Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 905 ggr
Margaretha1990
2016-05-25 21:55

Varför gör katten så??

Hej! Jag har några katter.. En katt som jag har är lite av ett "mobboffer" brukar jag säga, dom flesta katter är på henne och en katt vi hade innan flög jämt på henne och skulle göra henne illa. Innan attackerna så strök sig katten mot föremål . Den katten har vi inte kvar längre men nu har vi köpt en till katt ifrån ett katthem och han gör lite samma sak som den andra, att han stryker sig mot föremål när han ser vår honkatt. Hon verkar inte gilla honom för hon sitter och morrar och fräser och försöker gömma sig när hon ser honom men han har inte flugit på henne iaf. Vet nån vad detta beteendet med att stryka sig mot föremål framför honkatten kan betyda!? Kan det finnas risk att även den nya katten kan flyga på henne?! kan också tillägga att alla våra katter är kastrerade

Annons:
Lusthan
2016-05-25 22:51
#1

Nu vet jag inte exakt hur du menar men katter brukar stryka sig mot saker när de märker revir. Alla mina katter gör vändor här hemma och stryker sig mot möbler och mot oss. Hur länge har du haft nya katten? Låter som att de inte har blivit kompisar riktigt än. Honan markerar att han går för nära. Så kompisar har de kanske inte blivit än. Eller så är hon som min ena tant som tycker att det duger ibland för att sen ge de andra en rejäl snyting och jaga iväg dem. Varför har jag inte fattat. Hon kan putsa och mysa för att sen tycka att det räcker och då bli förbannad… Jag skulle köpa Felliway och ha i uttagen. Det tar en liten stund innan det verkar (cirka 1 vecka) men sen brukar det fungera. Inte för alla såklart men för många. Större lägenhet än 80 kvm så behöver man två adaptrar. Annars är det busa tillsammans som gäller och aktivera katterna. Förhoppningsvis så lär de sig att acceptera varandra. I bästa fall blir de kompisar.

Margaretha1990
2016-05-26 15:34
#2

Det är när han ser honkatten som han börjar dra sig mot stolar, bänkar och allt som är i närheten. Det gjorde den andra katten med som var elak mot henne, innan han hoppade på henne. Så är lite rädd för att det kan bli samma sak nu.

burmamys
2016-05-26 15:53
#3

Katter stryker sig mot saker för att visa att de tillhör dem - det här är min stol, mitt bord osv. Kanske en subtil maktsignal, och sen beror det på om hon visar att hon accepterar detta och går undan. Om hon sitter kvar så är risken större att hon blir attackerad. Men å andra sidan måste ju hon också få existera och vara i rummen, det vore ju hemskt annars! 

Kan ni ha dem åtskillda ett tag, och hjälpa henne att öka sitt självförtroende genom att leka och gosa med henne och leda henne till högt belägna platser (klösträd, mysiga hyllor) och göra samma med den nya, och sedan återintroducera dem sakta? Låta dem äta på var sin sida om dörren osv. Så att båda mår bra och inte genom att visa osäkerhet provocerar till dominans och aggressivitet hos den andra, och får gott om tid att vänja sig vid varandra innan de åter får mötas.

[Tibonnanj]
2016-05-30 07:57
#4

Hur länge har de hållit på eller hur länge har du haft katterna tillsammans?

De kan ta flera dagar även veckor för 2katter att acceptera varandra.

Upp till toppen
Annons: