Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 922 ggr
[jjessiic4]
6/24/16, 6:48 PM

Skaffa katt (maine coon) Tacksam för svar.

 Har skrivit i enskilad sajten för mco men inte hittills lyckats få någon respons så tänkte att jag testar här. Hoppas det är okej, annars får ni säga till!

OBS: Bortsett från dessa frågor får ni jätte gärna kommentera egna tankar, vad ni tycker om mco som ras/katt, vad man ska tänka på om man vill ställa ut osv. 

Funderar mycket på inavel och linjeavels procent/graderna inte för att jag har stora planer på att starta uppfödning men för att jag fått höra att en större procent/grad ger vilken katt som helst risk till sämre hälsa.  Och letar efter en "nalle björn" att få dela många lyckliga år tillsammans med (förhoppningsvis) Där av just dessa frågor dykt upp för mig. 

Vad är bra och vad är dålig inavel/linjeavels procent/grad? 

Är det någon skillnad mellan risk för sjukdomar hos en mco som är kraftigare i utseendet jämfört med en mco som är "snällare" i utseendet och tvärtom?

Hur vanligt är det med medfödda sjukdomar hos en mco?

Annons:
oddahviing
6/24/16, 7:07 PM
#1

Har bott ihop med 3 maine cooner och de är huuuuuur mysiga som helst. Killarna vi hade var väldigt pratglada och tycker om att följa efter och hålla sig till vart än husse/matte är.

Jag var inte med, men det var två kullar mellan två friska maine cooner med stamtavla, varav Sid som är pappa var utställningskatt med riktigt bra betyg och blev 2:a på en större utställning. Hans "fall" var hans öron som sitter aning längre ifrån varandra än vad de "borde".

Två kattungar behölls ur den sista kullen eftersom honan Qim hade genen som ger HCM, det vanliga hjärtproblemet i rasen. Och Gozo föddes med trång bröstkorg men som tur var överlevde han och växte ur det och blev en riktigt stor pojke.

Qim var en personlighet som endast tydde sig till en/få människor (mig) och ägaren valde att inte ställa ut henne pg.a. att det inte skulle vara rättvist mot henne, hon skulle stressa ihjäl sig. Hon var väldigt vacker och hade perfekt standard till rasen och skulle gjort väl på utställning. Sid däremot är vänlig mot alla, och han hade inga problem med utställning.

Ägaren antar att problemen som uppkom låg i mamma kattens familj. Men kan inte veta säkert. Det du kan göra när du köper katt är väl egentligen att fråga hur de andra katterna i kullen är i hälsa samt pappa och mamma kattens föräldrar. Ligger det problem i släkten är det också större risk att det finns ett problem i nästa kull.

Det är all info jag kan ge dig 🙂

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: