Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2518 ggr
mimbus
6/25/16, 5:27 PM

Röda ögon på birmor?

Att alla birmor har blå ögon vet jag, men stämmer det att vissa har röd pupill? En kompis till mig har en lilamaskad birmakille, och hans pupiller är röda och inte svarta. Hon sa att alla lilamaskade katter har det. Hur är det med andra färger på birmor och deras ögon?

Annons:
OberonsMatte
6/25/16, 5:55 PM
#1

Nej, Birmor har inte röda pupiller. Precis som hos alla andra katter lyser dock ögonen i mörker när de träffas av ljus. Gulögda katter lyser gult eller grönt, medan blåögda katter (som Birman) lyser rött.

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
6/25/16, 6:19 PM
#2

Fast den här hankatten som jag har träffat har verkligen jätteljusa pupiller, mer röda än svarta. Min kompis sa att det är för att de lilamaskade birmorna är så ljusa i pigment att det är ögonbottnen som syns.

OberonsMatte
6/25/16, 6:42 PM
#3

#2 Det låter inte normalt så jag tycker nog att din vän bör låta en veternär undersöka den här kattens ögon.

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
6/25/16, 6:48 PM
#4

Det kanske är något fel på katten då, men enligt hans matte så ser alla lilamaskade birmor ut så på ögonen. Hon menade på att en lilamaskad katt är som en blåmaskad, men med mindre pigment vilket också ger ljusare ögon. Har hon fel? Ska de lilamaskade ha lika svarta pupiller som alla andra katter? (Själv har jag bara erfarenhet av brunmaskade birmor, och de är ju inte alls så.)

mimbus
6/25/16, 6:48 PM
#5

Kan ju tillägga att det var inte länge sen min kompis var hos vet. för att vaccinera katten, och de sa inget om att den såg konstig ut på ögonen.

OberonsMatte
6/25/16, 7:00 PM
#6

#4 Jag har en rödmaskad Birma som är väldigt ljus, men hans pupiller är lika svarta som min blåmaskade Birmas var (och lika svarta som min blåmaskade Ragdolls är, och mina skogisars också för den delen). Om pupillerna alltid ser ljusa och röda ut, oavsett ljus, skulle jag definitivt tro att något inte är som det ska.

Har du sett katten i vanligt dagsljus?

#5 En vaccination kan ske utan någon närmare inspektion, men om det var något uppenbart fel med pupillerna borde de nog ha reagerat på detta.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
OberonsMatte
6/25/16, 7:06 PM
#7

Bildgooglar man på lilamaskad Birma ser man att de har helt vanliga pupiller.

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
6/25/16, 7:15 PM
#8

Ja, jag såg honom i dagsljus (utomhus). Pupillerna är definitivt ljusare än på min katt. Tydligt röda blev de dock inte förrän det började mörkna och vi satt med lampor tända inne. Jag blev mest frågande för min kompis sa att det alltid är så att lila katter har ljusare ögon än blå,  creme ljusare än röda osv.

mimbus
6/25/16, 8:29 PM
#9

Någon mer som vet?

Ominous
6/25/16, 8:44 PM
#10

Othello är ragdoll som har blåa ögon, ser också rätt rött ut i vissa ljus. Låter bara som att personer överdriver när de säger att ögonen är röda, och inte bara röda i vissa ljus :)

I wish I could write as mysterious as a cat

mimbus
6/26/16, 12:31 PM
#11

Tack för ditt svar, också! Jag har läst på en annan kattsida nu, och där jämfördes blåmaskad och lilamaskad birma. I dagsljus var det ingen större skillnad, men i elljus på kvällen hade den lilamaskade katten betydligt rödare ögon än den blåmaskade. Kan det vara det min kompis menade? Sen kvarstår ju faktum att hennes egen katts pupiller faktiskt är ganska ljusa, men det kanske bara är just den katten.

Upp till toppen
Annons: