Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1984 ggr
tess06
2016-05-25 14:16

Gammal katt kissar inne, hostar?

Hej!

Jag har en kastrerad hankatt på 15 år, bondkatt.
Nu det senaste har han blivit lite annorlunda, antar att det har en del med åldern att göra? Han har under hela sitt liv varit utekatt och har alltid varit väldigt duktig med att göra sina behov utomhus, har nog aldrig under dessa 15 år kissat inne (förutom på låda under dom absolut kallaste vinterdagarna) fram tills för några veckor sedan. Han har nu under den senaste månaden kissat inne ca 4-5 ggr, trodde först att det bara var en olyckshändelse men sedan hände det ju igen och igen. Dessutom har han börjat hosta då och då. (Några ggr i veckan ungefär som jag har hört). Låter ungefär som att han vill hosta upp en hårboll, men det kommer aldrig upp någon hårboll liksom. 

Han har även på senaste tiden blivit världens matvrak. Han har alltid gillat mat, men nu kan han äta upp maten och direkt efteråt stå och jama och vilja ha mer. Vägde honom senast idag och då vägde han 4.6 kg. Hans "normalvikt" har varit åtminstone 5+ kg och då har han inte alls varit så tokig i mat som han är nu.
Vi ska iväg till veterinären med honom, men tänkte ändå höra här om någon kanske har någon aning om vad det kan vara? Om det beror på åldern eller om det kanske ligger en sjukdom bakom? :/

Tacksam för svar!

Annons:
Katthemsmatten
2016-05-25 14:29
#1

Det är nog en kombination av hög ålder och sjukdom. Att han tappat ca 1 kg tyder på att det är sjukdom, likaså att han kissar inne och, om jag förstått dig korrekt, inte i lådan.  Bra att du bokat tid hos veterinären. Hoppas att det är någonting som går att hålla under kontroll åtminstone en period så du hinner vänja dig vid tanken på att han inte kommer finnas kvar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattöga
2016-05-25 14:32
#2

Betr kisseriet vet jag inte, men bra att ni ska till veterinären för att kolla upp honom! Kan egentligen va vad som helst, blåsan, njurar m m.

När det gäller hostandet och den ökade aptiten så kan det mycket väl handla om att han har mask! Det är vanliga symptom på mask. 

Jag hoppas ni tar honom till veterinären snarast och i så fall kan de säkert ge honom maskmedel om det är mask han har. (Plus förstås om dom hittar nån orsak till kisseriet.) Ska ni inte till veterinären så ge katten maskmedel så fort ni kan. Finns ju flera att välja på, på apotek t ex, både piller och pasta. Hos veterinären kan man också köpa maskmedel som man droppar i nacken, om det är svårt att ge katten piller eller pasta. 

Det är ju en äldre liten herre, och även hos katter dyker ofta åldersrelaterade problem upp…. Håller tummarna för att veterinären kan hjälpa honom att må bra!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Em_
2016-05-25 14:56
#3

Sen tappar ju äldre katter lite muskelmassa om de inte är överviktiga. Tänkte också på mask, men det förklarar ju inte kisseriet. Hosta och hunger kan ju vara annat med. Veterinärkoll låter som en utmärkt plant :)


crins
2016-05-25 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ta med urinprov till veterinären, kan kissa i kattkor,(om det går) katten kan ha drabbats av diabetes, ger ökad aptit , ökad törst och urinering, men visst kan det vara andra orsaker som orsakar hans problem och han är ju rätt gammal också, detta är bara ett tips, kram!

Kajsas matte
2016-05-26 15:14
#5

Det finns så många krämpor en äldre katt kan råka ut för så det är bra att ni skall till veterinär med honom. Hostan kan bero på mask men det kan också ha med hjärtat att göra. Kisseriet kan vara njurarnas fel. Jag har träffat på båda dessa åkommor. Det vore väldigt intressant om du ville tala om vad veterinären sagt efter du varit där. Lycka till att det inte är något allvarligt. Kram!

crins
2016-05-27 01:53
#6

Tänkte också sköldskörteln, kan ge lite diffusa åkommer, ökad aptit, beetendeförändringar, jama mkt på gamla katter! Hoppas dock veterinären kommer på vad det är som orsakar hans problem! Kram!

Annons:
Upp till toppen
Annons: