Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 951 ggr
marialid
2016-05-31 11:51

Hur tillrättavisar jag min katt vid "fotattacker"?

Hej!
Jag har en 1 årig innekatt  hemma som är världens roligaste individ. Hon har dock en ovana att ibland atackera fötter.  Detta är något jag och min sambo försöker vänja henne av med genom att med mörk och bestämd röst säga "NEJ" . Vi brukar också i samband med att vi märker att ett utfall är på ingång ta fram en leksak och leka med henne för att förebygga/stoppa en attack och det har funkat bra.

Jag har dock upplevt att hon blir surare när man säger till henne. Vid ett nej blir hon ofta ännu mer förbannad och attackerar ytterligare, drar bak öronen, jamar mörkt och gör flera utfall. När detta händer vet jag inte hur jag ska hantera henne.  Det känns som vi utöver nån "maktkamp" oss emellan. Jag brukar få stänga en dörr mellan henne och mig för att hon ska sluta.  Inte för att jag är rädd för henne utan för att jag inte vet hur jag ska hantera henne när hon blir så helt enkelt. Har ni några tips?

Annons:
Scorpio97
2016-05-31 12:02
#1

Det kanske bättre att ignorera totalt? Vill katten ha uppmärksamhet, så får den ju uppmärksamhet även om ni säger "Nej". Dålig uppmärksamhet klan vara bättre än ingen alls enligt katten. 

Så prova att bara gå iväg. Om hon jagar/triggas av att ni går iväg, så stå bara helt still. Kolla inte på henne, prata inte med henne utan ignorera totalt. Hon finns inte där, utan du valde bara att stå helt still/gå iväg just då. Var så tråkig du bara kan. När hon slutar bita/attackera (ha tålamod) så lek lite med henne, ge en godis eller liknande. 

Ha alltid en leksak emellan när ni leker med henne, undvik att leka med händer/fötter. Samt aktivera mer, inte bara när ni märker att ett utfall är på väg. Skapa en vana att ni leker med henne ordentligt (tills hon är riktigt trött/flåsar) en-två gånger om dagen. Kan även bra att ha en foderleksak som man ger maten i, så får hon lite hjärngympa också. 
Har ni funderat på koppelpromenader?

Är hon ensamkatt? Hon är ju fortfarande ung, och kattungar har ofta väldigt mycket energi. Oftast rekommenderar man att köpa två kattungar/ungkatter just för att dom ska kunna aktivera varandra :) Har ni bara en katt kan det därför vara något att överväga.

Är hon okastrerad kan det även hjälpa att kastrera, vissa katter blir lugnare då (dessutom bör man kastrera alla katter som inte ska gå i avel, på grund av hälsoorsaker).


//Jessie

Splatter
2016-05-31 12:09
#2

När du upplever henne som förbannad, vad gör hon då?
Ställer hon sig i sidled med ryggen högt upp, stirrar dig rakt i ögonen och ser allmänt kaxig ut?
Eller lägger hon sig ned platt, fräser och viftar aggressivt med tassen och klorna ute när du kommer för nära?

Om hon gör det första så är hon ute efter att irritera dig till jakt-lek. Hon har tråkigt helt enkelt. När min katt gör så brukar jag först krypa ihop lite och sen sträcka på mig och sträcka ut armarna för att göra mig själv större och sen viftar jag med armarna. Då brukar han kaxa sig lite till, jag viftar lite till mer med armarna och då får han eld i baken och flyger några meter bort för att sen stanna och kaxa sig mer för han vill att jag ska jaga honom. 😃 Ibland springer jag lite efter honom men oftast gör jag så för att få lite utrymme mellan oss så jag kan gå och hämta en leksak, så slipper jag låtsas vara en katt, för jag kan inte komma in under soffan eller sängen. 😛 
Men om du inte vill belöna henne för hennes beteende så får du börja ignorera henne. Jag har inga problem med att min katt gör så, för han bits eller rivs aldrig, så det här fungerar för oss iallafall.

Om hon gör det senare vet jag inte riktigt hur du ska lösa det.

kattöga
2016-05-31 12:38
#3

När min ena (vildfödd) katt attackerade benen, stod jag bara helt still o sa ingenting. Det tog inte många gånger så slutade han med det, det "gav" ju inget. 
(Jag provade att säga ifrån och putta iväg honom i början, men det hjälpte inte.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: