Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1231 ggr
[LouisaThier]1
6/26/16, 7:29 AM

Min katt äter mycket på en gång och kräker ut allt

Jag har en honkatt som heter Lea, och hon är 9 år. Jag har hört att om en katt har en sjukdom så ser man inte det förräns det är långt kommet så jag ville bara kolla upp det nu. När hon äter så tuggar hon knappt, och så äter hon väldigt mycket på en gång. Sedan kräker hon upp allt och maten ser ut som vanligt (i hela bitar) Just nu får hon torrfoder. Hon hade kanske bara fått en hårbåll i magen, men sedan dricker hon också (väldigt) mycket och hon är väldigt smal. Jag är lite orolig. 😕 

Något som nån känner igen?

Annons:
MonicaLagerquist
6/26/16, 8:07 AM
#1

Jag skulle ta katten till veterinären för koll.

Katter som äter bara torrfoder får ofta problem med både njurarna och riskerar även att få diabetes.

Stolt ägare till fem La permer

Namiko
6/26/16, 8:21 AM
#2

Min katt kräks också om hon äter stora mängder torrfoder på tom mage. Jag får antingen ge en liten portion först, sen vänta en halvtimme och ge mer mat eller ge blötmat först. Det behöver inte ha något att göra med det andra du beskriver men det låter som att en veterinärkoll hade varit bra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Uppkatten
6/26/16, 9:22 AM
#3

Jag funderar på om din katt kan ha problem med sin sköldkörtel. Här kan du läsa mer: http://veterinaren.nu/katt/sjukdomar/hormonsystemet/hypertyreoidism-pa-katt

Sköldkörtelproblem kan man ofta medicinera, så boka tid hos din veterinär så snart som möjligt. Katten behöver inte ha alla de symptom som radas upp i länken, för att det ska vara sköldkörteln som orsakar problemen.

Det finns också andra orsaker till att en katt beter sig som din gör, så det är viktigt att ni kommer iväg till veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Soligajag1
6/26/16, 9:36 AM
#4

Hejsan Louisa Thier .

Jag har 2 katter , bröder . Den ena kan äta fort och glupskt , efter han har ätit så kräks han , det bottnar i att han äter fort och är hungrig. . 

Men en sak kan det vara med. när jag fick hem dem så va dem i en stor kull, o denna , Tjatte som han heter, kom alltid sist till matskålen, , sa ägarinnan. 

Han fick så lite mat , , jämt. . så i början när han kom till mig, , så skulle han "bara" äta , så fort brorsan hans kom så morrade han högt. . o puttade liksom undan honom. 😃 men det tog vi ur honom, , på ett fint sätt.  

Ändock idag , är dem snart 8 år, fyller den 1:a Juli.  så äterhan fort ( inte alltid) .

Kräks han tar jag bort rtesten av maten, så han får vila magen. 

Dem är underbara mina älskade kissar .Mår bra o myser hos mig! 

Vi myser hos matte

HH 🙂

Accalia
6/26/16, 10:38 AM
#5

Kan det inte vara mask?

[LouisaThier]1
6/26/16, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för alla svar! Jag tror inte det är mask för hon är avmaskad, och jag ska ringa en veterinär för att se vad den säger. :) Jag har misstänkt diabetes tidigare då hon dricker väldigt mycket. Hon dricker ur en kran i ett badkar, så man måste sätta på vattnet åt henne och eftersom hon ÄLSKAR uppmärksamhet och vill alltid att man ska passa upp henne så tror jag att hon mest visar att hon vill ha vatten för att få uppmärksamhet, för i smyg dricker hon ur en skål ibland. 😉

Annons:
Soligajag1
6/26/16, 3:54 PM
#7

Hejsan Louisa Thier , 

Jag har oxå en misse som dricker vatten på sitt "sätt" , jag misstänker 

att han vill ha friskt o fräscht vatten hela tiden , , är det bara en smula mat eller nåt annat i vattnet , jamar han högt o hoppar upp på diskbänken, 

Alltså får jag byta hans vattenskål ofta. . re. 

Det  kan inte vara samma fel din kisse har. ? 🙂

HH 🙂

Ominous
6/26/16, 4:00 PM
#8

Min katt hade sköldkörtel-problem som tidigare pratats om här. Han hetsåt också, och åt väldigt mycket. Han drack även otroliga mängder vatten. 

Låter verkligen som att det är möjligt att din katt har det. Skadar ju iallafall inte att kolla upp det hos veterinären.

Kan också vara att han har ont i tänderna och inte kan tugga torrfodret och därför sväljer det helt. Jag skulle definitivt bytt foder.

I wish I could write as mysterious as a cat

[LouisaThier]1
7/2/16, 12:14 PM
#9

Jag ska byta foder, jag ser att hon har svårt för att tugga. Hon lägger huvudet på sned och tuggar bara på en sida av munnen. Någon som rekomenderar ngn slags mat för en kräsen katt?

kattöga
7/2/16, 12:17 PM
#10

Jag rekommenderar en koll av tänderna också. Kan vara Forl (som är en mycket plågsam tandsjukdom) eller andra besvär med tänderna. Med tanke på att hon helst bara äter på ena sidan av munnen.

En koll av allmäntillståndet (sköldkörtel, njurar osv) + tänder alltså.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
7/2/16, 1:43 PM
#11

Det är viktigt att ta reda på om hon är kräsen eller om hon har ont.  Precis som #10 så tänker jag direkt på FORL när jag läser din beskrivning av hur hon gör när hon äter.

Det låter som att den här damen behöver en seniorkontroll hos veterinären, med koll av tänder och blodprover mm. Tills vidare bör du kanske ge henne blötfoder (långsam övergång ifall hon äter torrfoder idag, så hon inte får besvär från magen). Blötfodret är lättare att få i sig om man har (svåra) smärtor i munnen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[LouisaThier]1
7/5/16, 4:42 PM
#12

Ja, vi ska ringa veterinär

Tips på bra blötfoder så länge?

Honestyisdead
7/6/16, 5:07 PM
#13

#12 Mjau och bozita

Annons:
Upp till toppen
Annons: