Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1308 ggr
Royalz
2016-06-15 11:38

Rinnande ögon

Har en 19v kattunge som har väldigt rinnande ögon. Eller rinnande är nog fel ord blir som bruna/orange gelé klumpar i ögonvrån. Speciellt ett öga kisar han med men ibland är de även helt öppet. Nån som vet vad de beror på? Ska till veterinären kl 16 idag.


Annons:
vendelay
2016-06-15 12:14
#1

Kan vara en infektion? Svårt att avgöra bakom en skärm. Kan också bara bero på "sömngrus" som fastnar där. Bra att ni ska till veterinären i alla fall 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Royalz
2016-06-15 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tog en bild nu.


Vixxen
2016-06-15 18:34
#3

Vad sa veterinären?

vendelay
2016-06-15 19:00
#4

Jag tycker inte att det ser ut som vanligt "sömngrus", är också intresserad av vad veterinären sa.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Royalz
2016-06-15 19:11
#5

Hon lös han i ögat och färgade för att se om de va nått sår men hon såg inget. Fick utskrivet en salva jag ska smörja med 2 ggr per dag. Skulle inte detta hjälpa så skulle vi prova att spola tårkanalen om de va den som de är fel på. Men får hoppas salvan hjälper :)


vendelay
2016-06-15 20:15
#6

Håller tummarna för kissen! Lycka till 🌺

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Vixxen
2016-06-15 22:29
#7

Hoppas ögonen blir bättre!

gjsson
2016-06-20 18:41
#8

Mest troligt har kattungen lite inåtrullade ögonlock som då skaver på ögat och irriterar det så det tåras. Entropion. Kan opereras om det blir för besvärande.

Kajsamush
2016-06-22 03:06
#9

Tog veterinären något prov/svabb för eventuell snuva/herpes? Vilken salva fick du med dig?  Återkoppla gärna hur det har gått.

Well.. 
Stranger things have happened

Kajsamush
2016-06-22 03:10
#10
[lillelull]
2016-06-23 01:32
#11

En av mina katter är bärare av kronisk herpes och han hade mycket gegg speciellt i ena ögat så de tog en svabb från både ögat och även hals då han var sövd för de skulle ändå göra en endoskopi. Så det kan ju vara en idé om den medicinen du inte fick hjälper. 

Han har haft 1-2 utbrott sen första gången, första gången var han riktigt sjuk, så sjuk att det var farligt för honom. Slutade äta och bara nös och helt orkeslös och fick ligga inne på dropp och fick lysin och han behövde övervakas i 1 vecka ungefär för att inte utveckla lunginflammation.
 Riktigt hemskt var allting för honom.
De kan leda till döden i värsta fall den första gången de får ett utbrott men jag fick snabb hjälp iaf, fick dock stödmata honom i 4 veckor efter. 
Sen de andra gångerna har utbrotten varit mycket mindre, de rinner "bara" från ögonen och så nyser han lite och då behandlar vi i först hand med noviform men hjälper inte det på två dagar så kör vi med kloramfenikol, har alltid recept så jag kan ta ut och behandla honom hemma, han blir stressad av att åka till veterinären så vi kommer överens på telefon med veterinären om behandling.
Hoppas allt går bra med din kisse 🌺

Upp till toppen
Annons: