är med.

Hjälp?

Annons:
OberonsMatte
2016-06-26 12:23
#1

Hur ser hennes tillvaro ut i övrigt? Vad finns det för henne att göra förutom att sova och rikta sin uppmärksamhet mot dig? Hur pass kattanpassad är miljön? Har hon tillgång till utevistelse? Hur bemöter du hennes kontaktförsök? Vill hon något när hon söker din uppmärksamhet och får hon det då? (mat, lek, gos?)

Hur gammal är hon och har hon alltid varit så här?

Sajtvärd Katter iFokus

skrika
2016-07-02 19:28
#2

Hon är tre år. Alltid varit sån. 

Här finns det mesta i lekväg, två stora klösmöbler, aktiveringsleksaker.  Hon har tillgång till innätad balkong. Jag leker själv med katterna också.

För det mesta vill hon bara gosa när hon söker uppmärksamhet. Brukar ge henne gos när det passar. Inte alltid det är läge för det om man sitter vid datorn eller så. 

Annars är det bara att hon alltid följer efter mig. Ska alltid vara i närheten. Jamar om jag måste stänga in mig på toa eller i arbetsrummet.

Upp till toppen
Annons: