Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 954 ggr
mariesdotter
2016-06-20 17:15

Kattunge dålig i magen

Hej! Min kattflicka på 4 månader har varit lös i magen i några dagar (sen i torsdag, tror jag). Har kört med Fortiflora sen i fredags men märker ingen skillnad. Honr pigg och glad i övrigt, äter/dricker och går på lådan. Kan jag testa någonting annat för att se om magen lugnar sig på henne? Hon blev vaccinerad i onsdags, om det kan spela in. Tack på förhand :)

Annons:
MonicaLagerquist
2016-06-20 18:27
#1

Har hon nyligen flyttat hem till er äter hon samma mat som tidigare

Stolt ägare till fem La permer

mariesdotter
2016-06-20 20:34
#2

Hon flyttade hit för snart 5 veckor sedan, så även fast hon åt annan mat hos uppfödaren så borde det inte besvära nu. Hon har inte varit tokig i magen tidigare, detta kom nu innan helgen.

Tussludd
2016-06-20 21:51
#3

Är hon avmaskad? Om inte, kan det vara något att testa. Det finns pasta, prokolin/canicur som kan hjälpa till att stoppa upp. Vad äter hon för foder? Hos veterinären kan du köpa foder som är skonsamt för magar som är i obalans. Kan hon ha ätit något tokigt? Hos så unga katter finns det en risk att diarrén kan bli kronisk om man har otur. Fortsätter hon att vara lös i magen om 1-2 veckor trots ovanstående kan det vara bra att söka hjälp hos veterinär. (om allmäntillståndet fortfarande är gott annars behöver du kontakta veterinär tidigare!)

mariesdotter
2016-06-20 22:13
#4

Hon avmaskades innan hon flyttade från uppfödaren, men det är något jag har funderat på. Jag tror inte att hon har ätit något tokigt, men hon har fått lite mer godis än vanligt på sistone, då jag har tricktränt henne lite… kan det vara en bidragande orsak? Jag hade inte ens tänkt på det förrän nu :S

[[pimey]]
2016-06-22 11:23
#5

Kan vara stor risk för parasiter så som giardia eller trichomonas. Gå in på SVA och beställ ett test innan du börjar mixtra med pastor, skonkost osv

mariesdotter
2016-06-23 19:51
#6

På inrådan av veterinär har jag de senaste två dagarna gett henne Hills i/d, både torrfoder och blötmat, samt fortsatt ge henne fortiflora. Tycker mig märka skillnad på avföringen som verkar bli fastare och hon går inte lika ofta på lådan heller. En annan fundering jag har är ang. att hon nyser ganska mycket. Kan det vara något hon är allergisk mot eller kvalster edyl? Blev först lite orolig för kattsnuva, men vet inte hur hon skulle ha kunnat fått det. Om hon inte lugnar sig med nysandet så får jag göra ett besök hos veterinär, men vad skulle det möjligtvis kunna vara? :)

Annons:
Honestyisdead
2016-06-25 05:58
#7

Vaccinerade ni henne? Inte "uppfödaren "?

Var hon utomhus eller med katter som varit utomhus innan? 

Mitt råd är att ta bort torrfoder helt och gå över till blötfoder som mjau eller bozita.

annzoo
2016-06-25 22:41
#8

Blev hon vaccinerad just innan hon blev dålig i magen?

mariesdotter
2016-06-27 11:02
#9

Hon är äntligen bättre i magen, nu bajsar hon ialla fall korvar, så det känns lovande! Tack för svaren :)

Honestyisdead
2016-06-27 11:05
#10

#9 varför svarar du inte på en enda fråga?

mariesdotter
2016-06-27 11:08
#11

Hon blev vaccinerad ca 2 dagar innan hon blev dålig i magen. Ja, hon fick sin andra spruta av grundvaccinationen här, pga. särskilda omständigheter.

mariesdotter
2016-06-28 13:56
#12

Nu är hon dålig i magen igen, så har bokat tid hos veterinären till i morgon bitti. Uppfödaren, som jag har god kontakt med, tycker att jag ska ge henne en avmaskningskur, för Lunas syster (som bor kvar hos uppfödaren), hade varit dålig i magen och efter en avmaskning hade hon spytt upp en mask. Men eftersom veterinären inte tycker att jag ska ge Luna mer maskmedel, då hon avmaskades innan jag hämtade henne och det dessutom är ganska skarpt för magen, avstår jag hellre och undersöker henne hos veterinär först. Dessutom flyttade ju Luna ut från uppfödaren i mitten på maj, kan hon ha gått med mask så länge utan att visa det om det nu är mask? :S och borde det inte typ smitta min andra katt isf? Jag har ingen erfarenhet av mask på katter, mina har sluppit det.

Upp till toppen
Annons: